ترسیم نقشه راه ده ساله برای روابط ایران و ونزوئلا/ احمد سبحانى

۱۵ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۳ کد : ۴۲۵۲ اخبار اصلی
سفرهای هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا به ایران دارای پیامدهای سیاسی و اقتصادی است، در چهارچوب روابط رو به توسعه تهران و کاراکاس طی سالیان اخیر، ایران از کشوری واردکننده از آمریکای لاتین، به کشوری صادر کننده تبدیل شده است.
ترسیم نقشه راه ده ساله برای روابط ایران و ونزوئلا/ احمد سبحانى

هوگو چاوز رييس جمهوری ونزوئلا، روز چهارشنبه دوازدهم فرودین ماه و پس از حضور در بيست و يکمين نشست سران عرب در دوحه، برای گفت وگو با مقامات دولت ايران وارد تهران شد.
سفر رييس جمهوری ونزوئلا به تهران درچاچوب مذاکره درباره پروژه های مشترک بين دو کشور انجام می شود. هوگو چاوز پس از ايران به ژاپن سفر خواهد کرد.

گفتاری از احمد سبحانی، کارشناس و تحلیل گر مسائل آمریکای لاتین برای دیپلماسی ایرانی:

سفرهای هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا به ایران دارای پیامدهای سیاسی و اقتصادی است، در چهارچوب روابط رو به توسعه تهران و کاراکاس طی سالیان اخیر، ایران از کشوری وارد کننده از آمریکای لاتین، به کشوری صادر کننده تبدیل شده است.

یکی از کشورهای مورد هدف صادرات ایران به منطقه آمریکای لاتین، ونزوئلا بوده است. طی سفر اخیر آقای چاوز به ایران نیز بانک مشترک دو کشور افتتاح و برنامه و تاریخ افتتاح صندوق مشترک میان دو کشور نیز مشخص شد، از سوی دیگر نقشه راه ده ساله برای روابط ایران و ونزوئلا ترسیم شد که هدف آن تعیین استراتژی ده دساله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور است.

تنظیم نهایی این نقشه زمان بر خواهد بود اما مقدمات اولیه این کار طی سفر اخیر آقای چاوز به تهران مورد امضای دو طرف قرار خواهد گرفت، همچنین لغو روادید عادی نیز دراین سفر مورد توافق قرار می گیرد، بر این اساس برای ورود اتباع دو کشور به کشور مقابل می توان از ویزای فرودگاهی 15 روزه استفاده کرد.

در طول مدت حضور آقای چاوز در تهران، همچنین مروری بر همکاری های گذشته دو کشور صورت گرفته است. ایران و ونزوئلا در گذشته پروژه های نفتی و صنعتی مشترکی را به اجرا درآورده اند که بررسی مجدد اقدامات صورت گرفته در این پروژه ها طی این سفر از سوی مقامات دو کشور انجام گرفت.

هفت سفر طی ده سال
نمی توان سفرهای رئیس جمهور ونزوئلا به ایران را سفرهای مکرر نامید، ایشان در طول ده سال ریاست جمهوری تنها هفت بار به ایران سفر کرده اند و به این ترتیب آقای چاوز حتی سالی یک بار نیز به ایران سفر نکرده اند، در حالیکه ایشان برای انعقاد قراردادهای تجاری ظرف یک سال، سه بار راهی مسکو شده اند.

رئیس جمهور ونزوئلا ظرف یک سال و نیم گذشته تنها چهار ساعت به تهران آمدند، در حالی که ظرف همین مدت سفرهای مکرری را برای تحقق برنامه های اقتصادی ونزوئلا به کشورهای مختلف داشته اند، همکاری کشورها برای تحقق برنامه های اقتصادی در دنیای امری عجیب نیست و بر این اساس نمی توان عنوان "سفرهای مکرر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران" را به کار برد.

نسبت روابط ایران و ونزوئلا به روابط ایران و دیگر کشورها
روابط تهران با سایر کشورها نیز مانند روابط تهران و کاراکاس گرم و رو به توسعه است، سطح روابط ایران با کشورهای همسایه خود در منطقه همچنین با کشورهای مختلف آفریقایی نشان از روابط رو گسترش جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها دارد. در این میان سفر سالی یک بار مقامات ونزوئلایی به ایران چندان عجیب نیست، نکته اینجاست که ایران در سال های گذشته چندان با منطقه امریکای لاتین روابط نداشت و سطح روابط تنها به واردات ایران از این کشورها خلاصه می شد در حالیکه اکنون دامنه روابط تهران و کشورهای این حوزه توسعه یافته و روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی فراوانی میان ایران از خاورمیانه و کشورهای آمریکای لاتین برقرار است که بی شک دیدارها، سفرها و تبادل نظرهای بیشتر میان مقامات دو طرف را ضروری می سازد، در واقع زمانی که روابط رو به گسترش است باید مبادلات بیشتر میان کشورها را انتظار داشت.

نفوذ ایران در آمریکای لاتین و نگرانی امریکا
نگرانی ایالات متحده امریکا از توسعه روتبط و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین بدیهی و طبیعی است. امریکاییان به هیچ وجه مشتاق و خرسند نیستند که کشورهای جنوب با یکدیگر روابطی مستقیم و گرم داشته باشند، امریکاییان علاقمند هستند که کلیه روابط و همکاری ها به ایالات متحده امریکا ختم شود.

حضور فعال ایران در منطقه ای که پیشتر حیات خلوت امریکا در منطقه شناخته می شده است بی ترید عامل نگرانی امریکاست. ایران در آمریکای لاتین به دنبال برقراری روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای این حوزه است و این مسئله موجب نارضایتی ایالات متحده امریکاست.

اکنون اولویت روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین مجموعه از اهداف سیاسی و اقتصادی را شامل می شود چراکه در دنیای امروز سیاست و اقتصاد از یکدیگر مجزا نیستند.


نظر شما :