مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجى

۰۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۹ کد : ۳۹۹۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجى

مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزیر خارجه، سفيران ايران در کره شمالی و بحرین و عراق و ترکیه، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، امام جمعه موقت تهران، نماينده دائم ايران در سازمان ملل، رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

اروپا اميدها را براى مبارزه با تروريسم از بين مى برد

مرتضى مراديان سفير ايران در کره شمالى اقدام اخير اتحاديه اروپا در خارج کردن نام منافقين از فهرست گروههاى تروريستى را خط بطلان دنياى غرب بر مبارزه با تروريسم دانست و گفت: اين اقدام اروپا به منزله برخورد گزينشى و دوگانه دنياى غرب با مساله تروريسم است .

وی با اشاره به اقدام اخير کشورهاى غربى در خارج کردن نام منافقين از فهرست گروه هاى ترويستى گفت : بدون شک اين اقدام اروپا اميدها براى مبارزه با تروريسم را در جهان از بين مى برد .

آمریکا هنوز غیر قابل اطمینان است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس گفت: رویکردی که آمریکا برای موضوع ایران در پیش گرفته غیر قابل اطمینان است.

حسین سبحانی نیا افزود: در حوزه های مختلف مثل اموال ایران در آمریکا، توطئه های آنها در مورد انرژی هسته ای و موضوع منافقین آمریکا شریک است که در کنار این کارها مذاکره صوری فایده ای ندارد.

آزادی دیپلمات های ایرانی با هیچ گزینه‌‌ای قابل مبادله نیست

منوچهر متکی پس از ورود به نجف اشرف در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره ارتباط شعار تبلیغاتی باراک اوباما با موضوع آزادی دیپلمات های ایرانی که مدتی قبل در اربیل عراق از سوی نیروهای آمریکایی ربوده شده بودند تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران آزادی بی قید و شرط دپپلمات های خود را با هیچ گزینه ای تعویض یا مبادله نخواهد کرد.

سياست تعاملى را در مسئله هسته ای ترجيح مى‌دهم

حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در داخل ايران نظرات مختلفى در اين زمينه وجود دارد که هدف اصلى اوباما چيست. برخى معتقدند، به دليل اين که سياست‌هاى آمريکا در منطقه ناموفق بوده و هم‌چنين به دليل اين که مردم منطقه نسبت به آمريکا کاملاً نفرت دارند و آمريکا در سياست‌هايش شکست خورده، بنابراين واقعاً آمريکا دنبال تغيير سياست در منطقه و من‌جمله نسبت به ايران است. نظر ديگرى هم وجود دارد و آن نظر اين است که عده‌اى معتقدند که آمريکا نمى‌خواهد سياست فشارش را بر ايران تغيير بدهد، اما شيوه‌اش را مى‌خواهد تغيير دهد و براى اين که آمريکا بتواند متحدان بيش‌ترى را براى فشار به ايران جذب کند، به اين فکر افتاده که ابتدا بحث مذاکره با ايران را مطرح کند و حتى احتمالاً مذاکراتى را هم با ايران شروع کند و بعد با اعلام اين که مذاکره با ايران ناموفق بوده، بتواند با جذب متحدان بيش‌تر، فشار را بر ايران افزايش دهد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبرى ادامه داد: من سياست تعاملى را ترجيح مى‌دهم و فکر مى‌کنم آن مسير، مسير موفق‌ترى خواهد بود. براى مساله هسته‌اى هم مناسب‌تر است. به دليل اين که ما که در بحث هسته‌اى کارى خلاف مقررات بين‌المللى انجام نمى‌دهيم، آنچه ما انجام مى‌دهيم در چارچوب ان‌. پي. ‌تى و قرارداد پادمان است و با نظارت آژانس فعاليت مى‌کنيم. تنها بحثى که هست، بعضى از کشورهاى غربى نسبت به آينده برنامه ما اظهار نگرانى‌ مى‌کنند. ما مى‌توانيم اين موضوع را در ضمن مذاکره با آن‌ها به نتيجه مطلوب برسانيم.

ايران در صحنه‌ سياست بين‌المللى قابل حذف شدن نيست

اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رييس‌جمهور با تأکيد بر اين‌که ايران در صحنه‌ سياست بين‌المللى قابل حذف شدن نيست، گفت: سال‌هاى آينده، دوران پرشکوهى در پيش است، چرا که سياست‌هاى استکبارى کشورهاى غربى جواب نداده و دشمنان ايران به نتيجه‌ى مطلوب نرسيده‌اند.

وى يادآور شد: پيام ملت ايران به جهان، پيام صلح و عدالت و دوستى است و تنها خواسته‌ آن، اين است که دشمنان اعتراف کنند راه‌هايى که تا به‌حال در پيش گرفته بودند، اشتباه بوده‌اند.

وزارت خارجه بايد در مورد پاراچنار فعال شود

حجت‌الاسلام حسين ابراهيمى عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در گفتگو با خبرنگار ايسنا تصريح کرد: پاراچنار در محاصره‌ افراطيون طالبان است و متاسفانه کشتار پيروان اهل بيت مدت‌هاست که در اين منطقه صورت مى‌گيرد.

وى پاراچنار را منطقه‌ خودمختار توصيف کرد و گفت: با توجه به خودمختارى اين منطقه، دولت پاکستان نفوذ لازم را در آن ندارد؛ هرچند که تذکراتى به دولت پاکستان داده شده است. وزارت امور خارجه‌ ايران بايد در اين مورد فعال باشد تا جلوى اين‌گونه افراط‌گرى‌ها گرفته شود.

اوباما گفته‌هايش را عملى کند

علی اصغر سلطانیه نماينده دائم ايران در سازمان ملل با ابراز اميدوارى از اين که اوباما گفته‌هايش را عملى کند و به آن چه در شعارهاى تبليغاتى‌اش گفته، جامه عمل بپوشاند، گفت: اميدواريم اين شعارها تنها يک تاکتيک گذرا نباشد.

وى تاکيد کرد: تغيير دموکراسى در آمريکا بايد شامل سياست خارجه آن به ويژه موضع مخالف آن در قبال برنامه هسته‌اى مسالمت آميز ايران هم بشود چرا که اين امر براى تضمين موفقيت گفتگوى مستقيم بين واشنگتن و تهران بسيار اهميت دارد.

مذاکره با آمریکا درباره عراق فعلا جایگاهی ندارد

منوچهر متکى با اشاره به مساله دور جديد از گفتگوهاى آمريکا و ايران بر سر عراق تصريح کرد: انجام اين نوع مذاکرات در شرايط فعلى جايگاهى ندارد؛ ملت و دولت عراق قادر به برقرارى امنيت هستند و ما سه دور مذاکرات بنا به خواست عراقى‌ها با آمريکايى‌ها داشتيم زيرا به نفع عراق بود؛ اما معتقديم که شرايط جديد بسيار متفاوت است. ما معتقديم شرايط امنيتى با توجه به برعهده گرفتن مسووليت امنيتى کشور از سوى دولت عراق بهبود يافته است.

پرتاب ماهواره امید پتکى بود بر سر آمريکا و اسراييل

احمد جنتی امام جمعه موقت تهران با تبريک پرتاب ماهواره ‌بر اميد به مردم و دانشمندان اظهار داشت: اين اقدام پتکى بود بر سر آمريکا و اسراييل که آنها را مدهوش کرد. همه در گوشه و کنار دنيا گفتند که ما نمى‌دانيم ايران چه مى‌کند. برخى هم گفتند ايران هر پنج شش ماه يک دفعه يک اختراع را رو مى‌کند. برخى مى‌گويند کشورهاى کوچک اگر مى‌خواستند چنين کارى کنند، حتما بايد به کشورهاى بزرگ وصل مى‌شدند.

خطيب نماز جمعه تهران افزود: البته دوستان ما که مى‌خواستند ماهواره بسازند به بعضى از اين همسايه‌ها گفته بودند به ما کمک کنيد، اما آن‌ها ريشخند زدند که شما کجا و ماهواره کجا؟ شما که اهل اين کارها نيستيد و کوچک‌تر از اين هستيد. به همين جهت هم آمادگى براى کمک نشان نداده بودند و چه بهتر! فرزندان عزيز شما؛ دانشمندان جوان و متدين خودشان به صورت بومى اين ماهواره موفق را ساختند که در مدار قرار گرفت و در حال چرخش است و پيام‌رسانى مى‌کند. واقعا جاى تبريک دارد به همه؛ مقام معظم رهبرى، دولت و ملت و دانشمندان عزيزى که که اين‌چنين آبرو و عزت به مملکت، مردم و نظام‌شان دادند.

ارائه لیست سیاه منافقین به بغداد

حسن کاظمی قمی تاکید کرد که دولت عراق در امر اخراج منافقین جدی بوده و در این زمینه تسامحی به خرج نداده است.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات کشورمان با عراق درباره گروهک تروریستی منافقین به بخشی از جزئیات این مذاکره اشاره کرد و گفت : از نظر جمهوری اسلامی ایران تعدادی از سران گروهک تروریستی که هدایت و رهبری جنایات علیه ملت ایران را عهده دار بوده اند باید تحویل دولت ایران شوند

کاظمی قمی اعلام کرد که لیست اسامی این افراد به مقامات ذیربط عراقی ارائه شده است.

توانايى‌هاى ايران مى‌تواند نيازهاى ترکمنستان را برطرف کند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان با يادآورى توانايى‌هاى علمى، صنعتى، فنى و فرهنگى جمهورى اسلامى ايران افزودند: توانايى‌هاى ايران، مى‌تواند بسيارى از نيازهاى ترکمنستان را برطرف کند و دو کشور از اين همکارى‌ها سود ببرند.

رهبر انقلاب اسلامى خاطرنشان کرد: سير صعودى روابط ايران و ترکمنستان بايد شتاب بيشترى بگيرد و همکارى‌ها و قراردادها به گونه‌اى باشند که براى دو طرف اطمينان‌آور باشد.

شعار تغيير به تنهايى نتيجه‌بخش نيست

رييس مجلس شوراى اسلامى در دیدار با خبرنگاران خارجی پيرامون شرايط ايران براى گشودن باب گفتگوهاى جديدى با آمريکا اظهار داشت: جمهورى اسلامى ايران به عبارت‌پردازى‌هاى جذاب مقامات آمريکايى نيازى ندارد و شعار تغيير به تنهايى نتيجه‌بخش نيست و آمريکا به جاى تغيير زبان و گويش خود بايد در انديشه تغيير واقعى و جوهرى رفتار خود باشد.

ایشان در مورد مساله فلسطين نيز گفتند: مردم فلسطين در يک انتخابات آزاد و بى‌نقص، گروه حماس را براى رهبرى خود برگزيدند، اما آمريکا با اتخاذ رويکرد دوگانه، مردم فلسطين را به خاطر اين انتخاب مورد محاصره چندجانبه قرار داد که اين حاکى از اين است تنها آن دموکراسى که نتيجه‌اش در جهت منافع آمريکا باشد مورد قبول بايد واقع گردد.

آمريکا براى مذاکره با ايران نبايد شرط بگذارد

بهمن حسين‌پور، سفير جمهورى اسلامى ايران در آنکارا گفت: اوباما با شعار تغيير روى کار آمد. او بايد پايدارى خود به شعار تغيير را در عمل نشان دهد. چنانچه اوباما به شعارهاى دوران انتخاباتى خود وفادار بماند، روابط آمريکا با کشورهاى مختلف رو به بهبود خواهد گذاشت و ما نيز اين موضوع را مورد ارزيابى قرار خواهيم داد. اين آمريکا بود که روابط خود را با ايران قطع کرد. آمريکا براى مذاکره با ايران نبايد شرط بگذارد؛ اگر قرار بر شرط گذاشتن باشد ما نيز شروط خود را خواهيم داشت.

مشکل آمریکا و ایران عاطفی نیست

علی لاريجانى در پاسخ به سوالى در خصوص چشم‌انداز مناسبات ايران و آمريکا با توجه به اظهارات رييس جمهور جديد ‌آمريکا گفت: مشکلات ايران و آمريکا مشکلات عاطفى نيست که با الفاظ و سخنرانى حل شود، نياز به عمل دارد. آمريکا بايد در عمل رفتارش را در قبال ملت ايران تغيير دهد.

نقش غرب در تاخیر در ارسال سوخت نیروگاه بوشهر

وزير امور خارجه در گفتگو با خبرگزارى روسى ريا نووستى، درباره ادامه غنى‌سازى‌ اورانيوم در ايران نيز گفت: نقش غرب در تاخير ارسال سوخت نيروگاه اتمى بوشهر، نشان‌دهنده صحت موضع جمهورى اسلامى ايران براى ادامه غنى‌سازى‌ به‌علت نبود تضمين در زمينه عرضه سوخت هسته‌اى و نيز غيرقابل اتحاد بودن غرب است.

متکى درباره نقش مسائل سياسى در تکميل نيروگاه بوشهر هم ابراز داشت: ما معتقديم که تاخير در ساخت و راه‌اندازى نيروگاه اتمى بوشهر همزمان متاثر از مشکلات تکنيکى و ملاحظات سياسى بوده است و بى‌ترديد دوستان روس ما هم همين نظر را دارند.

وزير خارجه تصريح کرد: با اينکه نيروگاه بوشهر در مراحل مختلف ساخت تحت نظر آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بوده است، لکن برخى قدرت‌هاى غربى تلاش مى‌کرده‌اند ماهيت صلح‌آميز اين همکارى‌ها را زير سؤال ببرند. البته بايد تاکيد کنم که انگيزه اين قدرت‌ها بيشتر رقابت با روسيه بر سر بازار هسته‌اى ايران بوده و مى‌خواستند روسيه را از بازار ايران حذف کنند.

ماهواره اميد براى اهداف علمى به کار مى‌رود

حسين امير‌عبداللهيان سفير کشورمان در بحرین در گفتگو با روزنامه‌ "گلف‌ديلى نيوز" ادعاهاى برخى از رهبران جهان مبنى بر ارتباط پيشرفت تهران در زمينه تکنولوژى ماهواره با کلاهک‌هاى هسته‌اى را تکذيب کرد.

وى ادامه داد: ايران اولين ماهواره تحقيقاتى ساخت داخل خود را به فضا پرتاب کرد و ساير ادعاهايى که در اين زمينه مطرح مى‌شود، صحت ندارد. ماهواره اميد، يک ماهواره تحقيقاتى است که فقط براى اهداف علمى به کار گرفته خواهد شد. رصد فعاليت‌هاى اين ماهواره از طريق اينترنت براى همه امکان‌پذير است.

دولتمردان انگليس خود را اسير انديشه‌هاى انزواگرايانه نکنند

حسن قشقاوى در نشست هفتگی خود در خصوص اظهارات اخير مقامات انگليس که طى آن مدعى شده بودند ايران بعضى از تعهدات بين‌المللى خود در قبال صنايع هسته‌يى را ناديده انگاشته و همچنين با طرح ادعاهاى غيرقابل قبول در انکار حق مسلم ايران در برخوردارى تکنولوژى صلح‌آميز هسته‌اى گفت: بازرسى‌هاى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نشان مى‌دهد که تهران همواره نسبت به تعهدات خود در چارچوب NPT پايبند بوده و دوربين‌هاى نصب شده آژانس تاکنون هيچ انحرافى در صنايع هسته‌اى ايران ثبت نکرده است.

سخنگوى وزارت امور خارجه همچنين تصريح کرد: به دولتمردان انگليس توصيه مى‌کنيم خود را اسير انديشه‌هاى انزواگرايانه که همفکران آنها مانند آقاى بوش نتايج آن را تجربه کرده‌اند ننمايند.

ما منتظريم که تغيير واقعى رخ بدهد

رييس جمهور با بيان اينکه تغيير رفتار و سياست از سوى دولتمردان آمريکا يک ضرورت است، گفت: مردم دنيا و آمريکا به نقطه‌اى رسيدند که بايد حتما دولت آمريکا رفتار و سياست‌ خود را عوض کند و اگر رفتار عوض نشود حفظ موجوديت و حيثيت دچار مشکل مى‌شود.

احمدی نژاد با بيان اينکه بايد منتظر بود و ديد که در صحنه‌ عمل چه تغيير بنيادين رخ مى‌دهد و آيا ما شاهد تغيير مبانى خواهيم بود يا نه؟ گفت: بايد ديد آيا واقعا آن‌ها توبه کردند و مى‌خواهند به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند يا فقط يک تغيير ظاهرى است... ما منطقى هستيم، حق کسى را زيرپا نمى‌گذاريم و ملت ايران هميشه منطقى بوده است و تاکيد دارد که بايد تغيير واقعى رخ دهد.

وى در پاسخ به اين سوال که دولت قبلى آمريکا مى‌گفت اول تعليق بعد مذاکره و اکنون برخى از افراد دولت جديد گفته‌اند مذاکره و بعد تعليق، گفت: اگر کسى بخواهد حرف تعليق را بزند اين حرف و رفتار ارتجاعى است چرا که ما از اين مساله گذشته‌ايم.

موضوع ميان ايران و امارات بر سر جزاير سه گانه نيست

حسن قشقاوی سخنگوى دستگاه ديپلماسى کشورمان درباره افزايش ادعاهاى امارات متحده‌ عربى درباره جزاير سه گانه ايرانى و اين که آيا اين مساله نشانگر ضعف دستگاه ديپلماسى نيست، تصريح کرد: نمى‌توان به صرف يک سرى حرف‌هاى کلى گفت ديپلماسى ايران قوى يا ضعيف است. من معتقدم بايد برنامه‌اى مثل برنامه‌ نود اما در چارچوب سياسى ساخته شود تا در قالب آن سياست‌هاى مستمر از جمله سياست‌خارجى ايران به بحث و بررسى دقيق گذاشته شود. معتقدم بايد در سياست خارجى وارد جزييات شويم؛ به عنوان مثال موضوع ميان ايران و امارات متحده‌ عربى بر سر جزاير سه گانه نيست بلکه بر سر جزيره‌ ابوموسى است آن هم يک سوءتفاهم ادارى است مبنى بر اينکه اين جزيره را چگونه اداره کنند.

قطع رابطه با مصر در شرايط کنونى معقول نيست

قشقاوی درباره‌ سوالى مبنى بر رابطه ايران با مصر در حالى که اين دولت هنوز به کمپ ديويد پايبند است را درست مى‌دانيد؟ گفت: مصر يک حوزه‌ تمدنى بزرگ است که نمى‌توان آن را ناديده گرفت. بخشى از تاريخ اين تمدن بزرگ را امروز شما در سريال حضرت يوسف مى‌بينيد. از سويى گفتگوهاى حماس هم‌اينک در قاهره صورت مى‌گيرد و ما نمى‌توانيم در چنين شرايطى صحبت از قطع روابط کنيم. در عين حال اين به معنى تاييد همه عملکرد مصر در قبال مساله‌ فلسطين نيست. ما گله‌مندى‌ها و اعتراضات خود را به سياست‌هاى مصر داشته‌ايم. در عين حال حضور معاون وزير امور خارجه‌ مصر در مراسم گراميداشت سى‌امين سال پيروزى انقلاب اسلامى قاهره امسال حائز اهميت است.

قشقاوى گفت: فکر نمى‌کنم قطع رابطه با مصر در شرايط کنونى معقول باشد.

سرنوشت بوش آیینه عبرت زورگویان جهان شود

دکتر احمدی نژاد در جمع مردم یزد، شرط دوم رهبری جهان را پایبندی به اخلاق و معنویت دانست و اظهار داشت: در نظام های سیاسی زورگویان جهان معنویت و اخلاق جایگاهی ندارد چرا که خود چنین اعلام کرده اند ، پس چگونه می خواهند بر اساس محبت و اخلاق رابطه بین ملت ها را تنظیم کنند.

وی افزود: اگر اخلاق در بین شما جایی داشت تا این اندازه حقوق ملت ها را ضایع نمی کردید و خشونت، کینه ورزی و دشمنی را جایز نمی دانستید و این همه زندان های مخوف برپا نمی کردید.

وی خاطر نشان کرد: اگر زورگویان جهان از تلاش برای حرکت در راه مستقیم الهی خودداری و از جنایت های گذشته پیروی کنند ، بدون تردید به سرنوشت آقای بوش دچار خواهند شد چرا که این سرنوشت آینه عبرت برای زورگویان است و هر کس که به این سرنوشت واقف باشد اما از آن پیروی کند بدون تردید سرنوشتی بدتر از آقای بوش در انتظارش خواهد بود.


نظر شما :