بازداشت‌هاى گسترده در ميان صحوه‌ها به اتهام همکارى با بعث

نیروهای صحوه دشمن دولت عراق مى‌شوند؟

۱۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۲ کد : ۴۲۶۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مالکی در گفت و گویی مفصل با شبکه العراقیه گفت: «حزب منحله بعث و شبکه القاعده در صحوه­ها نفوذ کرده­اند.»
نیروهای صحوه دشمن دولت عراق مى‌شوند؟

تیر خشم نوری مالکی این بار متوجه نیروهای صحوه (شوراهای بیداری) شد تا ثابت کند در برابر برقراری نظم و استقرار حکومت سیاسی شوخی بردار نیست. مالکی در حالی که یک ماه پیش به بعثی­ها چراغ سبز نشان داده بود که در صورتی که نظام جدید و رهبری او را بپذیرند حاضر به پذیرش آنها در ارکان سیاسی کشور است، اکنون دستور به بازداشت 40 تن از عناصر صحوه به اتهام ارتباط با القاعده و بعث داده است. عناصر صحوه از متحدین مهم سنی نوری مالکی به شمار می­روند.

 مالکی برای اثبات قاطعیت خود در گفت و گویی مفصل با شبکه العراقیه گفت: «حزب منحله بعث و شبکه القاعده در صحوه­ها نفوذ کرده­اند.»

 وی بلافاصله تاکید کرد، البته این بدان معنا نیست که تاثیر و تلاش صحوه­ها را در تثبیت امنیت در کشور منکر شویم.

 اما مالکی پس از آن مجددا به ابراز شک خود نسبت به فعالیت­های صحوه پرداخت و گفت: «اطلاعات امنیتی ما تاکید می­کنند که بعثی­ها و القاعده در صحوه­ها نفوذ کرده و تلاش دارند ضرباتی را به کشور وارد آورند. گروهی مسلح در درون صحوه­ها شکل گرفته­اند که وابسته به حزب بعث هستند. آنچه در منطقه فضل اتفاق افتاد پیامی بود به همه کسانی که گمان می­کنند می­توانند به دور از چشم دستگاه­های امنیتی و ناظران دولتی به توطئه بپردازند. در حالی که تمام آنها تحت نظرند و هرگاه خطا کنند به دست قانون سپرده خواهند شد. در این مسئله موضوع شیعه و سنی مطرح نیست. مساله­ای حزبی است که شیعه و سنی را شامل می­شود.»

 دو روز پیش هنگ یازدهم ارتش عراق در منطقه فضل سه انبار اسلحه را کشف کرد که وابسته به عادل المشهدانی یکی از رهبران صحوه بود.

 اما تلاش بعث برای نفوذ در میان طایفه­های مختلف عراقی قابل انکار نیست. پس از اعلام خبر بازداشت عادل المشهدانی و کشف سه انبار اسلحه غیر قانونی توسط ارتش عراق، رهبران حزب بعث از خارج عراق پیام­هایی را به کادرهای خود در داخل عراق فرستادند که تاکید داشت، پس از دستگیر مشهدانی حزب حاضر است برای بازسازی و ایجاد ارکان جدید در داخل عراق وارد عمل شود.

 قاسم عطا، سخنگوی پروژه اعمال قانون در این باره اعلام کرد، دستگیری عادل المشهدانی پس از دریافت نشانه­هایی مبنی بر این که وی ریاست شاخه نظامی حزب منحل شده بعث را بر عهده دارد و کانون فعالیت خود را در منطقه فضل تعیین کرده، انجام شده و باید بگویم عده­ای نیز با وی در وارد ساختن سلاح به این منطقه همکاری داشته­اند.  

 پیغام رهبران بعثی حاکی از نگرانی شدید آنها از دستگیری عادل المشهدانی دارد و از این بیمناکند که وی در بازجویی­هایش دیگر شاخه­های نظامیشان را نیز افشا کند.

 در همین حال گفته می­شود حداقل 30 درصد از نیروهایی که با مشهدانی کار می­کردند پس از دستگیری وی با مقادیری اسلحه متواری شده­اند.

 همچنین پس از آن که ارتش عراق و ارتش امریکا از ساکنان صحوه خواستند سلاح­های خود را به دولت تحویل دهند تاکنون 250 نفر سلاح­های خود را تحویل داده­اند.

 در همین حال دولت عراق قصد دارد به زودی نشست مشترکی را با رهبران جریان صحوه در بغداد برگزار کند تا به آنها اطمینان دهد که شکافی میان صحوه و دولت عراق نیفتاده و بازداشت عادل المشهدانی و برخی از مظنونین دیگر تنها در راستای استقرار امنیت و حفظ قانون در کشور صورت گرفته است.  

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :