مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۰۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۵ کد : ۴۴۴۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رییس جمهور، رئیس مجلس، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژى اتمی، رييس ستاد کل نيروهاى مسلح، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، امام جمعه موقت تهران، سخنگوی وزارت خارجه و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

به واسطه قواى مسلح، آماده مشارکت گسترده در مديريت جهانى هستيم

رييس‌جمهور در مراسم روز ارتش گفت: قواى مسلح ايران ضامن امنيت منطقه است و امروز ملت ايران به واسطه برجستگى‌هاى خود و برخوردارى از قواى مسلح مکتبى آماده مشارکت گسترده در مديريت جهانى و برقرارى امنيت بر پايه عدالت در نقاط مختلف جهان است.

 دشمن فداکارى‌ها را به عنوان تروريسم معنا مى‌کند

آیت الله امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت: آن‌چه ما در تاريخ به عنوان جنايت مى‌بينيم به خاطر دارندگان مال و قدرت است. قدرت مال و قدرت سلاح باعث شده برخى هرچه خواستند عمل کنند. آنها مفاهيم عالم را هم عوض کردند و واژه‌ها و لغت‌ها را به گونه‌اى ديگر تفسير کردند. اين تجربه‌اى است که دنيا در انقلاب اسلامى دارد که چطور دشمن فداکارى‌ها را به عنوان تروريسم معنا مى‌کند و چطور کار علمى انرژى هسته‌اى که در ايران به نقطه‌ جديدى هم رسيده باعث مى‌شود آنها کشور ما را يک تهديد بخوانند.

اوباما اظهاراتش را درباره «تغيير» به واقعيت تبديل کند

منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران در گفتگويى با روزنامه "يوميورى" اظهار کرد: ما در حال مطالعه دقيق اظهارات دولت آمريکا هستيم.

وى افزود: اگر دولت اوباما اظهاراتش درباره تغيير را به واقعيت تبديل کند، آن گاه مى‌تواند از طرف ما نيز تغييرى حاصل شود.

انتظاری که از اجلاس آتی 1+5 می رود

علاءالدين بروجردى رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى، با اشاره به خبر جديد رييس جمهور مبنى بر ارايه‌ بسته‌ جديد پيشنهادى ايران به 1+5 تاکيد کرد: مبنا همان بسته‌ پيشنهادى است که از طرف جمهورى اسلامى ايران ارايه شده است.

وى با تاکيد بر اين‌که در گفتمان آينده‌ جمهورى اسلامى ايران با 1+5، بحث تعليق غنى‌سازى يا توقف آن جايگاهى نخواهد داشت، افزود: با توجه به اين‌که ما عملا با تکميل چرخه‌ سوخت و تهيه ميله سوخت ثابت کرديم که غنى‌سازى را براى توليد انرژى نياز داريم، اين انتظار وجود دارد که در اجلاس آتى، آنها بر اساس اين واقعيت مساله‌ى همکارى و مشارکت در ساخت نيروگاه‌هاى هسته‌يى جمهورى اسلامى ايران را با نماينده ايران به توافق برسند.

ما مى‌توانيم همسايگانمان را راضى نگه داريم

رييس ستاد کل نيروهاى مسلح گفت: نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران با دکترين و استراتژى جديد و تجهيزات نظامى مى توانند از تمام منطقه دفاع کنند و ما حاضريم امنيت منطقه را به بهترين شکل تامين کنيم.   

سرلشکر بسيجى سيد حسن فيروزآبادى در حاشيه مراسم رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران افزود: ما مى‌توانيم همسايگانمان را راضى نگه داريم. بيش از 10 سال است که ما در اطراف ايران دشمن و تهديدى نداريم و هيچ همسايه اى را در منطقه تهديد نمى کنيم.

رييس ستاد کل نيروهاى مسلح تاکيد کرد: ما دوست همه کشورهاى منطقه هستيم و مى خواهيم به آنان کمک کنيم. رييس جمهورى هيچ گاه براى دعوا و درگيرى با کشورى سخن نگفته، ديگران پرخاش مى کنند، حرف غيرقانونى و غيرحساب مى زنند و آقاى احمدى نژاد پاسخ مى دهد.

جهان امروز در آستانه يک پيچ تند و نقطه عطف است

احمدى‌نژاد در جشنواره حضرت علی اکبر گفت: جهان امروز در آستانه يک پيچ تند و نقطه عطف است. دورانى از زندگى بشر به پايان رسيده و دوره جديدى آغاز شده است. دوره‌اى پرتنش و پر مشکل از حاکميت انديشه محدود مادى که سنگين‌ترين و سخت‌ترين مشکلات و آسيب‌ها را به جامعه انسانى وارد کرد، به پايان خود نزديک مى‌شود. حاکميتى که کرامت انسانى را مورد هجوم قرار داد و صدها ميليون نفر را کشت و به بردگى گرفت و تحقير کرد، تبعيض و ظلم و تجاوز به بخش هاى بزرگى از جهان تحميل کرد و کدورت و دشمنى را در بسيارى از نقاط جهان ايجاد کرد، اين انديشه بسيارى از استعدادها را کشت و بسيارى از شخصيت‌ها را در هم شکست و بسيارى از اميدها را نااميد کرد.

بحث تعليق غنى سازى ديگر مطرح نيست

على اصغر سلطانيه نماينده‌ جمهورى اسلامى ايران در آژانس بين المللى بين المللى انرژى اتمى با بيان اين که غرب بايستى تا به‌حال درک کرده باشد که، بايد در رفتار، کردار و ادبيات خود نسبت به ايران تغيير رويه دهد گفت: الان بحث تعليق غنى سازى اصلا موضوعيت ندارد.

وی افزود: پيشرفت ايران يک پيامى براى کشورهاى در حال توسعه داشت و آن اينکه، اين کشورها با وجود تحريم‌ها هم مى‌توانند راه خود را بپيمايند و روى پاى خود بايستند. اين پيغام مهمى است که بايد غرب درک کند که ما (ايران) در قرن بيست و يکم نمى توانيم شاهد تحريم‌هاى غيرمنطقى باشيم. همه کشورها حق دارند که به فن آورى چه در زمينه هسته‌يى و چه ديگر زمينه‌ها دست پيدا کند. تحريم‌ها نمى‌تواند مانع از پيشرفت پايدار باشد.

دولتمردان آمريکا و اروپا در کنترل صهيونيست‌ها هستند

رييس‌جمهور با يادآورى اين نکته که صهيونيست‌ها با غلبه بر مرکزهاى اصلى رسانه‌اى و مالى جهان خواسته‌ خود را که چپاول ملت‌هاست به همه تحميل مى‌کنند، خاطرنشان کرد: آن‌ها شرايط را به گونه‌اى رقم مى‌زنند تا بتوانند خود را تحميل کنند و نمى‌خواهند اجازه دهند که در برابر اين پديده‌ شوم صحبتى شود.

احمدى‌نژاد با بيان اين که امروز رفتار دولتمردان آمريکا و احزاب و دولتمردان اروپا در کنترل صهيونيست‌ها قرار دارد، اضافه کرد: آنان هم‌چنين نظام‌هاى پولى و مالى را در اختيار دارند و ملت‌ها را در فقر نگه داشته‌اند و پول و ثروت آن‌ها را به سمت جيب‌هاى خود سرازير مى کنند.

سخنرانى رييس جمهور در ژنو صريح و شجاعانه بود 

رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى گفت: سخنرانى رييس جمهور در اجلاس ضدنژادپرستى دوربان 2 در ژنو، شجاعانه و صريح بود.

اقدام حاميان رژيم صهيونيستى، "بربريت مدرن" است 

نماینده مجلس گفت: اقدام کشورهاى حامى رژيم صهيونيستى در ايجاد اخلال بين سخنرانى رييس جمهورى در نشست ضدنژادپرستى دوربان 2 واکنش بسيارى را برانگيخت و عضو کميسيون امنيت ملى اين اقدام را حاکى از "بربريت مدرن" و خصلت "برده انگارى" اينان دانست که از سوى ديگر نشان از حقانيت مواضع ايران دارد.   

کاظم جلالى با اشاره به اقدام برخى کشورها در ايجاد اخلال در سخنرانى رييس جمهورى اسلامى ايران در نشست ضد نژادپرستى دوربان 2 در ژنو گفت: اين افراد در اصل عصبانى هستند و نوع واکنش آنان نشان دهنده عصبانيت از خيزش عظيمى است که در دنيا عليه نظام سلطه بين المللى ايجاد شده است.

نماينده تهران: سخنرانى احمدى نژاد باعث افتخار ايرانيان شد 

نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى سخنرانى احمدى نژاد را در اجلاس ضد نژاد پرستى غرور آفرين و افتخارآميز دانست و تاکيد کرد: اين سخنرانى باعث سرافرازى و افتخار مردم ايران شد.   

مهدى کوچک زاده گفت: از مسئولان وزارت امور خارجه مى خواهم نسبت به روابط ايران با اين کشورها بررسى ها را انجام و نسبت به رفتار زشت آنان عکس العمل نشان دهد.

به ما گفتند جلسه حساس است

رئیس جمهور بعد از بازگشت از سفر ژنو گفت: در روز يکشنبه که به آنجا رسيديم به ما گفتند جلسه حساس است، شرايط جهان در حال عوض شدن است و شما عليه صهيونيست‌ها صحبت نکنيد و در اين زمينه مراعات کنيد. يکى از افراد که شما نيز مى‌شناسيد در ديدارى که داشتيم به ما گفت من خود در جلسه حضور پيدا مى‌کنم و سعى مى‌کنم اين جلسه را جمع و جور کنم و در بيانيه‌ پايانى اجلاس نيز اين‌که رژيم صهيونيستى معادل نژادپرستى است را حذف کرده‌ايم، شما نيز در اين ارتباط صحبتى نکنيد. من از وى سوال کردم يعنى ما در مورد جنايات غزه صحبت نکنيم، در مورد ترور مردم و حمله به لبنان صحبتى نکنيم که وى گفت نه من نمى‌توانم اين چيزها را نفى کنم، من نيز به وى گفتم من نيز همين چيزها را مى‌گويم.

وى اضافه کرد: معلوم شد تعداد آقايانى که خود را به عنوان اکثريت به مردم تحميل مى‌کردند، زياد نيست و در واقع آن‌ها خود را با غرور و پررويى به دنيا تحميل مى‌کردند.

احمدی نژاد گفت: مى‌گفتند چون فلانى به اين اجلاس مى‌آيد ما در اين اجلاس شرکت نمى‌کنيم، ولى من از همين جا اعلام مى‌کنم ما از اين به بعد در اجلاس‌هاى جهانى حضورى فعال‌تر خواهيم داشت و در تمام اجلاس‌هاى جهانى شرکت مى‌کنيم.

کسى نمى تواند با ايران با صداى بلند سخن بگويد 

رييس مجلس شوراى اسلامى گفت: کسانى که مى خواهند با صداى بلند با ايران سخن بگويند به تاريخ مراجعه کنند تا بفهمند نتيجه اين رفتار چيست.   

على لاريجانى که روز سه شنبه در "اجلاس دادستان هاى کشورهاى اسلامى" در تهران سخن مى گفت، با اشاره به تهديدات رژيم صهيونيستى مبنى بر کمک گفتن ازآمريکا براى مقابله با ايران اظهار داشت: تاکنون نشنيده ام که احدى از کارشناسان در جهان يا منطقه تشخيص بدهند در صورت تجاوز رژيم صهيونيستى به ايران پاسخ ايران چگونه خواهد بود.

وى اضافه کرد: در صورت اشتباه محاسباتى از سوى رژيم صهيونيستى، پاسخ ايران به گونه اى خواهد بود که چشمان آنها ديگر رنگ خواب نخواهد ديد.

کشورها به احکام قضايى ما احترام بگذارند

حسن قشقاوی در نشست هفتگى خود به موضوع محکوميت رکسانا صابرى اشاره کرد و گفت: از حدود سه ماه قبل از طريق مراجع قضايى در جريان اتهامات وى بودم که اعلام کردم کارت خبرنگارى وى از سال 85 گرفته شده و فعاليت ايشان کسب اطلاعات و اخبار به صورت غيرقانونى بوده است. وى اضافه کرد؛ در ايران سيستم قضايى مستقل است و سخنگوى خاص خود را دارد، اما بايد بگويم انتظار ما از همه کشورها اين است که به احکام قضايى احترام بگذارند و به حقوقدانان نيز توصيه مى شود تا زمانى که محتويات پرونده را نديده اند، اظهارنظر نکنند. او از دسترسى کامل وکيل صابرى به وى خبر داد.

ميانجى گرى سوئيس در دستور کار نيست

سخنگوى وزارت خارجه درباره ميانجى گرى سوئيس ميان ايران و امريکا گفت: در ديدار رئيس جمهور با رئيس جمهور سوئيس چنين چيزى منعکس نشده و در دستور کار نيز چيز خاصى نبوده است که البته اين امرى واضح است که سوئيس حافظ منافع امريکا در ايران است و مکانيسم هاى تبادلى از طريق دفتر حفاظت منافع امريکا در سفارت سوئيس وجود داشته و اين مساله امر نو و بديعى نيست اما در دستور کار چيز خاصى نبوده است.

تعليق به تاريخ پيوست

محسن دلاویز سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره امکان تعليق فعاليت‌هاى هسته‌اى ایران گفت: تعليق به تاريخ پيوست و هيچ کس اجازه ندارد حق مسلم اين ملت را به حالت تعليق در بياورد. ضمن آنکه ما در برهه‌اى داوطلبانه برخى فعاليت‌ها را به حالت تعليق درآوريم، اما پاسخ طرف مقابل چه بود؟ آنها رشد و توسعه اين ملت را نمى‌خواهند و عصبانيت‌شان از شکستن تابوهايى است که تمايل داشتند براى سال‌ها کسى به محدوده آن هم نزديک نشود. آنها دانش هسته‌اى و راهبرى انرژى را در انحصار خود مى‌خواستند که البته امروز ايران با اقتدار اين انحصار و آپارتايد علمى را شکسته است.

دلاويز در پاسخ به پرسشى در خصوص مذاکرات ايران با 1+5 گفت: ما همواره اعلام کرده‌ايم که اهل گفتگو هستيم، اما گفتگو در شرايط و فضاى منصفانه و عادلانه و به دور از اتهام افکنى و پيش‌شرط‌.


نظر شما :