بازی‌های کشورهای اسلامی در انتظار اتفاقات شگفت

۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۴۵۷۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
برگزاری خیره‌کننده اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی توسط عربستانی‌ها توقعات را از این مسابقات افزایش داده و کشورهای اسلامی قصد دارند این رقابت را به یک رویداد بزرگ تبدیل کنند. این همان مسئله‌ای است که برگزاری دومین دوره را به میزبانی ایران در پرده ابهام برده و حتی این احتمال را قوت داده که پیش از لغو بازی‌ها توسط ایران، تصمیمی انقلابی از سوی دبیرخانه بازی‌ها اتخاذ شود.
بازی‌های کشورهای اسلامی در انتظار اتفاقات شگفت

پیش از هر سخنی توجه خوانندگان را به بخشی از گفتگوی حسن ميرزاآقابيگ دبير اجرايى دومين دوره بازى‌هاى همبستگى کشورهاى اسلامى که 20 فروردین با روزنامه جام جم انجام شده است جلب می کنیم.

* جام جم: عربستان ميزبان شايسته‌اى براى اولين دوره بازى‌هاى همبستگى کشورهاى اسلامى بود و اين کار ما را براى ميزبانى دومين ‌دوره بازى‌ها سخت‌تر مى‌کند. فکر مى‌کنيد بتوانيم ميزبانى در حد کشور عربستان يا حتى بهتر از آنها داشته باشيم؟

- میرزا آقابیک: ميزبانى ما به مراتب بهتر از عربستان خواهد بود، اين چيزى بود که محمد صالح غذر، دبيرکل عربستانى فدراسيون همبستگى کشورهاى اسلامى هم پس از بازديد دومش از ايران به زبان آورد و اين نشان‌دهنده پتانسيل بالاى ايران براى ميزبانى از تورنمنت‌هاى بزرگ است. ما براى يک ميزبانى شايسته از اين رقابت‌ها از کارشناسان سازمان تربيت بدنى و کميته ملى المپيک، فدراسيون‌هاى ورزشى و دولت کمک گرفته‌ايم و خيلى خوشبين هستيم که بتوانيم اين مسابقه‌ها را باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار کنيم.

* اما فقط خوشبين بودن کافى نيست. عربستانى‌ها براى ميزبانى از اولين دوره رقابت‌ها چيزى حدود يک ميليارد دلار هزينه کردند که به نظر مى‌رسد ما حتى نيمى از اين اعتبار را هم در اختيار نداشته باشيم. اصلا براى ميزبانى از اين بازى‌ها چقدر قرار است هزينه شود؟

- برآورد تقريبى ستاد اجرايى مسابقه‌ها براى ميزبانى کل رقابت‌ها اعم از ساخت و تجهيز سالن‌هاى ورزشى، مراسم افتتاحيه و اختتاميه، هتلينگ، ترانسپورت، پوشاک، دستمزد اعضاى کميته‌هاى اجرايى و مواردى از اين دست، چيزى حدود 150 ميليارد تومان بود، اما با توجه به اين که دولت فقط 50 ميليارد تومان در اختيارمان مى‌گذارد، ما هم مجبوريم برآورد تقريبى‌مان را به نصف کاهش دهيم و با رقمى حدود 60 يا 70 ميليارد تومان از اين بازى‌ها ميزبانى کنيم.

* با در نظر گرفتن اين رقم، ما حتى يک دهم عرب‌ها هم براى ميزبانى از اين بازى‌ها هزينه نخواهيم کرد. آيا باز هم مى‌توان تاکيد داشت که ما ميزبانى شايسته‌ترى نسبت به دور اول خواهيم داشت؟!

- باز هم تاکيد مى‌کنم که ميزبانى ما بهتر از عربستانى‌ها خواهد بود، چرا که در عربستان يا حتى در بازى‌هاى آسيايى دوحه، بيشتر نيروهاى اجرايى نفرات غيربومى بودند، اما ما در کشورمان نيروى انسانى زياد و بسيار کارآمدى داريم و مهم‌تر آن که از حمايت همه‌جانبه دولت نيز برخورداريم. همين دو مساله که از ابزار‌هاى اصلى ميزبانى از تورنمنت‌هاى مختلف هستند،‌ بسيارى از هزينه‌هاى ما را کاهش مى‌دهد.

* ظاهرا در بازى‌هاى همبستگى کشورهاى اسلامى خبرى از حمل مشعل نيست.

- اين کار با تصميم عربستان و تبعيت بسيارى از کشورهاى مسلمان که حمل مشعل را به آتش‌پرستى نسبت مى‌دهند انجام نمى‌شود و کاملا منتفى است.

* بزرگ‌ترين نگرانى شما براى ميزبانى از دومين دوره بازى‌هاى همبستگى کشورهاى اسلامى ‌چيست؟

فقط بحث مالي. با توجه به ضرورت کار و اهميت موضوع اميدواريم دولت هزينه‌هاى اين بازى‌ها را خارج از تمامى ضوابط و مقررات بپردازد تا هيچ مشکلى در راه ميزبانى از اين تورنمنت بزرگ ايجاد نشود...

این مصاحبه یکی از خواندنی ترین و گویاترین مطالبی است که در یک جستجوی ساده درباره دومین دوره بازی های کشورهای اسلامی به آن برمی خورید و آن قدر نکات جالب و تخیلی و حرف های عجیب و غریب در آن هست که در این برهه زمانی که حتی برگزاری بازی ها در پرده ابهام قرار دارد، می توانیم بگوییم برپایی باشکوه تر این مسابقات نسبت به دوره نخست در عربستان پیشکش!

چند روز پیش خبرگزارى يونايتد‌پرس در خبری حیرت انگیز از لغو دومين دوره بازى‌ هاى همبستگى کشورهاى اسلامى به ميزبانى ايران خبر داد. اين خبرگزارى نوشت، بازى‌هاى همبستگى کشورهاى اسلامى بعد از تقاضاى کشورهاى عربى براى حذف نام "خليج فارس" از روى مدال بازى‌ها، لغو شد.

اين خبر در حالی توجه اهالی ورزش را به خود جلب کرده است که دبير اجرايى بازى ها یعنی همان میرزا آقابیک در همان روز به ایرنا گفته بود که برگزاری اين مسابقات نه تنها قطعی است بلکه بسيار پرشورتر از دوره اول نیز برگزار خواهد شد.

درواقع پافشاری و تاکید این مقام مسئول بازی ها نسبت به برگزاری باشکوه تر مسابقات نسبت به دوره نخست که با بودجه و امکانات و استقبال گسترده – چنانکه در گفتگوی جام جم نیز آمده بود – برپا شده بود، جای تعجب دارد.

يونايتدپرس خبر خود را به نقل از ‌روزنامه گاردين و گاردین نیز به نقل از مسئولان ايرانى آورده و نوشته بود:‌ اين بازى‌ها که قرار بود در ماه اکتبر به ميزبانى ايران برگزار شود در پاسخ به درخواست عربستان و چند کشور ديگر براى تغيير نام خليج فارس به خليج عربى يا فقط خليج بر روى مدال‌‌ها، پوسترها و بروشورهاى مربوط به بازى‌ها، لغو شده است.

اگرچه در صحت این خبر محل تردید وجود دارد و بعید است که ایران تن به لغو بازی ها به دلیل شرکت نکردن برخی کشورهای عربی بدهد اما دیگر نمی توان درباره هویت و هدف برگزاری این مسابقات با قاطعیت سخن گفت.

برخی مسئولان سیاسی کشور اعلام کرده اند که ما بايد روى موضع بر حق خود بایستيم و نام خلیج فارس را بر روی نمادهای مختلف بازی ها حفظ کنیم و با هر تعداد شرکت کننده آن را برگزار کنیم. در این میان یونایتد پرس به نقل از دکتر علی اکبر ولایتی نوشته است که ما باید بر موضع خود بایستیم حتى اگر منجر به لغو بازى‌ها شود.

این سخن را نه ولایتی تکذیب کرد و نه کسی بر آن ردیه ای آورد. حتی حسن میرزاآقابیک دبیر اجرایی دومین دوره بازی های کشورهای اسلامی در گفتگویی دیگر با خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبر لغو بازی ها را تکذیب کرد ولی بعد از این کار، به نوعی زیر فشار بودن برگزارکنندگان را بر اثر تحریم کشورهای عربی مورد تایید قرار داد. او گفت: درخواست کشورهاى عربى فقط در حد يک پيشنهاد است که مورد موافقت قرار نگرفته است. اگر کشورهاى عربى تصميم به تحريم بازى ها بگيرند، حتى با وجود 20 کشور هم اين رقابت‌ها را برگزار مى‌کنيم.

و حالا فلاش بکی به گذشته می زنیم و زمانی را که قرار بود گردهمایی ستاد اجرایی دومین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی با حضور سفرای 57 کشور اسلامی در تهران برگزار شود، به خاطر می آوریم.

در آن روز تهران خود بر روی نام چند کشور (به روایتی 16 کشور) قلم قرمز کشید و متعاقب آن 21 کشور نیز حاضر به حضور در اين جلسه نشدند. بنابراین می توان گفت در جلسه اولی که براى دعوت از کشورها تعيين شده بود 37 کشور (یا کمتر) حاضر نبودند.

گويا دعوت از سفيرها توسط حسن قشقاوى مسئول امور ورزش وزارت امور خارجه و سخنگوى اين وزارتخانه انجام شده بود. حالا هم دستگاه دیپلماسی و هم سازمان تربیت بدنی که در این سال ها عملکرد پرانتقادی را داشته اند بار دیگر در چالشی بزرگ گرفتار آمده اند. انجام بازی ها با توجه به پذیرش درخواست کشورهای عربی مبنی بر حذف نام خلیج فارس میسر نیست و لغو بازی ها به اعتبار کشورمان به عنوان دومین میزبان این رقابت ها که با پسوند اسلامی برگزار می شود، لطمه وارد خواهد کرد. از سوی دیگر برگزاری کم فروغ رقابت ها چیزی بیش از برگزار نکردن آن نخواهد بود. حالا یک سوال بیش از این احتمالات ذهن مسئولین ما را به خود مشغول کرده است؛ اینکه آیا دبیرخانه دائمی بازی های کشورهای اسلامی قصد دارد در تصمیمی تازه نسبت به میزبانی همین دوره تجدیدنظر کند و آن را به کشوری دیگر بسپارد؟

ميزبانى دومين دوره بازى‌هاى کشورهاى اسلامى سال 2005 به ايران داده شد. برگزاری خیره کننده اولین دوره بازی ها توسط عربستانی ها توقعات را از این مسابقات افزایش داده و کشورهای اسلامی قصد دارند این رقابت ها را به یک رویداد بین المللی بزرگ تبدیل کنند. این همان مسئله ای است که برگزاری دومین دوره را به میزبانی ایران در مهرماه سال جاری و در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد در پرده ابهام برده است و این ذهنیت را دامن زده است که پیش از لغو بازی ها توسط ایران، تصمیمی عجیب و  انقلابی از سوی دبیرخانه بازی ها اتخاذ شود و مثلا میزبانی به کشوری دیگر واگذار شود.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :