اتحادیه اروپا محکوم کرد

آغاز موج جدیدی از کوچ اسرائیلی‌ها به سرزمین‌های فلسطینی

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۴۰۰۷ اخبار اصلی
شهردارى بيت‌المقدس غربى به 1500 تن از ساکنان منطقه البستان در روستاى سلوان که همجوار مسجد الاقصى است، پيشنهاد داده تا منازل مسکونى خود را به صورت داوطلبانه در برابر گرفتن زمين‌هاى جايگزين در مناطق مسکونى ديگر تحويل دهند.
آغاز موج جدیدی از کوچ اسرائیلی‌ها به سرزمین‌های فلسطینی

احمد الرويضى، رئيس بخش بيت‌المقدس در تشکيلات خودگردان فلسطینی گفت: «مقام‌هاى اسرائيلى مى‌خواهند يک ميليون يهودى ديگر را تا سال 2020 وارد بيت‌المقدس کنند تا فلسطينيان اين منطقه به اقليت تبديل شوند. طر‌ح‌هاى اسرائيلى در حال حاضر بر روى اخراج ساکنان فلسطينى از مناطق اطراف بيت‌المقدس همانند محله سلوان و الشيخ جواح متمرکز است.»

شهردارى بيت‌المقدس غربى به 1500 تن از ساکنان منطقه البستان در روستاى سلوان که همجوار مسجد الاقصى است، پيشنهاد داده است تا منازل مسکونى خود را به صورت داوطلبانه در برابر گرفتن زمين‌هاى جايگزين در مناطق مسکونى ديگر تحويل دهند.

الرويضى که از ساکنان روستاى سلوان است، تاکيد کرد که اين پيشنهاد اسرائيل کاملا غيرقابل قبول است و اين پيشنهاد اسرائيل يک طرح اخراج دسته جمعى شهروندان فلسطينى بيت‌المقدس است.

الرويضى در ادامه افزود: «پس از خروج افراد که از طريق سلب اقامت در بيت‌المقدس يا تخريب منازل انجام مى‌شد، در حال حاضر اخراج دسته جمعى ساکنان 88 منزل مسکونى در محله البستان و 287 منزل در محله الشيخ جراح مطرح است.»

در همین حال روزنامه عربستانی الوطن نوشت، شهردارى اسرائیل از اجراى دستور تخريب 88 ساختمان در محله البستان که بخشى از روستاى سلوان است به دليل فشارهاى بين‌المللى امتناع کرده است. ساکنان اين مناطق درخواست‌هايى را براى توقف طرح‌هاى تخريب به شهردارى اسرائيل تسليم کردند، اما این شهردارى اين درخواست‌ها را رد کرد. اين به آن معناست که شهردارى اسرائيل ابزارى در دست دولت اسرائيل براى اجراى طرح‌هاى اسکان يهوديان در بيت‌المقدس است. دولت اسرائيل به ايجاد ديوار حائل مى‌پردازد و شهردارى منازل را تخريب مى‌کند و مردم را به شکل دسته جمعى از منازلشان اخراج مى‌کند.

مسئول اسرائیل در خصوص پرونده بيت‌المقدس شرقى به تازگى ديدارهايى را با ساکنان محله البستان و الشيخ جراح انجام داده و به آنها پيشنهاد تخليه منازلشان در برابر زمين‌هاى جايگزين در مکان‌هاى ديگر بيت‌المقدس را داد.

وى پس از مخالفت سرسختانه مردم و ساکنان منطقه براى خروج از خانه‌هايشان گفت: «هيچ برنامه‌اى براى دادن زمين‌هاى جايگزين وجود ندارد، به ما دستور تخريب داده شده است و ما ملزم به اجراى آن هستيم؛ مساله دادن زمين‌هاى جايگزين به صورت ضمنى در هنگام گفت‌وگو با ساکنان مطرح شد.»

از سوی دیگر اتحاديه‌ اروپا تصميم اسرائیل مبنى بر ساخت شهرک‌هاى جديد يهودى نشين در کرانه باخترى را محکوم کرد.

جمهورى چک به عنوان رئيس دوره‌اى اتحاديه اروپا در بيانيه‌اى تصميم اسرائیل درباره ساخت شهرک‌هاى جديد يهودى نشين در نزديکى شهرک آدم در کرانه باخترى اشغال شده را محکوم کرده و اين شهرک‌سازى‌ها را موجب متضرر ساختن اساس صلح در منطقه دانست.

در اين بيانيه از اسرائیل خواسته شده تا در طرح شهرک سازى‌ها که نقض قوانين بين‌المللى محسوب مى‌شود و با طرح نقشه‌ راه نيز تناقض دارد تجديد نظر کند.

رياست اتحاديه اروپا اين اقدامات را نشان دهنده‌ عدم پايبندى اسرائیل به تعهداتش در قبال فلسطينيان و تصميمات اتخاذ شده در کنفرانس صلح آناپوليس دانست.

در بيانيه‌ اتحاديه اروپا همچنين به ساختمان‌هايى که اسرائیل در سال 2008 احداث کرده اشاره شده و تعداد اين ساختمان‌ها 1257 واحد برآورد شده است.

اتحاديه‌ اروپا همچنين اعلام کرد، شهرک سازى‌ها بزرگترين مانع بر سر راه تحقق صلح در خاورميانه است و با تلاش‌هاى جامعه‌ بين‌المللى برای پيشبرد روند صلح تناقض دارد.

در اين بيانيه تاکيد شده که دستيابى به صلح دائمى و فراگير در خاورميانه جز از طريق تشکيل کشور مستقل فلسطين امکان‌پذير نيست.

اتحاديه‌ اروپا بار ديگر تاکيد کرد، ادامه‌ شهرک سازى‌هاى اسرائيل روند صلح و تلاش‌هاى کشورهاى عربى پايبند به روند صلح را متضرر مى‌سازد و به ايجاد شک و ترديد در جديت اسرائيل در قبال روند صلح منجر مى‌شود.


نظر شما :