آغاز مذاکرات بدون پیش شرط؛ نشانه‌ای از تغییر رویکردها

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۱ کد : ۴۳۷۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: کاظم جلالی
گفتاری از کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی
آغاز مذاکرات بدون پیش شرط؛ نشانه‌ای از تغییر رویکردها

کاخ سفید گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر احتمال عقب نشینی غرب از درخواست خود مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران را رد کرد.
گفتاری از کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی:
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در چهارچوب قوائد بین المللی و معاهده ان پی تی فعالیت های هسته ای خود را انجام می دهد، لذا بر این ما بر این باوریم آنچه که می تواند فصل الخطاب باشد و کلیه طرف های مذاکره در خصوص آن به جمع بندی برسند عبارت است از تن دادن به قوائد بین المللی و ان پی تی.

 بر این اساس در هیچ کجا از قوائد بین المللی و معاهده ان پی تی درج نشده که کشورهای عضو این معاهده نباید دارای حق غنی سازی باشند، اما از سوی دیگر کلیه این کشورها تکلیف دارند که نظارت های آژانس بین المللی انرژی هسته ای را بپذیرند و از فعالیت های صلح آمیز هسته ای به سوی استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای عدول نکنند، به نظر می رسد که باید با این وضعیت به پیش رفت.

اگر قرار باشد که دولت جدید ایالات متحده امریکا همان سخنانی را که نئومحافه کاران افراطی در زمان دولت جرج بوش مطرح می ساختند، دوباره بیان کنند عملا آنچه که به عنوان تغییر از سوی آقای اوباما مطرح شده است، معنا پیدا نمی کند.

عقب نشینی یا تغییر رویکرد
بر اساس اعلام گروه 1+5 قرار است مذاکرات آتی هسته ای بدون پیش شرط آغاز شود. این تصمیم خود یک گام مثبت در برون رفت از بن بست است و نشان می دهد که نوعی تغییر رویکرد در سیاست های امریکا ایجاد شده است و اگر همین تغییرات عمیق تر شود، می توان نتایج مثبتی را انتظار داشت.

در عمل هم تغییرات باید از سوی طرف امریکایی صورت گیرد چراکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اساسی قاوئد بین المللی کار خود را انجام داده ضمن آنکه این رئیس جمهور امریکا بود که بحث تغییر در رویکردهای پیشین را مطرح ساخت.

ما امیدواریم که ایالات متحده امریکا بتواند تغییرات جدی را عملی سازد و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران متناسب با آن تغییرات رویکرد خود را پیش خواهد برد.

حضور مستقیم امریکا در مذاکرات 
امریکاییان یک بار دیگر یعنی در آخرین نشست 1+5 در خصوص برنامه هسته ای ایران در ژنو نیز حضور داشتند، اینکه امریکاییان در مذاکرات آینده پیرامون موضوع هسته ای ایران حضور داشته باشند در صورتی که این حضور متناسب با سیاستی معقول و همراه با تغییرات محسوس باشد؛ می تواند مثبت و موثر واقع شود.

کاظم جلالی

نویسنده خبر


نظر شما :