قهر و کينه در اتحاديه عرب شکاف ايجاد کرد

۱۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۵:۴۸ کد : ۴۲۶۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نشست سران اتحادیه عرب بر خلاف آنچه سران این اتحادیه تبلیغ می­کردند و تلاش داشتند مثبت جلوه دهند، در فضایی آکنده از اختلاف، قهر و کینه برگزار شد.
قهر و کينه در اتحاديه عرب شکاف ايجاد کرد

نشست سران اتحادیه عرب بر خلاف آنچه سران این اتحادیه تبلیغ می­کردند و تلاش داشتند مثبت جلوه دهند، در فضایی آکنده از اختلاف، قهر و کینه برگزار شد. نخستین نکته مهم این نشست عدم حضور 10 رهبر کشور عربی از جمله حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر بود. حضور مصر به اندازه­ای  کم­رنگ بود که حتی وزیر امور خارجه این کشور هم در این نشست شرکت نکرد. در این میان 9 کشور دیگر نیز حاضر نشده بودند که گرچه رسانه­های عربی و دولت قطر اشاره­ای به آن نکردند اما می­توان از پرچم­های خالی نشست غایبان آن را حدس زد. کشورهای تونس، مغرب، موریتانی و سومالی از کشورهایی بودند که رهبرانشان در این اجلاس شرکت نکردند.

ظاهرا مغرب در اعتراض به روابط گرم ایران و قطر و بی­تفاوتی این کشور در برابر اختلاف­های به­وجود آمده میان خود با ایران به دولت قطر معترض است و یکی از دلایل عد م حضورش به همین موضوع باز می­گردد. مغرب ایران را متهم می­کند که در ترویج تشیع در کشورهای عرب عمدتا سنی مذهب بسیار تلاش می­کند و سعی دارد دموگرافیک عمدتا سنی مذهب جامعه عربی را تغییر دهد. دولت مغرب اخیرا روابط خود را با تهران به طور کامل قطع کرده و حتی دفتر حافظ منافع خود در تهران را نیز تعطیل کرده است. همچنین به تازگی تمامی کتاب­های مرتبط با ایران را در راستای پروژه تعریف شده ایران ستیزی از تمامی کتاب فروشی­های مغرب جمع­آوری کرده و صدها شیعه ساکن در مغرب را نیز برای بازجویی دستگیر کرده است.  

مشابه چنین دیدگاهی را دولت عربستان سعودی نیز دارد. دولت عربستان که از عقاید افراطی وهابیت حمایت می­کند نیز معتقد است ایران در ترویج تشیع در عربستان و دیگر کشورهای عربی بسیار فعال شده و تلاش دارد دموگرافیک عمدتا سنی مذهب دنیای عرب را تغییر دهد. شیعه ستیزی و ایران ستیزی دولت عربستان در ماه­های اخیر بسیار شدت گرفته که نمونه­های آن را در سرکوب خشن شیعیان در مراسم رحلت پیامبر اعظم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و رفتار زننده با زوار ایرانی می­توان دید. شاید به همین دلایل است که هنگامی که امیر قطر قصد داشت رئیس جمهوری ایران را برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در دوحه دعوت کند، پادشاه عربستان شرط حضورش در این اتحادیه را عدم حضور هیات ایرانی اعلام کرده بود.

اما بر سر عدم حضور رئیس جمهوری مصر حرف و حدیث­های بسیاری وجود دارد. یکی از مهمترین دلایل موجود به اختلاف به وجود آمده میان دوحه و قاهره در جریان حمله اسرائیل به غزه باز می­گردد. قطر که در آن جنگ از حماس حمایت می­کرد و در همین زمینه روابط خود را به ایران و سوریه نزدیک کرد، از دولت مصر به دلیل آنچه دوحه کوتاهی این کشور در حق فلسطینیان می­دانست، به شدت انتقاد کرد به گونه­ای که خود را در برابر مصر قرار داد. ظاهرا این اختلاف­ها هنوز حل نشده و همچنان به قوت خود باقی است.    

اما این بخشی از جریان­های حاشیه­ای جنجال آفرین در نشست اتحادیه عرب در دوحه بود. جنگ کلامی رئیس جمهوری لیبی با پادشاه عربستان در صحن علنی نشست از دیگر حاشیه­های نشست دوحه بود. در این نشست معمر قذافی در سخنرانی خود خطاب به پادشاه عربستان گفت: «ما می­دانیم که تو مزدور بریتانیا و اسرائیل هستی و با حمایت آنان در قدرت باقی مانده­ای اما با این حال حاضریم با شما روابط حسنه داشته باشیم...»

سخنان رئیس جمهوری مادام العمر لیبی به اندازه­ای تند بود که امیر قطر در جریان سخنرانی قذافی پس از چند بار تذکر و گفتن این عبارت که «برادر معمر مودب باش» مجبور به قطع میکروفنش شد. اما این هم برای ترک جلسه از سوی ملک عبدالله کافی نبود. وی در حالی که به قذافی دشنام می­داد و از او می­خواست مودب باشد، نتوانست فضای به وجود آمده را تحمل کند و جلسه را ترک کرد. به دنبال وی عده­ای از رهبران حاضر نیز جلسه را ترک کردند.  

پشیمانی وزیر خارجه قطر از دعوت احمدی نژاد

در این میان اظهارات وزیر امور خارجه قطر درباره ایران و رئیس جمهوری آن بسیار تعجب­آور است. وی در اظهاراتی غیرمنتظره از دعوت احمدی نژاد و حماس به اجلاس های گذشته سران عربی ابراز پشیمانی کرد!  

به گزارش سایت عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» با اشاره به دعوت رئیس جمهوری ایران به نشست های گذشته سران عرب به ویژه اجلاس دوحه که در ماه ژانویه برای بررسی مسائل غزه برگزار شد اظهار داشت، از محمود احمدی نژاد و حماس دیگر برای شرکت در نشست های آینده کشورهای عربی دعوت نخواهد شد.

وزیر امور خارجه قطر پس از نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در دوحه همچنین گفت: «ما از دعوت احمدی نژاد و حماس به اجلاس های عربی توبه کرده ایم!»  

سخنان وزیر امور خارجه قطر پس از آن عنوان می­شود که برخی کشورهای عربی اخیراً نارضایتی خود را از شرکت احمدی نژاد در نشست های سران عرب ابراز کردند و حتی پیش از این چند کشور عربی تهدید کردند در صورت شرکت رئیس جمهوری ایران در اجلاس جاری دوحه، این نشست را تحریم خواهند کرد.

پیشتر در جریان حمله اسرائیل به غزه در ماه ژانویه کشورهای عربی در دوحه پایتخت قطر گردهم آمدند تا به بررسی این بحران بپردازند. احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز یکی از شرکت کنندگان در این اجلاس بود که دعوت از او و سران حماس نارضایتی برخی کشورهای عربی از جمله مصر و عربستان را برانگیخته بود.  

قبل از آن روزنامه گلف نیوز روز گذشته از احتمال حضور منوچهر متکی وزیر خارجه در این اجلاس خبر داده بود.

سران اتحادیه عرب روز دوشنبه 30 مارس به مدت دو روز با دستور کار «اتحاد و انسجام دولت های عربی و حل اختلافات فی مابین» در شهر دوحه گردهم آمدند.      

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :