اسپانیا نمی­تواند در مقابل ایران مستقل عمل کند

۱۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۳:۵۵ کد : ۴۲۱۹ گفتگو
گفت‌وگوى دیپلماسی ایرانی با لوسیانو زاکارا، تحلیل‌گر اسپانیایی
اسپانیا نمی­تواند در مقابل ایران مستقل عمل کند

لوسیانو زاکارا، تحلیلگر اسپانیایی بر روی مسائل مربوط به ایران تحقیق می­کند. وی تحصیلات خود را در رشته اسلام و مطالعات عرب به پایان رسانده­است و درحال حاضر مدیر بخش نظارت بر انتخابات کشورهای عربی در دانشگاه اتومومای شهر مادرید است. او در حال حاضر پیرامون سیاست خارجی، سیستم سیاسی و انتخابات در ایران تحقیق می­کند. آقای زاکارا در گفت­وگو با دیپلماسی ایرانی امیداوار است که اسپانیا بتواند روابط سیاسی واقتصادی بهتری با ایران برقرار کند.

اوباما با شعار تغییر در انتخابات پیروز شد. به نظر شما آیا ایران نیز شامل بخشی از این تغییرات خواهد بود؟

من فکر می­کنم، قصد و نیت باراک اوباما برای ایجاد تغییر در چهره امریکا در خارج از کشور به خصوص در خاورمیانه بسیار صادقانه است. هرچند که وی به تازگی تحریم­ها علیه ایران را تمدید کرد، اما در مقابل ایران  با ادبیاتی متفاوت برخورد کرده­است. وی نیاز و اهمیت گفت­وگوهای مستقیم با مقامات ایرانی بر سر بسیاری از سوژه­ها را درک کرده­است. وی می­تواند تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران منتظر بماند و پس از آن مستقیما اقدام کند اما در حال حاضر نشانه­هایی از این درخواست را برای محمود احمدی­نژاد می­فرستد. هرچند من فکر نمی­کنم سیاست­های امریکا در قبال ایران بدون مذاکره بر سر برنامه هسته­ای ایران تغییر زیادی کند.

نقش اروپا در روابط ایران و امریکا چیست؟

اروپا طی سالهای 90 و در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی نقش میانجی را برعهده داشت. اما از سال 2005 به بعد بیشتر به طرف امریکایی نزدیک شده­است.

نقش کشورهایی مانند اسپانیا در تاثیرگذاری بر روی اروپا در رابطه با ایران چیست؟

خوزه لوییس رودریگو زاپاترو، نخست­وزیر اسپانیا یکی از کسانی بود که در پروژه گفت­و­گوی تمدن­ها که آقای خاتمی نقش بسیار موثری در آن داشت حضور و نقش مهمی داشت. اگر آقای خاتمی در دور بعدی انتخابات در ماه خرداد پیروز شود، اسپانیا می­تواند با دولت ایران به عنوان یک پیشقدم وارد تعامل شود. همچنین اسپانیا می­تواند با افزایش روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران نقش موثری در افزایش روابط با ایران داشته باشد و به عنوان شریکی مهم در میان کشورهای اروپایی نقش بازی کند. اما در حال حاضر، کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا تاثیرات بیشتری دارند، چراکه روابط و گرایش­های بیشتری در رابطه با ایران دارند.

اروپا در تلاش است تا نقش مهمی در بحران خاورمیانه داشته باشد. امروز همه می­دانند که این بحران بدون حضور ایران قابل حل نخواهد بود. سیاست­های اسپانیا برای نقش آفرینی ایران در این روند چیست؟

سیاست­های اسپانیا کاملا به سیاست­های کلی اروپا وابسته است. هرچند که اسپانیا این مسئله را درک می­کند که حضور ایران مسئله­ای بنیادی برای حل بحران خاورمیانه است اما برای دولت اسپانیا این امکان وجود ندارد که بخواهد در مقابل ایران از یک سیاست متفاوتی بهره بگیرد. بسیاری از سازمان­های بین­المللی وجود دارند که اسپانیا از اعضای آن است و آنها از برنامه هسته­ای ایران حمایت نمی­کنند. بنابراین این امکان وجود ندارد که دولت اسپانیا یکجانبه وارد عمل شود.

همه می­دانیم که اسپانیا نفوذ زیادی در امریکای لاتین دارد. امروز روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین افزایش پیدا کرده­است و روابط خوبی است. چرا این مسئله بر روی روابط ایران و اسپانیا تاثیر گذار نبوده است؟

چون این دو روابط بر پایه گذشته­های متفاوتی آغاز شده است. روابط اسپانیا و امریکای لاتین در مرحله اول یک رابطه تاریخی و فرهنگی بین آنها است. دوم اینکه اسپانیا مهم­ترین سرمایه­گذار خارجی در میان کشورهای امریکای لاتین بعد از امریکا است. اما هیچ موقعیت سیاسی برای روابط خوب آنها وجود ندارد. هرچند گاهی سیاست علیه آنها وارد عمل می­شود. به عنوان مثال، رفتارها در سیاست خارجی ونزوئلا و کوبا به ایجاد تنش در روابط با اسپانیا منجر می­شود. به خصوص زمانی که حزب مردمی دراسپانیا قدرت را در دست دارد. گاهی نیز امریکا به اسپانیا فشار می­آورد تا برخی از سیاست­های خود را بر روی این کشورها اعمال کند.

از طرف دیگر، روابط ایران با برخی از کشورهای خاص در امریکای لاتین مانند، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی و اکوادور در وحله اول بر روی فاکتورهای سیاسی استوار است. امروز تمام این کشورها توسط سیاست مدارانی اداره می­شود که از سیاست خارجی ضد امریکایی و سیاست­های پوپولیستی پیروی می­کنند. بنابراین دولت اخیر ایران روابط خود را با این گروه از کشورها افزایش داده­است. روابط ایران و اسپانیا با کشورهای امریکایی لاتین با یکدیگر هم­پوشانی ندارد و به همین دلیل است که این روابط تاثیری بر روی روابط ایران و اسپانیا نگذاشته است.

به عنوان یک ناظر بین­المللی فکر می­کنید که سیاست خارجی آقای خاتمی در صورتی که به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شود چگونه خواهد بود؟

من فکر می­کنم که آقای خاتمی بتواند موقعیت ایران را در شرایط آرام­تری در جامعه بین­المللی قرار دهد. ایران از سال 2005 به این طرف با 5 تحریم سازمان ملل رو­به­رو شده­است و این اتفاقی است که پیش از این هرگز شاهد آن نبودیم، حتی در بدترین شرایط روابط ایران با اروپا و امریکا. آقای خاتمی می­تواند روابطی دوستانه­تری برقرار کند و از دیپلماسی شفاف­تر برای مذاکره در خصوص مشکلات موجود میان ایران و سایر کشورها بهره­مند شود. وی همچنین می­تواند چهره ایران را در منطقه تغییر دهد و روابط ایران با اروپا را گسترش دهد.


نظر شما :