ائتلاف راستگراى نتانياهو چگونه خواهد بود؟

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۲:۳۹ کد : ۴۰۰۶ اخبار اصلی
رئیس جمهوری اسرائیل ممکن است با انتخاب نتانیاهو خود را در رياست يک ائتلاف راست افراطى ضعيف که با خود نيز جنگ دارد و همچنين با دولت جديد امريکا در تقابل است، بيابد.
ائتلاف راستگراى نتانياهو چگونه خواهد بود؟

انتصاب بنيامين نتانياهو به عنوان نخست وزير اسرائيل براى اين سياستمدار راست گراى اسرائيلى يک پيروزى تلخ و شيرين خواهد بود.

روزنامه تايمز در بررسى نخست‌وزيری نتانياهو آورده است، پس از پذيرش اين انتخاب از سوى شيمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل اين کماندوى سابق تحصيل کرده امريکا که در اسرائيل به بيبى (Bibi) معروف است، ممکن است خود را در رياست يک ائتلاف راست افراطى ضعيف که با خود نيز جنگ دارد و همچنين با دولت جديد امريکا در تقابل است، بيابد.  

ائتلاف جديد اسرائيل تحت رياست حزب ليکود، بنيامين نتانياهو و با پشتيبانى حزب راست افراطى اسرائيل بيت نو، تحت رياست آويگدور ليبرمن، مى‌تواند روى حمايت 65 نماينده از 120 نماينده‌ کنست (پارلمان اسرائیل) حساب کند.

دولت نتانياهو تحت حمايت احزاب فوق افراطى به حفظ ارزش‌هاى نومحافظه‌کارانه و جنگ طلبانه دولت بوش خواهد پرداخت، در حالى که ایالات متحده تحت رياست جمهورى باراک اوباما ناگهان به ارزش‌هاى ليبرال‌تر بازگشته است.

جورج ميچل، فرستاده صلح اوباما به خاورميانه که تقريبا به محض در دست گرفتن قدرت از سوى اوباما، منصوب شد، به نتانياهو هشدار داد که اسرائيل به دنبال کردن يک سير سياسى در برابر فلسطين احتياج دارد نه فقط يک رويکرد اقتصادى که نتانياهو آن را پيشنهاد کرده است.  

طرح "صلح اقتصادى" نتانياهو به اين معنى است که نيروهاى اسرائيلى کنترل امنيتى کرانه باخترى از جمله مرزهاى آن و حريم هواييش را حفظ کنند و به فلسطينيان اجازه دهند که وظايف پليس شهرهاى خود را برعهده بگيرند، در مقابل اسرائيل عليه مبارزان فلسطينى به حملات خود ادامه دهد.

اسرائيل در عوض پارک‌هاى صنعتى را داير و براى ارتقاى اقتصاد فلسطين تلاش خواهد کرد، اگر چه بعيد است که رهبرى فلسطين بتواند چنين بندهايى را بپذيرد و هرگونه اعتبارى را به ويژه در مورد حمايت از حماس در منطقه حفظ کند. بسيارى در جناح راست اسرائيل نگران هستند که ايجاد يک کشور مستقل فلسطينى به حماس اجازه دهد که کنترل کرانه باخترى را همانند غزه در دست بگيرد.  

نتانياهو نگران اعطاى اختيارات بيش از حد به ليبرمن است که از سوى منتقدان نژادپرست ناميده شده و اکثر اعراب اسرائيلى را با لفاظى‌هاى خود به خشم ‌آورده است.

از سوى ديگر نتانياهو از تکيه کردن به يک ائتلاف محدود راست افراطى، کارى که هنگام انتخاب شدن به عنوان جوانترين نخست وزير اسرائیل در سال 1996 انجام داد، بيزار است. دولت وى زمانى که مجبور به تبعيت از فشارهاى امريکا براى اجراى تعهدات معاهده‌ اسلو شد، سقوط کرد.  

کابينه‌ کنونى وى پر از تنش بين حزب سکولار اسرائيل بيت نو که خواستار نهادهاى مدنى بيشتر است و احزاب فوق افراطى است که به تقويت ارزش‌هاى دينى معتقدند.

به دليل اين که نتانياهو بايد ظرف 42 روز يک دولت تشکيل دهد، وى به دنبال جلب حمايت زيپى ليونى، رئيس حزب راست ميانه‌ کاديما است که در حقيقت کرسى‌هاى بيشترى را از ليکود کسب کرد ولى موفق به تشکيل يک اتحاد پارلمانى با ثبات نشد. نتانياهو همچنين از حزب کارگر که هنوز در ناراحتى بدترين شکست انتخاباتى خود است، خواست تا براى تشکيل دولت متحد ملى به وى بپيوندد.  

ليونى نسبت به پيوستن به چنين دولت راست افراطى بى‌ميل است. وى پس از ديدار جداگانه با شيمون پرز گفت: «يک ائتلاف گسترده در صورتى که هدايت‌گر راه نباشد، هيچ ارزشى ندارد. اکنون ائتلافى برقرار شده که در آن نگرش سياسى وجود ندارد، ائتلافى که به من اجازه نمى‌دهد که رويکرد کاديما را اجرا کنم.»


نظر شما :