تیرگی در روابط قاهره - تلاویو با کارشکنی‌هاى اسرائیل

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۴۰۰۸ اخبار اصلی
مصر مذاکرات همکارى اقتصادى مشترک با اسرائيل را در اعتراض به تصميم کابينه امنيتى این رژیم مبنى بر آزادى گلعاد شليط پيش از برقرارى هر گونه آتش بس را متوقف کرد.
تیرگی در روابط قاهره - تلاویو با کارشکنی‌هاى اسرائیل

مصر مذاکرات همکارى اقتصادى مشترک با اسرائيل را در اعتراض به تصميم کابينه امنيتى این رژیم مبنى بر آزادى گلعاد شليط پيش از برقرارى هر گونه آتش بس را متوقف کرد. 

بنا به گزارش منابع خبری اسرائیل، مصر از هيات تجارى خود که براى انجام مذاکرات همکارى اقتصادى مشترک با اسرائيل وارد بيت المقدس شده بود خواست که فورا اسراييل را ترک کند.

حسام زکى، سخنگوى وزارت امور خارجه مصر تصميم کابينه امنيتى اسرائیل مبنى بر آزادى گلعاد شليط پيش از قبول کردن هر گونه آتش بس را ضربه‌اى به تلاش‌هاى مصر توصيف کرد.

اين هيات تجارى مصرى به همراه تعدادى از کارمندان وزارت امور خارجه مصر که در سابق همکارى­هاى اقتصادى مشترک با اسرائیل در مناطق صنعتى و تجارى مصر داشتند پنجشنبه براى مذاکرات اقتصادى وارد سرزمين‌هاى اشغالى شدند.

اندکى پس از آغاز نشست، رئيس هيات مصرى تماس تلفنى را از جانب سفارت مصر در تل‌آويو دريافت کرد که از وى خواسته شده بود، فورا مذاکرات را متوقف کند و به قاهره بازگردد.

هيات مصرى نيز فورا از همتايان اسرائيلى خود عذرخواهى کرد و به آنها گفت، ترک اين نشست به درخواست مقام­های بلندپايه مصر انجام شد.

وزارت امور خارجه اسرائیل در مورد اين اتفاق اعلام کرد، ما از اين تصميم مصر برای بر توقف مذاکرات اقتصادى متاسفيم. اين نشست اقتصادى است و برگزارى آن تنها به نفع مصر و اسرائيل است. تصميم مصر پيامد منفى براى تاجران و سرمايه‌گذاران اسرائيلى دارد.

ياسر ريده، سفير مصر در اسرائيل با مقام­های بلندپايه اسرائيل در بيت‌المقدس تماس گرفت و خاطر نشان کرد که هيات مصرى مذاکراتش را به دلايل فنى متوقف کرد.

ياسر ريده در تماس تلفنى خود تاکيد کرد، هيچ سخنى درباره اعتراض سياسى وجود ندارد و هيات طى هفته آينده براى ادامه مذاکرات به اسرائيل بازخواهد گشت.

این در حالی است که پايگاه اينترنتى فلسطين اليوم گزارش داد، حسام زکى سخنگوى وزارت امور خارجه مصر توقف مذاکرات هيات تجارى مصر با اسرائيل را رد کرد. هيات مصرى گزارشى را به مقامات مسئل مصرى در مورد نتايج مذاکرات که پنجشنبه درباره توافق­نامه تجارى مشترک انجام شد، ارائه خواهد داد و دوباره به اسرائيل باز خواهد گشت.

از سوی دیگر محمود الزهار تاکيد کرد، مذاکرات برای تحقق آشتى ملى فلسطين در قاهره با هدف سازماندهى سازمان آزادى بخش فلسطين ادامه دارد.

محمود الزهار از رهبران برجسته‌ جنبش حماس در گفت‌وگو با روزنامه لبنانى السفير گفت: «اسرائيل موجب توقف تلاش­هاى مصر برای تحقق آتش بس شد و اين در حالى است که لغو محاصره غزه، بازگشايى گذرگاه­ها و انجام طرح تبادل اسرا گام‌هايى ضرورى برای بازسازى غزه محسوب مى‌شوند.»

وى در ادامه افزود: «مذاکرات در قاهره براى تحقق آشتى ملى فلسطين با هدف سازماندهى سازمان آزادى بخش و ايجاد يک برنامه‌ سياسى مناسب که مقاومت هدف اصلى آن براى آزادى کشور باشد، ادامه دارد. 

الزهار که وزير امور خارجه نخستین دولت حماس بود، در سفر يک روزه خود به بيروت به روزنامه لبنانى الاخبار نیز گفت: «مصر نيز از موضع اخير اسرائيل در قبال آتش بس آزرده است و به خطرات ناشى از اين موضع واقف است. طرح تبادل اسيران شرايط خاص خود را دارد و هيچ گونه فهرست جديدى مطرح نشده است و روى هم رفته نمى‌توان گفت فضاى حاکم در خصوص اين طرح مثبت است.» 

اين رهبر برجسته جنبش حماس در خصوص روند امور مربوط به بازسازى غزه نیز گفت: «هر گونه تلاش در خصوص بازسازى بايد هم­زمان و هم­سو با آتش بس صورت گيرد زيرا با توجه به ادامه محاصره و حملات پيشرفتى در روند بازسازى حاصل نخواهد شد.» 

وى در خصوص مشارکت حماس در کنفرانس بازسازى غزه که قرار است در دوم ماه مارس در شرم‌الشيخ برگزار شود نیز گفت: «به دليل حضور امريکا و کشورهاى اروپايى که برخى شرط‌ها را براى ايجاد روابط با حماس تحميل کرده‌اند، جنبش حماس در کنفرانس شرم‌الشيخ حضور نخواهد يافت اما در کنفرانس دوحه که اين کنفرانس نيز در خصوص بازسازى غزه برگزار مى‌شود شرکت خواهد کرد.» 

وى درباره مذاکرات با جنبش فتح و پرونده آشتى ملى فلسطين نیز گفت: «ما مذاکراتى را بنا به درخواست مصر با مسئولان جنبش فتح آغاز کرديم و از قاهره خواستيم تا از محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان بخواهد احمد قريع را براى ديداری با هيات حماس به قاهره بفرستد. اين امر محقق شد و ما با احمد قريع و نبيل شعث از ديگر رهبران جنبش فتح در قاهره ديدار کرده و در خصوص برخى مسائل از جمله پرونده‌هاى بازداشت‌هاى سياسى تا حدودى به توافق رسيديم. در اين نشست‌ها توافق شد که يک کميته‌ از جنبش‌هاى فتح و حماس و جهاد اسلامى و سازمان‌هاى حقوق بشر براى تصميم‌گيرى درباره پرونده بازداشت‌هاى سياسى در کرانه باخترى و نوار غزه تشکيل شود. ما همچنان از مصر مى‌خواهيم به تلاش­هايش برای رايزنى با رهبران فتح براى ايجاد فضاهاى مثبت در روند مذاکرات ادامه دهد زيرا در صورتى که چنين فضايى ايجاد نشود مذاکرات با شکست روبه­رو خواهد شد و اين شکست طبيعتا پيامد‌هاى خطرناکى را به دنبال خواهد داشت.» 

وى در خصوص اين ‌که مصالحه ملى فلسطين نيازمند انعطاف پذيرى‌هاى دوطرف است گفت: «حماس تا جايى که حقوق شهروندان فلسطينى رعايت شود از مواضع خود چشم پوشى خواهد کرد.» 

وى در خصوص تماس­هاى جديد بين جنبش‌ حماس با مقام­های امريکايى و اروپايى گفت: «برخى افراد از اروپا در دوره‌ رياست جمهورى جورج بوش رئيس جمهوری سابق امريکا براى مذاکره با حماس مى‌آمدند که با اعمال فشارهايى از سوى امريکا روبه­رو بودند و ما منتظريم ببينيم که اين اعمال فشارهاى امريکا تا کى ادامه خواهد يافت.»


نظر شما :