اياد سامرايى رئيس مجلس عراق شد

۳۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۹ کد : ۴۴۰۲ اخبار اصلی
ایاد السامرائی دبیر کل حزب اسلامی عراق با اکثریت 153 رای نمایندگان از 275 نماینده حاضر در مجلس به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد.
اياد سامرايى رئيس مجلس عراق شد

بالاخره رئیس جدید مجلس عراق پس از چهار ماه کش­مکش انتخاب شد. ایاد السامرائی که پیش از این دولت عراق بر سر انتخاب وی به شدت مشکل داشت، با اکثریت 153 رای نمایندگان از 275 نماینده حاضر در مجلس به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد و از امروز دوشنبه 20 آوریل رسما بر کرسی ریاست مجلس تکیه می­زند.

سامرايى معاون دبيرکل حزب اسلامى عراق، از بزرگترين احزاب سنى اين کشور نيز محسوب مى‌شود.

رئيس جديد پارلمان عراق پس از انتخاب در گفت‌وگو با شبکه الحره هر گونه تصميم برای براندازى دولت نوى المالکى نخست وزير عراق را رد کرد. وى همچنين از طرح اصلاحات سياسى خبر داد که درصدد است از طريق پارلمان عراق آن را به اجرا در آورد.

رئيس پارلمان عراق همچنين با رد هر گونه اخبار مربوط به زد و بندهاى سياسى بين احزاب عراقى برای انتخاب وى، از واکنش‌هايى که به انتخابش حتى از سوى احزاب معارض صورت گرفته استقبال کرده و متعهد شد که با دولت عراق بدور از هر گونه جانبدارى يا اقدامى همکاری کند.

سامرائی گفت: «طى چهار ماه تاخيرى که در انتخاب رئيس جديد پارلمان صورت گرفت، فرصت مناسبى براى انجام مذاکرات ملى بين گروه‌هاى سياسى حتى گروه‌هاى معارض براى انتخاب رئيس جديد فراهم شد و انتخاب وى پس از اجماع بوجود آمده بين احزاب سياسى عراق صورت گرفته است. من معتقدم که ما توانستيم طى چهار ماه گذشته بسيارى از موانع را پشت سر بگذاريم و به موضع مشترکى درباره مفهوم اصلاحات و نحوه اجراى آن و همچنين همکارى بين قوه مجريه و مقننه بپردازيم. با گذشت ايام و طى مذاکره با احزاب سياسى مختلف امروز اکثريت اين احزاب با ما همراه هستند و اين نتيجه گفت‌وگوها و مذاکرات مثبت و سازنده‌اى است که صورت گرفته و هيچ ارتباطى با قرارداد و يا زد و بند سياسى ندارد.»

وى بار ديگر با رد هر گونه خبر مربوط به تلاش برای براندازى دولت نورى مالکى پس از برعهده گرفتن سکان رياست پارلمان عراق گفت: «پيام من به تمامى احزاب سياسى که از روز اول تا به امروز با من همراه بودند کاملا آشکار است. براندازى دولت وظيفه رئيس پارلمان نيست و ما هيچ گونه طرحى نه به عنوان رئيس پارلمان و نه رئيس حزب اسلامى براى اين منظور در نظر نداريم.»

سامرايى گفت: «طرح اصلاحات سياسى ما طرحى است که شامل فعال سازى نقش نظارتى بر پارلمان و پيگيرى پرونده‌هايى است که تاکنون به سرانجام نرسيده‌اند. اما ما با اين موضوع بر اساس روحيه همکارى و ايجاد زمينه براى همکارى‌هاى مشترک تعامل خواهيم داشت.»

رئيس جديد پارلمان عراق همچنين با اشاره به روابط خوب شخصى‌اش با رئيس جمهور، نخست وزير، نمايندگان و وزراى کابينه عراق متعهد شد که از اين روابط براى فعال‌تر کردن همکارى‌هاى مشترک استفاده کند.

سامرايى گفت: «من از موانع موجود واقف هستم؛ اما ما تجربه پشت سر گذاشتن مشکلات، تهديدها و سختى‌ها را داريم و اکنون نيز پارلمان عراق با تکيه بر اصل مذاکره به ايجاد راهکارهاى مناسب براى حل مشکلات پيش رو خواهد پرداخت. من نسبت به موفقيت همکارى‌ها با دولت بدون هر گونه جانبدارى يا اقدام عليه آن يا حتى کوتاهى در قبال ملت عراق اميدوار هستم.»

 


نظر شما :