ليبرمن ادعاهايش را باز هم تکرار کرد

تهديد اروپا و پاسخ صريح اسرائيل

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۲:۴۲ کد : ۴۴۶۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دولت نتانیاهو مشروط کردن گسترش روابط اسرائیل با اتحادیه‌ اروپا به پذیرش راه‌حل دو دولت را رد کرد و گفت: «اجازه نمی‌دهیم در مسائل مربوط به منافع اساسی اسرائیل برایمان تکلیف تعیین کنند.» اتحادیه‌ اروپا گسترش مناسبات خود با اسرائیل را به پذیرش راه‌ حل دو کشور در مناقشه با فلسطینی‌ها مشروط کرده است. راه حلی که دولت جدید اسرائیل تا کنون تمایلی به آن نشان نداده است.
تهديد اروپا و پاسخ صريح اسرائيل

آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل مجددا اظهارات شدید اللحنش علیه فلسطینیان را تکرار کرد تا ثابت کند، فشار جامعه بین المللی برای اصلاح سیاست­های افراطی دولت جدید این کشور بر آن تاثیرگذار نیست. وی در گفت‌وگو با رسانه‌های آلمان راه‌حل دو دولت مستقل در مناقشه با فلسطینی‌ها را باز هم رد کرد و گفت: «ما دنبال طرح و نظریه‌ تازه‌ای هستیم. مهمترین مسئله ‌برای ما امنیت و برای فلسطینی‌ها بازسازی اقتصادی است. در گام نخست باید به این دو مسئله‌ اساسی پاسخ داده شود. تنها پس از آن است که می‌توان به راه‌ حل‌های سیاسی رسید.»

لیبرمن نظریه زمین در برابر صلح را که دولت ایهود اولمرت آن را پذیرفته بود، غیرعملی می‌داند و معتقد است، این ایده تا کنون هیچ نتیجه واقعی به بار نیاورده است.

به ادعای‌ لیبرمن راه‌حل زمین در برابر صلح به تنهایی کارساز نیست و عقب‌نشینی‌ اسرائيل از مناطق فلسطینی تاکنون نتیجه‌ای جز "موشک" و حملات حزب‌الله را در بر نداشته است.

لیبرمن درباره‌ راهبرد جایگزین برای راه‌حل دو کشور، چیزی جز این که "ما ایده‌های زیادی داریم" نمی‌گوید.

با این حال رسانه‌های اسرائیل روز جمعه، ۲۴ آوریل گزارش دادند، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بر روی طرح تاز‌ه‌ای درباره‌ مناقشه‌ با فلسطینی‌ها کار می‌کند که قرار است نتانیاهو آن را در ملاقات خود با باراک اوباما در اواسط ماه آینده (۱۸ مه) در واشنگتن مطرح کند. بنا بر این گزارش‌ها، انتظار می‌رود نتانیاهو در طرح جدید خود راهبرد دو دولت را بپذیرد، با این‌ شرط که دولت فلسطینی تنها یک دولت "غیرمسلح" باشد. همچنین نتانیاهو خواهان آن است که دریک قرارداد صلح با فلسطینی‌ها، اسرائيل به ‌طور مشخص و مؤکد به عنوان یک دولت یهود به رسمیت شناخته شود. جزئیات بیشتری از طرح تازه‌ نتانیاهو منتشر نشده است.

هم­زمان، دولت نتانیاهو مشروط کردن گسترش روابط اسرائیل با اتحادیه‌ اروپا به پذیرش راه‌حل دو دولت را رد کرد و گفت: «اجازه نمی‌دهیم در مسائل مربوط به منافع اساسی اسرائیل برایمان تکلیف تعیین کنند.»

بنیامین نتانیاهو، روز جمعه (۲۴ آوریل) در دیدار با میرک توپولانک نخست‌وزیر جمهوری چک، که کشورش ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را برعهده دارد خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «برای ما شرط تعیین نکنید. علاقه‌ اسرائیل به صلح کمتر از اتحادیه اروپا نیست. ما در یک پروسه‌ ارزیابی مجدد سیاسی قرار داریم و مایل نیستم تحت فشار قرار بگیریم.»

اتحادیه‌ اروپا گسترش مناسبات خود با اسرائیل را به پذیرش راه‌ حل دو کشور در مناقشه با فلسطینی‌ها مشروط کرده است. راه حلی که دولت جدید اسرائیل تا کنون تمایلی به آن نشان نداده است.

بنیتا فررو والدنر کمیسر روابط خارجی اتحادیه‌ اروپا روز پنجشنبه‌۲۳ آوریل، در بروکسل گفت: «برنامه‌ گسترش مناسبات با اسرائیل تا زمانی که دولت نتانیاهو وفاداری خود را به ادامه‌ مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها نشان ندهد، عملی نخواهد شد.»

مذاکرات اتحادیه‌ اروپا با اسرائیل برای گسترش مناسبات سال گذشته در بروکسل تصویب شد، اما با قدرت‌گیری گرایش راست در حاکمیت اسرائیل و به خطر افتادن مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها آغاز این مذاکرات با ابهام روبرو شده است. الکساندر شتوب، وزیر امور خارجه فنلاند در آستانه‌ تشکیل دولت نتانیاهو به طور صریح اعلام کرد، ارتباط مستقیم و روشنی میان گسترش رابطه با اسرائیل با روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود دارد.

اتحادیه اروپا همچنین به اسرائیل هشدار داده است در صورتی که اسرائیل به شهرک‌سازی­های خود ادامه دهد و به مذاکرات صلح با فلسطینیان پایبند نباشد روابط اتحادیه اروپا با این کشور رو به سردی خواهد رفت.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :