پس از گرجستان و مولداوی بحران به مجارستان هم رسيد

۲۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۸ کد : ۴۳۷۲ اروپا
تظاهر کنندگان مجارى با حمله به سوى پارلمان اين کشور، با تصميم و راى موافق نمايندگان اين کشور براى انتخاب وزير اقتصاد به عنوان نخست وزير جديد مخالفت کردند. مخالفان خواهان انحلال پارلمان و برگزارى انتخابات زودهنگام شدند.
پس از گرجستان و مولداوی بحران به مجارستان هم رسيد

پس از آن که مولداوی و گرجستان دور تازه­ای از اعتراض­ها را علیه حاکمانشان آغاز کردند، اکنون به نظر می­رسد نوبت به مجارستان رسیده تا دور تازه­ای از اعتراض­ها علیه دولت جدید را شاهد باشد.

در ابتدای سال جاری میلادی و با اوج گرفتن بحران اقتصادی در سطح جهان، بانک اقتصاد جهانی هشدار داده بود، کاهش توان اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری میلادی باعث افزایش اعتصاب­ها و شورش­های اجتماعی خواهد شد. در مورد مجارستان به این نکته نیز باید اشاره کرد که اتحادیه اروپا تا کنون از دادن کمک­های اقتصادی بیشتر به این کشور اجتناب کرده و این باعث شده این کشور با مشکلات اقتصادی بیشتری دست به گریبان شود.

در این کشور انتخاب گوردون باجناى وزير اقتصاد به عنوان نخست وزير اين کشور، درگيرى پليس و تظاهرکنندگان را در پى داشت. تظاهر کنندگان مجارى با حمله به سوى پارلمان اين کشور، با تصميم و راى موافق نمايندگان اين کشور براى انتخاب وزير اقتصاد به عنوان نخست وزير جديد مخالفت کردند. مخالفان خواهان انحلال پارلمان و برگزارى انتخابات زودهنگام شدند.

پيش از اين پارلمان با دادن راى عدم اعتماد به فرانس گورچسانی نخست وزیر سابق با ادامه‌ نخست وزيرى وی مخالفت کرده بود.

تظاهرکنندگان تلاش کردند بعد از تجمعى که به دعوت حزب مخالف راست تشکيل شد، با عبور از موانع موجود در اطراف پارلمان به سمت ساختمان حرکت کنند.

اين اعتراض­ها در حالى صورت مى‌گيرد که پارلمان با 204 راى از 386 راى نمايندگان پارلمان با نخست وزيرى گوردون باجناى که وزير اقتصاد سابق اين کشور بوده است، موافقت کرد. باجناى قرار است، جايگزين فرانس گورچسانى، نخست وزير سابق اين کشورشود.

نخست وزير سابق مجارستان پيش از پايان ماه مارس و بعد از آن که پارلمان با اصلاحات پيشنهادى وى موافقت نکرد، استعفاى خود را اعلام کرد. ليبرال‌ها وسوسيالیست­‌هاى مخالف وى نيز به دليل نتايج منفى برآمده از نظرسنجى‌هاى صورت گرفته دراين کشور با انتخابات جديد مخالفت کردند. گوردون باجناى اکنون قرار است که رياست دولت انتقالى اين کشور را تا زمان برگزارى انتخابات پارلمانى عهده دار شود.

باجناى نيز با توجه به اعتراض­های صورت گرفته اظهار کرد، در شرايط فعلى خارج کردن کشور را از اين شرايط بحرانى بزرگترين وظيفه‌ خود مى دانم.

وى قرار است بعد ازديدار با کابينه‌ جديد جزئيات برنامه‌هاى خود در زمينه‌ صرفه جويى‌هاى گسترده را روشن کند.

پيش از اين نيز وى برخى از برنامه‌هاى خود را در زمينه‌ صرفه جويى براى مقابله با بحران‌هاى موجود در مجارستان اعلام کرده بود که اين برنامه‌ها براى مردم اين کشور بسيار دردناک ومحدود کننده بود. کاهش حقوق و اخراج برخى از کارمندان دولت برخى از اين برنامه‌ها بوده است. وى همچنين بعد ازآن که انتخاب وى به عنوان نخست وزير مجارستان مسجل شد، اقدام به معرفى کميته‌ بحران متشکل از شش وزير و کارشناس کرد.

تظاهر کنندگان همچنین به نشانه اعتراض اقدام به پرتاب سنگ به سمت نرده‌هاى اطراف پارلمان و سوزاندن پرچم اتحاديه‌ اروپا و زير پا گذاشتن آن کردند. تنى چند از اين تظاهر کنندگان هم به يک آمبولانس حمله کردند، پليس نيز با گاز اشک‌آور به افراد معترض حمله کرد. درگيرى‌هاى مجارستان تنها چندين زخمى در پى داشت.

گفته مى‌شود که درتظاهرات مجارستان تنى چند از اعضاى گارد افراطيون راست نيمه نظامى مجارستان نيز شرکت داشته‌اند.


نظر شما :