پیگیری موضوع خزر با تعامل مجلس و دولت

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۴ کد : ۴۳۸۱ گفتگو
گفت‌و‌گو با مهدی سنایی،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و مسوول پيگيرى امور درياى خزر
پیگیری موضوع خزر با تعامل مجلس و دولت

با توجه به موضوع خزر و مسائل حاشيه‌اى آن و مساله تعيين رژيم حقوقى درياى خزر طى نامه‌اى از طرف علاءالدين بروجردى رئيس کميسيون امنيت ملى و سیاست خارجی مجلس به منوچهر متکى وزير امور خارجه، مهدى سنايى عضو کميسيون امنيت ملى به عنوان مسوول پيگيرى امور درياى خزر به وزارت امور خارجه معرفى شد.

مهدی سنایی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس، به عنوان رئیس دفتر مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی فعالیت داشته و کارشناس مسائل این حوزه است.

دیپلماسی ایرانی در گفت و گویی با مهدی سنایی اهداف و برنامه مجلس را در مورد پیگیری موضوع خزر و مشکلات موجود در این حوزه جویا شد.

سنایی با اشاره به اهمیت موضوع خزر برای مسئولین کشور و ایرانیان، به تشریح اهمیت خزر پرداخت و گفت: بحث رژیم حقوقی دریای خزر برای ما بسیار قابل توجه است. حوزه خزر بخشی از تاریخ ایران است، مسائل امنیتی خزر، منابع انرژی این حوزه، مسئله زیست محیطی خزر و وضعیت همکاری کشورهای حاشیه خزر با یکدیگر در مورد مسائل پیش گفته از جمله فاکتورهای مورد توجه مسئولین کشور است. با توجه به اینکه مردم ایران نیز به موضوعات مربوط به خزر حساسیت های ویژه ای دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در طول سال های گذشته دستگاه دیپلماسی کشور فعالیت های گسترده ای را در حوزه خزر پیگیری کرده است و طبیعی است که مجلس شورای اسلامی نیز با حساسیت ویژه ای نسبت به موضوع خزر وارد عرصه شده است تا نقش نظارتی خود را در این زمینه به نحو مطلوب ایفا کند.

مهدی سنایی تصریح کرد: قوه مقننه قصد دارد در تعامل با دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به پیشبرد اهداف ایران در حوزه خزر موثر باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب مسوول پيگيرى امور درياى خزر از سوی مجلس شورای اسلامی در چهارچوب وظایف نظارتی مجلس صورت گرفته است، گفت: این انتخاب هم در چهارچوب وظایف نظارتی و هم در راستای تعامل با دستگاه دیپلماسی کشور در زمینه موضوعات مربوط به خزر صورت گرفته است.

مسئول پیگیری امور دریای خزر اظهار داشت: در سایه این انتخاب، بهره گیری از پتانسیل های مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف ایران در خزر و همچنین تبادل اطلاعات و تعامل میان مجلس و وزارت امور خارجه در خصوص خزر، مورد نظر بوده است.

رئیس مرکز مطالعات قفقاز در خصوص اهداف و برنامه های مجلس در مورد مسائل خزر نیز گفت: مجلس به دنبال افزایش سطح اطلاع رسانی از دبیرخانه به کمیسیون سیاست خارجی، انتقال دیدگاه های این کمیسیون به نماینده ایران در امور خزر و لحاظ شدن پیشنهادات و نظرات قوه مقننه در پیگیری موضوعات خزر است. در مجموع مجلس قصد دارد اطلاع رسانی بیشتری در خصوص مسائل خزر به قوه مقننه صورت گیرد. ضمن اینکه از سوی دبیرخانه برنامه ای در دست تدوین است که اطلاع رسانی بیشتری در مباحث خزر به کمیسیون سیاست خارجی و نمایندگان مجلس انجام شود.

گفتنی است مسوول پيگيرى امور درياى خزر، تشریح پیشنهادات مجلس پیرامون مسائل خزر را زودهنگام دانست و از پرداختن به جزییات این پیشنهادات خودداری کرد.


نظر شما :