ايران اختلاف اصلى در روابط مسکو - واشنگتن

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۵:۳۳ کد : ۴۵۸۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ایالات متحده سفر کرد تا شاید بتواند در دولت جدید واشنگتن راهکار تازه­ای برای بهبود روابط روسیه و امریکا بیابد. اما ظاهرا این بار هم مسئله ایران به چالشی در روابط دو کشور تبدیل شده است.
ايران اختلاف اصلى در روابط مسکو - واشنگتن

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ایالات متحد سفر کرد تا شاید بتواند در دولت جدید واشنگتن راهکار تازه­ای برای بهبود روابط روسیه و امریکا بیابد. اما ظاهرا این بار هم مسئله ایران به چالشی در روابط دو کشور تبدیل شده است. لاوروف در واشنگتن تاکید کرد، مسکو به هیچ وجه تحریم­های بیشتر علیه ایران را نمی­پذیرد و از این که واشنگتن تحریم بنزین را مد نظر گرفته بسیار متاسف است. موضوعی که با مطرح شدن دوباره سپر دفاع موشکی روند مذاکرات دو طرف را سخت تر کرد.

با این حال لاوروف در دیدار با هیلاری کلینتون، همتای مریکاییش پذیرفت که کشورش متعهد شود که گفت‌وگوهای خلع سلاح را با ایالات متحد پیگیری کند.

سرگئی لاوروف گفت، خلع سلاح اتمی برای روسیه و ایالات متحد و دیگر کشورهای جهان بسیار پراهمیت‌تر از آن است که تحت‌الشعاع مسائل دیگر قرار گیرد.

هیلاری کلینتون نیز تاکید کرد، اختلاف بر سر یک موضوع نباید باعث شود که همکاری در حوزه‌ بسیار پراهمیت دیگری صورت نگیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، نیز پس از دیدار با سرگئی لاوروف گفت، معتقد است که واشنگتن و مسکو می‌توانند اختلاف‌نظرهایشان را در مورد سلاح‌های اتمی، خاورمیانه و دیگر مسائل کاهش دهند.

از دیگر مسائل مورد بحث دو طرف، موقعیت افغانستان و پاکستان، عراق و نیز بحران مالی جهانی بودند.

وزیر امور خارجه‌ روسیه اعلام کرد، هر دو طرف به شکل عملی با یکدیگر همکاری می‌کنند. این دیدار زمینه‌ای برای دیدار پیش روی باراک اوباما از مسکو در ماه ژوییه بود.

سرگئی لاوروف چند روز پیش در مناقشه‌ای که میان روسیه و ناتو درگرفت، شرکت خود در نشست آتی شورای ناتو - روسیه را لغو کرد. باراک اوباما و دمیتری مدودیف در آغاز ماه آوریل گذشته اعلام کردند که می‌خواهند بر سر یک قرارداد جدید خلع سلاح با یکدیگر به توافق برسند.

دولت جدید ایالات متحده در عین حال می‌خواهد با تاکید بر اشتراک منافع و همکاری‌های دوجانبه، مناسبات با روسیه را تقویت کند. خلع سلاح، مبارزه با تروریسم و ثبات اقتصاد جهانی از جمله‌ی این منافع مشترک و حوزه‌های همکاری هستند.

باراک اوباما و دمیتری مدودیف، همتای روس وی در نخستین دیدار حضوری خود در آغاز ماه آوریل گذشته اعلام کردند که می‌خواهند در صورت امکان تا پیش از دسامبر سال جاری میلادی بر سر یک قرارداد جدید خلع سلاح با یکدیگر به توافق برسند.

اعتبار پیمان استارت ۱ در مورد سلاح‌های اتمی استراتژیک، که در تابستان سال ۱۹۹۱ به امضای رهبران امریکا و روسیه رسید، آخر سال جاری میلادی پایان می‌یابد.

گر چه از سوی امریکا نشانه‌هایی از آمادگی برای تجدیدنظر در مورد برنامه‌ سپر دفاع ضدموشکی دیده شده، اما هنوز اختلاف نظر در این مورد کاملا بر طرف نشده است. خواست امریکا برای شرکت دادن اوکراین و گرجستان، جمهوری‌های پیشین شوروی سابق، در برنامه‌ آماده‌سازی برای عضویت در ناتو نیز بر نگرانی‌های روسیه و تیرگی روابط دو طرف افزوده است.

مسکو غرب را متهم به مداخله‌ دائمی در حوزه‌هایی می‌کند که همواره زیر نفوذ روسیه بوده‌اند. به همین دلیل، رزمایش ناتو در گرجستان در هفته جاری، سخت‌ترین انتقادهای روسیه را متوجه خود کرد.

پس از اخراج دو نماینده‌ روسیه از مقر اصلی ناتو در بروکسل به اتهام جاسوسی، روسیه نیز در روز چهارشنبه (۶ ما مه) به تلافی، رئیس دفتر اطلاعات ناتو و جانشین وی در مسکو را از این کشور اخراج کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :