رقيب حسنى مبارک آزاد شد

۰۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۵ کد : ۳۹۹۵ اخبار اصلی
ايمن نور فعال سياسى مخالف دولت حسنى مبارک چند هفته قبل از سفرش به امريکا به طور ناگهانى آزاد شد
رقيب حسنى مبارک آزاد شد

ايمن نور مخالف سياسى مشهور مصرى که تنها به دليل رقابت با حسنى مبارک رئيس جمهورى مصر به زندان افتاد، چهارشنبه شب، به طور ناگهانى و بدون اطلاع قبلى از زندان آزاد شد.

وى که چهل و چهار سال سن دارد، در سال دو هزار و پنج به اتهام دستکارى در مدارک مورد نياز براى پذيرفته شدن حزب وى موسوم به "الغد" (فردا) به پنج سال حبس محکوم شد. نور که براى انتخابات رياست جمهورى مصر در آن سال نامزد شده بود، با فاصله زيادى از حسنى مبارک، شکست خورد. بسيارى معتقدند، مبارک آراى انتخابات را دستکارى کرد تا نه تنها ايمن نور و ديگر رقيبان انتخاباتيش شکست بخورند بلکه وانمود شود که آرايشان در برابر مبارک بسيار پايين بوده است.

نور در ماه اوت از زندان در نامه اى به باراک اوباما که در آن زمان نامزد انتخابات رياست جمهورى بود از وى خواست از حقوق بشر، به‌ويژه در جهان عرب حمايت کند.

وى در نامه‌اش نوشت تنها دليل بازداشت من اين بوده که با رئيس جمهورى که بيست و هفت سال است بر مصر فرمانروايى مى کند، قصد رقابت داشته‌ام.

در همين حال دولت آمريکا روز چهارشنبه از آزادى ايمن نور استقبال کرد. گوردون دوگايد، سخنگوى وزارت امور خارجه ايالات متحده امريکا در اين باره گفت: «ما از تصميم دولت مصر استقبال مى کنيم زيرا اين مسئله‌اى است که ما مدتها خواستار آن بوديم.» 

واشنگتن در زمان زندانى شدن ايمن نور، اين عمل دولت مصر را به شدت محکوم کرد و آن را اشتباهى قضايى خواند. اين مسئله حتى باعث شد روابط مصر و امريکا رو به تيرگى رود تا جايى که هنگامى که جمال مبارک، پسر حسنى مبارک چند ماه پس از زندانى شدن ايمن نور قصد سفر به ايالات متحده و ديدار با مقام‌هاى ارشد آن کشور را داشت، کاخ سفيد از پذيرفتن وى امتناع کرد.  

آزادى ايمن نور تنها يک هفته پس از سفر احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر به واشنگتن روى داد.

اين در حالى است که چند روز قبل از آزادى ايمن نور، روزنامه واشنگتن پست به دليل زندانى بودن نور به شدت از دولت مصر و شخص حسنى مبارک انتقاد کرده بود و از باراک اوباما رئيس جمهورى ايالات متحده خواست که در اعتراض به اين گونه رفتارهاى خلاف حقوق بشرى دولت مصر از ديدار با حسنى مبارک در کاخ سفيد اجتناب کند. قرار است نزديک به سه هفته ديگر حسنى مبارک به ايالات متحد سفر کرده و با مقام‌هاى ارشد اين کشور ديدار کند.

ايمن نور هنگامى که از زندان آزاد شد، در ديدار با خبرنگاران در منزلش در قاهره گفت: «فعاليت سياسى‌ام را از سر مى‌گيرم و تجربه زندان صلابت و مقاومت مرا براى ادامه فعاليت‌هاى سياسى افزايش داده است.»

وى در ادامه افزود: «مابقى عمرم را صرف حزب الغد خواهم کرد و تلاش مى‌کنم که تمام درهاى بسته را به روى مردم و هم فکرانم بگشايم. ما انديشه هاى بسيارى داريم که لازم است آنها را با مردم مصر در ميان بگذاريم.»

نور همچنين تاکيد کرد، به هيچ عنوان قصد انتقام گرفتن ندارم و من دستم را به سوى همه دراز مى کنم. مصر نيازمند آشتى است و من بشارت‌دهنده خير هستم.

ايمن نور درباره اين که آيا از برنامه آزاديش خبر داشته يا خير، گفت: «تا لحظه‌اى که مرا آزاد کردند، هيچ نمى‌دانستم که قصد آزاد کردنم را دارند و در اين باره هيچ کس هيچ چيزى تا بدين لحظه به من نگفته است.»

وکيل وى به خبرنگاران گفته است، علت اصلى آزادى نور وخيم شدن اوضاع جسمانى‌اش بوده است. ايمن نور از بيمارى ديابت رنج مى‌برد.


نظر شما :