فتح و حماس گام به گام به توافق نهایی نزدیک می‌شوند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۳ کد : ۴۵۳۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
محمود عباس رئيس حکومت خودگردان فلسطينى تقاضاى مصر براى اعطاى زمان بيشتر به جنبش حماس براى آماده شدن این جنبش به قبول نتياج مذاکرات قاهره را با خشنودى پذیرفته است.
فتح و حماس گام به گام به توافق نهایی نزدیک می‌شوند

در حالی که دو جنبش فتح و حماس در قاهره مشغول رایزنی برای تشکیل دولت وحدت ملی و خروج از بن­بست کنونی برای رسیدن به یک وحدت سیاسی هستند، دولت مصر از محمود عباس، رئیس منتخب تشکیلات خودگردان فلسطین، خواسته است فرصت بیشتری به حماس بدهد. از نظر مقام‌های مصری، حماس نیاز دارد، به وجه اشتراک‌‌‌های جدید میان دو سازمان عادت کند، تا دستاوردهای تاکنونی به خطر نیافتد. محمود عباس با خشنوی به این خواست مصر پاسخ مثبت داده است.

هنوز از اعلام دولت وحدت ملی فلسطینی سخنی در میان نیست اما امیدواری­ها به تشکیل دولت وحدت ملی روز به روز افزایش می­یابد. موسی ابومرزوق، از رهبران حماس، در پایان چهارمین دور مذاکرات آشتی با جنبش فتح در قاهره به مجله اشپیگل گفت: «اختلاف‌نظرهای ما در این مرحله در درجه دوم قرار دارند. فقط چند ملاقات دیگر ضروری است تا مردم ما بار دیگر یکپارچه شوند.»

در آغاز مذاکرات برخی از ناظران سیاسی که نسبت به روند سیاست داخلی فلسطین بدبین بودند، تصور می­کردند که حماس و فتح فاقد توان لازم برای آشتی با یکدیگر باشند. اما امروز این دو جنبش در پایتخت مصر بر سر یک سری از پروژه‌ها و موارد مهم به توافق رسیده‌اند تا ثابت شود امکان آشتی میان آنها وجود دارد. این پروژه‌ها فقط مربوط به بازسازی فوری نوار غزه نیست، بلکه تدوین طرح‌هایی الزام‌آور به منظور تماس با تمامی جناح‌های خواهان صلح را نیز در بر می‌گیرد. این بدان معنی است که گفت­وگوها در وهله‌ نخست با امریکا و سپس با اسرائیل آغاز شوند.

بنا به گزارش­ها حماس در جلسات دشوار شبانه‌ خود با اکثریت آرا بر سر پیشنهاد مصر به توافق رسیده‌ است.

بر اساس پیشنهاد مصر قرار است تا پیش از ماه ژانویه ۲۰۱۰ هم در نوار غزه و هم در کرانه غربی رود اردن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات عمومی برگزار شود. دولت دمکراتیک برآمده از این انتخابات بر تمامی مناطقی حکم می‌راند که از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل بوده است.

تا زمان تشکیل یک چنین دولت منتخبی، قرار است یک کمیته موقت رهبری بر اجرای توافق‌های قاهره نظارت کند. بنا به گزارش­ها حتی افراد سرسخت حماس که در مقر مرکزی سازمان امنیت مصر در قاهره در مذاکرات شرکت داشتند با وجود این که در رأی‌گیری‌ها رأی منفی یا ممتنع داده­اند، اما مصوبات اکثریت را پذیرفته­اند. این اتفاق در جریان فتح نیز افتاده است. در میان فتحی­ها نیز نارضیانی دیده می‌شوند. آنها نیز در نهایت به دلیل توافق نمایندگانشان در مذاکرات قاهره و برخورداری حمایت اکثریت اعضای جنبش از آنان به رای اکثریت تن داده­اند.

عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت مصر و مسئول امور فلسطینی‌ها، به یکی از نمایندگان مخالف سرسخت حماس در جنبش فتح گفته است، ارجاع به دولت آخرین گام است − به توافق‌های جدید بچسبید و انتخابات را تدارک ببینید، سپس خواهید دید که تشکیل دولت دیگر کار چندانی ندارد.

از قرار معلوم حماس با یک پیشنهاد دیگر مصر موافقت کرده است. قرار است جنبش جبهه‌ آزادیبخش فلسطین (PLO) که سالیان دراز یاسر عرفات آن را رهبری می‌کرد، بار دیگر به عالی‌ترین نهاد فلسطینی‌ها تبدیل شود. پیش از این طرفداران حماس این جبهه را ناهمخوان با زمان و مملو از دوستداران صهیونیست‌ می­دانستند و خواستار انحلال یا تغییراتی در آن بودند.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :