نگرانی‌ها از انتخاب بنيامين نتانياهو براى نخست وزیرى اسرائیل

۰۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۷ کد : ۴۰۰۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نگرانی زمانی به اوج می­رسد که به گفته منابع نزدیک به تحولات اسرائیل، حتی اعضای داخلی حزب کادیما تمایل به نخست­وزیری لیونی ندارند و از نخست­وزیری نتانیاهو به دلیل تندرویش و تغییر فضای جامعه اسرائیل به نفع افراط حمایت می­کنند.
نگرانی‌ها از انتخاب بنيامين نتانياهو براى نخست وزیرى اسرائیل

پس از رایزنی­های پیاپی در روزهای چهارشنبه و پنج­شنبه میان شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل با احزاب پیروز در انتخابات اخیر پارلمان اسرائیلی سرانجام با حمایت آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل بیت نو (اسرائیل خانه ما) از حزب لیکود به صورت مشروط، بنیامین نتانیاهو، رئیس این حزب مامور تشکیل دولت جدید این رژیم شد.

 

جدای از چالش­ها و کش­مکش هایی که در درون احزاب اسرائیلی وجود دارد و احتمال این که لیونی در این صورت تبدیل به یک حزب مخالف در درون پارلمان علیه نتانیاهو شود، بیم­ها از نوع عملکرد نتانیاهو و افراط­گریش در دولت آآینده اسرائیل به شدت افزایش یافته است. این بیم­ها از زمانی آغاز شد که وی در زمان انتخابات علنا اعلام کرد، از مذاکراه با فلسطینیان برای بازگرداندن اراضیشان به آنها حمایت نمی­کند، علیه حماس و مقاومت فلسطینی به شدت وارد عمل خواهد شد و به توسعه شهرک­سازی­ها در سرزمین­های اشغال شده فلسطینی خواهد پرداخت. وی حتی در نطق آغاز به کار ماموریتش برای تشکیل دولت نخستین جملات خود را با حمله به ایران آغاز کرد تا نشان دهد تا چه اندازه در عقاید و افکارش افراط به خرج می­دهد.

 

نگرانی­ها زمانی افزایش می­یابد که مشاهده می­کنیم دیگر احزب پیروز در انتخابات اسرائیل نیز عمدتا احزاب تندروی مذهبی هستند که در تشکیل دولت به حمایت از نتانیاهو برخواسته­اند. حزب اسرائیل بیت نو و حزب شاس دو حزب تندروی اسرائیلی که توانسته­اند در این انتخابات کرسی­های قابل توجهی را به خود اختصاص دهند در کنار دیگر احزاب تندروی کوچک اسرائیلی همگی از حزب لیکود و نتانیاهو حمایت کرده­اند تا نشان دهند که در وهله کنونی که دنیا آرامش و اعتدال را می­طلبد و جهان به سمت کاهش تنش­ها متمایل شده، آنها عکس آن را نشان می­دهند و تندروی را ملاک سنجش خود قرار داده­اند. این نگرانی زمانی به اوج می­رسد که به گفته منابع نزدیک به تحولات اسرائیل، حتی اعضای داخلی حزب کادیما تمایل به نخست­وزیری لیونی ندارند و از نخست­وزیری نتانیاهو به دلیل تندرویش و تغییر فضای جامعه اسرائیل به نفع افراط حمایت می­کنند.    

 

نگرانی از انتخاب بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل را در اظهارات مقام­های ارشد فلسطینی از جمله مقام­های حکومت خودگردان به وضوح می­توان دید. نبيل ابوردينه سخنگوى رياست تشکيلات خودگردان فلسطين تاکيد کرد، محمود عباس با دولت اسرائيلی که به توافق­نامه‌هاى امضا شده‌ گذشته بين فلسطين و اسرائيل پايبند نباشد، تعامل نخواهد داشت.

 

وى در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت جديد اسرائيل بايد به تعهداتش مبنى بر توقف شهرک‌سازى‌ها و قطعنامه‌هاى بين‌المللى پايبند باشد.»

 

فوزى برهوم سخنگوى دولت حماس نيز در واکنش به اقدام شيمون پرز مبنى بر انتخاب بنيامين نتانياهو به عنوان نخست وزير کابينه اسرائیل گفت: «اين اقدام به هيچ عنوان نويد امنيت و ثبات در منطقه را نمی­دهد.»

 

برهوم از کشورهاى عربى خواست تا مرحله‌ جديدى را در حمايت از حقوق ملت فلسطين آغاز کنند.

 

در همين حال على باباجان وزير امور خارجه ترکيه نيز که به ليتوانى سفر کرده در يک کنفرانس خبرى ابراز اميدوارى کرد، دولت جديد اسرائیل در راستاى تحقق صلح گام بر دارد.

 

وى در این باره گفت: «انتخاب نتانياهو براى تشکيل دولت ائتلافى جديد به عنوان پايان اميد‌ها براى تحقق صلح نيست.»

 

باباجان در ادامه افزود: «طر‌ح‌هاى سياسى که در مبارزات انتخاباتى مطرح مى‌شوند بعد از رسيدن احزاب به قدرت تغيير مى‌کند و اين مساله در خصوص اسرائيل نيز صدق مى‌کند.»

 

وزير امور خارجه ترکيه خاطر نشان کرد، کشورش با توجهى ويژه تحولات سياسى اسرائیل را به­ویژه درباره تشکيل دولت ائتلافى پيگيرى مى‌کند. شکى نيست که نتايج انتخابات اسرائيل براى کل منطقه حايز اهميت است و بر تمام کشورها تاثير مى‌گذارد. اما آنچه اکنون مهم است ماهيت سياست‌هايى است که دولت ائتلافى اسرائيل در پيش خواهد گرفت.

 

اما ایالات متحد که از زمان پیروزی نتانیاهو در انتخابات نگرانی خود را در یک گفت و گوی تلفنی میان باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و شمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل از روی کار آمدن افراطیون به ویژه چهره­ای همچون بنیامین نتانیاهو ابراز داشته بود، با انتخاب نتانیاهو برای تشکیل دولت از سوی رئیس جمهوری اسرائیل تلاش کرد، ناراحتی خود را ابراز نکند.  

 

گوردون دوگويد، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ امريکا تاکيد کرد، واشنگتن با دولت جديد اسرائيل در چارچوب هر ائتلافى که صورت گيرد همکارى خواهد کرد. امريکا از زمان­هاى دور هم­پيمان اسرائيل بوده است.

 

دوگويد تاکيد کرد، کاخ سفيد تا پس از تشکيل دولت اسرائيل در خصوص ترکيب آن اظهار نظر نخواهد کرد.

 

وى با اظهار اميدوارى نسبت به پيش برد روند صلح تاکيد کرد، واشنگتن همچنان نسبت به تحقق صلح بين اسرائيل و فلسطين خوشبين است.

 

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ امريکا همچنین گفت: «ما سال­ها است که در راستاى تحقق صلح تلاش مى‌کنيم و اين امر عزم و اراده‌ واشنگتن را برای ايجاد دو کشور مستقل فلسطين واسرائيل در خاورميانه و کمک به تحکيم ثبات در منطقه به اثبات مى­رساند. ما سال­ها است به اين روند پايبند هستيم وانتظار هيچ‌گونه تغييرى در آن نداریم.»

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :