شکوه‌ها و شعف‌های وزیر نفت از تحریم‌ها

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۵ کد : ۴۴۵۵ اخبار اصلی
غلامحسین نوذری وزير نفت پنجم اردیبهشت در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرد که: "فضاى بين المللى نسبت به ايران تغيير کرده و امکان حضور شرکت‌هاى خارجى در طرح‌هاى صنعت نفت ايران فراهم شده است." وی در عین حال از تحریم‌های اعمال شده بر ایران گلایه کرد و البته آنها را بر حیات اقتصادی کشورمان بی تاثیر دانست.
شکوه‌ها و شعف‌های وزیر نفت از تحریم‌ها

نوذرى درباره مهلت 45 روزه به شرکت هاى شل و رپسول براى تعيين تکليف درباره مراحل 13 و 14 پارس جنوبى گفت: به اين شرکت ها فرصت داده شده است زيرا نمى توان کارها را با تاخير زياد دنبال کرد.

شرکت هاى شل و رپسول براى ادامه حضور ابراز علاقه کرده اند. بحث اصلى آنها اين بود که فضاى بين المللى بايد اجازه اين کار را بدهند و اکنون اين فضا فراهم است.

وى وقوع تاخیرها و سرباز زدن ها را در این زمینه به اعمال تحريم ها عليه ايران از سوى آمريکا نسبت داد و با بیان اینکه "سال هاست که اين تحريم ها در بخش هاى مختلف نفت وجود دارد" به این نتیجه رسید که ما در هر کالايى که تحريم شديم، خودکفا شديم.

وزير نفت بعد از اینکه از سابقه طولانی تحریم ها گفت و سپس آن را مایه پیشرفت و خودکفایی عنوان کرد، افزود: ايران موضوع تحريم ها را پشت سر گذاشته و فضاى امروز به کلى تغيير کرده است.

او در حالی این سخنان را بیان می کرد که کمی جلوتر بازهم از تحریم های علیه ایران داد سخن داد و اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه بین المللی پیامی جز شکست تحریم های سیاسی آمریکا نداشته است. وی تصریح کرد: همواره تناقض گویی هایی در رفتارهای سیاسی آمریکایی ها وجود دارد و آنها هر چند اعلام می کنند که قصد نزدیک شدن به ایران را دارند اما در عمل تحریم های سیاسی و اقتصادی را علیه صنعت نفت ایران افزایش می دهند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم های سیاسی به هیچ وجه در توسعه صنایع نفت و گاز ایران تاثیرگذار نبوده است، ادامه داد: هم اکنون هیچ کالایی را از آمریکا نمی خریم و حتی برخی از اقلامی که آنها تحریم کرده اند همچون تجهیزات سرچاهی و درون چاهی چاه های نفت و گاز خشکی را در داخل بومی سازی کرده ایم.

وزیر نفت در ادامه بازهم موضع متفاوتی را اختیار کرد و این بار گفت: شرايط نرم افزارى در کشور فراهم شده است تا در مواقع ضرورى بنزين مورد نياز کشور تهيه شود.

نوذری که تاکید کرده بود: "شرکت هاى خارجى به خاطر آن که منافع خود را از دست ندهند، علاقمند به سرمايه گذارى در ايران هستند "با لحنی متفاوت از این سخن، از علاقمندی ایران نسبت به حل مشکلات اقتصادی با آمریکا و برقراری مبادلات بین دو کشور پرده برداشت: ما کالايى از آمريکا تهيه نمى کنيم اما به طور کلى علاقمند به ارتباط و تعاملات بين المللى هستيم.

قرارداد کرسنت نیز موضوعی است که همچنان به نتیجه نرسیده و نوذری مصرانه اعلام می کند "تا زمانى که قيمت گاز در اين قرارداد اصلاح نشود، گازى به امارات صادر نمى شود."

به گفته وی، تا زمانی که مقامات این شرکت اماراتی قرارداد خود را اصلاح نکنند و پیشنهادهای ایران را نپذیرند گازی به این شرکت اماراتی داده نخواهد شد. کرسنتی ها ابتدا باید قیمت موجود در قرارداد فعلی را اصلاح کنند و سپس درخواست جدید خود را در قرارداد دیگری ارائه کنند.

او درباره وضعيت طرح ايران ال ان جى هم خاطرنشان کرد: اين طرح جزو اولويت هاى وزارت نفت است و اکثر قراردادهاى آن منعقد شده است. اين طرح 17 درصد پيشرفت دارد و با اجراى آن قيمت هاى طرح هاى "ال.ان.جى" شکسته شده است.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا باید قراردادهای گازی که در وزارت نفت امضا می شود، به نظر مجلس شورای اسلامی برسد؟ گفت: در این باره شورای نگهبان تفسیری دارد که بر اساس آن قراردادهای گازی که بین دو دولت به امضا می رسد حتما باید به نظر نمایندگان مجلس برسد. اما قراردادهای گازی که بین دو شرکت امضا می شود - چون صادرات گاز به ترکیه - ضرورتی به اطلاع رسانی به مجلس را ندارد اما با این وجود وزارت نفت کلیه مسائل خود را با نمایندگان مطرح می کند.


نظر شما :