زردارى: بن لادن مرده است

توافق‌نامه سوات ميان طالبان و افغانستان به تعليق درآمد

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۱:۴۰ کد : ۴۴۸۱ آسیا و آفریقا
پس از حمله‌ نيروهاى امنيتى پاکستان براى جلوگيرى از پيشروى نيروهاى طالبان در يک منطقه ناآرام در شمال غرب پاکستان، اسلام‌آباد از طالبان خواست سلاح‌هايشان را زمين بگذارند.
توافق‌نامه سوات ميان طالبان و افغانستان به تعليق درآمد

آصف علی زرداری، رئيس جمهوری پاکستان دوشنبه 27 آوریل در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد، به اعتقاد سازمان‌هاى اطلاعاتى پاکستان، اسامه بن لادن مرده است.

با اين حال وى اذعان داشت که هيچ مدرکى دال بر اثبات اين ادعا در دست ندارد.

او اظهار داشت، امريکايى‌ها به من مى‌گويند چيزى از اسامه بن لادن رهبر القاعده نمى‌دانند. آنها مجهز‌تر از ما براى رديابى و يافتن بن لادن هستند، اما سرويس‌هاى اطلاعاتى ما فکر مى‌کنند که بن‌لادن ديگر زنده نيست و احتمالا مرده است. من هيچ مدرکى ندارم و نمى‌توانم به عنوان يک حقيقت اين مساله را ثابت کنم. ما اکنون بين حقايق و افسانه‌ها گير افتاده‌ايم.

وى اين اظهارات را در واکنش به گزارش‌هايى بيان کرد مبنى بر اين که طالبان پاکستان گفته بود اگر بن لادن بخواهد از دره سوات ديدار کند از وى استقبال خواهد کرد.

رئيس جمهوری پاکستان همچنين امکان دستيابى طالبان به تسليحات هسته‌اى کشورش را منتفى دانست و تاکيد کرد، من به جهان اطمينان مى‌دهم که توانمندى هسته­اى پاکستان در امنيت قرار دارد. پاکستان سيستم فرماندهى و کنترل بسيار قوى براى حفظ تسليحات هسته‌يى‌اش در اختيار دارد.

از سوی دیگر پس از حمله‌ نيروهاى امنيتى پاکستان براى جلوگيرى از پيشروى نيروهاى طالبان در يک منطقه ناآرام در شمال غرب پاکستان، اسلام‌آباد از طالبان خواست سلاح‌هايشان را زمين بگذارند.

رحمان مالک، وزير کشور پاکستان به رويترز گفت: «اين افراطيون هيچ گزينه ديگرى ندارند جز اين که سلاح‌هايشان را زمين بگذارند، زيرا دولت در نابود کردن آنها جدى است.»

عمليات ارتش در استان سرحدات شمال غربى در شرايطى برگزار مى‌شود که پس از افزايش نفوذ شبه نظاميان نگرانى‌ها در امريکا درباره ثبات پاکستان به عنوان متحد هسته­ايش در حال افزايش است.

سخنگوى ارتش پاکستان گفت: «تعداد زيادى شبه نظامى از جمله يک فرمانده و يک سرباز در يک عمليات در منطقه ديرسفلى کشته شده‌اند.»

مالک، از اعضاى کابينه پاکستان و مشاور نخست وزير اين کشور در امور داخلى نیز اظهار کرد، نيروهاى امنيتى تقريبا کنترل کل منطقه دير سفلى را در دست گرفته‌اند. ما به طالبان اجازه نخواهيم داد تا حکومت خود را بر منطقه دير يا هر منطقه ديگرى از کشور تحميل کنند.

اين عمليات پس از آن شروع شد که شبه نظاميان به سوى يک کاروان سربازان شبه نظامى مرزى در منطقه آ‌تش گشودند و چهار سرباز را زخمى کردند.

دير سفلى بخشى از منطقه‌ ملکند است که آصف على زردارى، رئيس جمهوری پاکستان براى پايان دادن به خشونت شبه نظاميان با اجراى قوانين شريعت در آن موافقت کرد. نيروهاى طالبان سرمست از کسب اين توافق به سمت منطقه بونر در ملکند واقع در 100 کيلومترى شمال غربى پايتخت پيشروى کردند.

پيشروى طالبان به سمت اسلام‌آباد اين نگرانى را در واشنگتن ايجاد کرده که پاکستان در خطر اغتشاش و آشوب قرار دارد.

مقام‌هاى امريکايى از پاکستان مى‌خواهند که به جاى واگذار کردن قلمرو بيشتر به شبه نظاميان از طريق اتخاذ سياست‌هاى آرام بخش نظير معرفى قوانين شريعت، در مقابل طالبان موضع محکمى اتخاذ کند.

دولت‌هاى غربى که خواستار حمايت از پاکستان در نابودى القاعده هستند، نسبت به هرگونه تهديدی عليه امنيت تسليحات هسته‌اى پاکستان نگرانند.

پیش از این هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نيوز در بغداد گفت: «ما نمى‌توانيم به اين موضوع فکر کنيم. ما نمى‌توانيم اجازه دهيم اين مساله ادامه پيدا کند. به همين دليل است که ما به سختى در حال ترغيب پاکستان به همکارى در زمينه‌ يک استراتژى براى پس گرفتن کشور هستيم.»

دادالله منصور، سخنگوى شبه نظاميان طالبان در منطقه دير گفت که حمله‌ دولت نشان دهنده نقض پيمان صلح است و آنها اين حمله را تلافى خواهند کرد. ما کسانى را که حمله را ترتيب دادند مى‌شناسيم و آنها در صدر ليست اهداف ما قرار دارند. ما به آنها رحم نخواهيم کرد.

روز شنبه 12 کودک بر اثر انفجار يک بمب که در يک زمين فوتبال در دير سفلى کار گذاشته شده بود، کشته شدند. مالک با صدور بیانیه­ای طالبان را عامل اين حمله معرفى کرد و گفت، طالبان چهره واقعى خود را با کشتن کودکان بى‌گناه نشان داد.

در پى بروز درگيرى بين نيروهاى امنيتى و شبه نظاميان در منطقه دير، هزاران تن در بونر در يک تجمع خواستار اجتناب دولت و طالبان از درگيرى شدند. ساکنان اين منطقه نگران اين هستند که مجبور به ترک خانه‌هايشان شوند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد، گفت وگوها بين طالبان پاکستان و دولت بر سر دره‌ سوات تا زمان توقف عمليات ارتش عليه شبه نظاميان به حالت تعليق درآمده است.

ارتش پاکستان پس از آ‌ن که از سوى امريکا براى متوقف کردن پيشروى افراطيون تحت فشار قرار گرفت حمله‌ جديدى را عليه شبه نظاميان طالبان در منطقه‌ شمال غربى کشور ترتيب داد.

سخنگوى يک روحانى مذاکره کننده بر سر توافق صلح بين طالبان و دولت پاکستان گفت: «شوراى رهبرى ما يکشنبه شب تشکيل جلسه داد و تصميم گرفت مذاکرات صلح با دولت را در استان سرحدات شمالى غربى به حالت تعليق درآورد.»


نظر شما :