زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۹ کد : ۴۵۷۱ اخبار اصلی
جاکوب زوما، رهبر حزب کنگره ملی آفریقا (ای ان سی) توسط اعضای پارلمان کشورش به عنوان رئیس جمهور آفریقای جنوبی انتخاب شد.
زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی شد

حزب او نزدیک به 66 درصد آرا را به دست آورد و برخلاف دوره گذشته نتوانست به اکثریت دو سومی دست پیدا کند.

دو هفته پیش، حزب زوما در انتخابات سراسری با پیروزی چشمگیری روبرو شد. او رای 277 نفر از اعضای پارلمان را به خود اختصاص داد.

مخالفان حزب کنگره ملى آفريقا پيشتر ابراز نگرانی کرده بودند که اين حزب قصد دارد پس از کسب دو سوم از آراى پارلمان، قانون اساسى آفريقاى جنوبى را تغيير دهد. (حزب حاکم در صورتى که بخواهد قانون اساسى را تغيير دهد بايد دو سوم کرسى‌هاى پارلمان آفريقاى جنوبى را به خود اختصاص دهد) اما زوما با رد ادعاى مخالفان اعلام کرد که حزب کنگره ملى آفريقا تهديدى براى قانون اساسى کنونى اين کشور نخواهد بود.

بر اساس نتايج انتخابات آفريقاى جنوبى، ائتلاف دمکراسى که حزب رسمى مخالف اين کشور محسوب مى‌شود، 67 کرسى پارلمان را به خود اختصاص داد و در جايگاه سوم نيز حزب مردم که انشعابى از حزب کنگره ملى آفريقا محسوب مى‌شود، قرار گرفت.

مراسم تحلیف زوما امروز (9 می) برگزار می شود.

نکته جالب توجه این است که زوما با 16 فقره اتهام با موضوع فساد، پولشویی و اخاذی در یک معامله پنج میلیارد دلاری تسلیحات مواجه بوده است. با این حال چند روز قبل از آغاز انتخابات، دادستان کل آفریقای جنوبی گفت که به علت مداخله های سیاسی در تحقیقات، محاکمه کردن زوما نه ممکن است و نه منطقی.

این چهارمین انتخابات سراسری از زمان پایان آپارتاید به شمار می رود.


نظر شما :