احتمال آزادی رهبران فلسطینی در برابر آزادی گلعاد شلیط

۰۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۰ کد : ۳۹۹۱ اخبار اصلی
دولت اسرائیل پیشنهاد داده در برابر آزادی تعدادی از رهبران حماس و فتح از جمله مروان البرغوثی و عزیز الدویک در کنار چندی دیگر از رهبران حماس، گلعاد شلیط آزاد شود.
احتمال آزادی رهبران فلسطینی در برابر آزادی گلعاد شلیط

در حالی که چند روز بیشتر به پایان کار دولت ایهود اولمرت باقی نمانده، دولت اسرائیل پرونده تازه­ای را در کنار گشایش گذرگاه­ها و تمدید آتش بس با حماس پیشنهاد داده که به آزای گلعاد شلیط و امکان تبادل وی با تعدادی از اسیران در بند فلسطینی باز می­­گردد. بنا به گزارش­ها دولت اسرائیل پیشنهاد داده در برابر آزادی تعدادی از رهبران حماس و فتح از جمله مروان البرغوثی رهبر جنبش فتح که به حبس ابد محکوم شده و اکنون در زندان های اسرائیل به سر می­برد و عزیز الدویک رئیس مجلس قانونگذاری فلسطینی که نزدیک به سه سال است در زندان­های اسرائیل به سر می­برد در کنار چندی دیگر از رهبران حماس، گلعاد شلیط آزاد شود.

حماس برای این پیشنهاد نام چند تن از رهبران در بند حماس و تعدادی از دیگر رهبران فلسطینی را نیز پیشنهاد داده که اسرائیل تا کنون نپذیرفته است. مثلا اسرائیل با آزادی احمد سعدات، رهبر جبهه آزادی‌بخش فلسطین مخالفت کرده است. همچنین اسرائیل پذیرفته در کنار افراد ذکر شده نزدیک به هزار اسیر فلسطینی دیگر که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند را آزاد کند.    

در همین حال ایهود اولمرت، نخست‌وزير مستعفى اسرائیل بار ديگر بازگشايى گذرگاه‌ رفح را بدون آزادى گلعاد شليط غيرممکن دانست. وی در اظهاراتى در بيت‌المقدس بار ديگر تاکيد کرد، توافق در خصوص بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه بدون توافق بر سر آزادى گلعاد شليط، اسير اسرائيلى امکان‌پذير نیست.

وى عنوان داشت، ما ابتدا به دنبال آزادى شليط هستيم و پس از آن طرح بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه را بررسى خواهيم کرد.  

به نوشته روزنامه اماراتى البيان، ايهود المرت همچنين گفت: «ما از تلاش‌هاى مصر برای توقف قاچاق سلاح به نوار غزه حمايت مى‌کنيم، زيرا اين امر به بازگشت آرامش به شهرک‌هاى جنوب اسرائيل که هدف حملات موشکى گروه‌هاى فلسطينى قرار مى‌گيرند، کمک مى‌کند.»

وى خاطرنشان کرد، هيچ گونه توافقنامه رسمى بين اسرائيل و مصر در اين باره ايجاد نشده بلکه توافق شده تا مصرى‌ها تمام تلاششان را براى ممانعت از قاچاق سلاح به غزه به کار بندند.  

المرت در این باره گفت: «به نظر من موضع‌گيرى مصرى‌ها در اين خصوص تغيير نخواهد کرد و کابينه امنيتى اسرائيل نيز در نشست امروز (چهارشنبه 18 فوریه) تمام‌ اين امور را بررسى مى‌کند و من مطمئنم که تصميم های خوبى در اين زمينه اتخاذ خواهد شد.

وى در پاسخ به پرسشی مبنى بر اظهارات اخير حسنى مبارک، رئيس جمهوری مصر درباره مذاکرات آتش بس و انتقادش از موضع‌گيرى اسرائيل گفت: «من هيچ اطلاعى از انتقادات مصر از اسرائيل ندارم.»  

يک مقام بلند پايه‌ اسرائیلی نيز اظهار داشت، امروز در نشست کابينه‌ امنيتى اسرائيل طرح تصميم‌گيرى درباره پرونده گلعاد شليط و آتش بس مطرح مى‌شود. همچنین قرار است تصمیم­گیری درباره مبادله اسیران فلسطینی مورد بحث با گلعاد شلیط نیز مطرح و به رای گذاشته شود.

وى در این باره افزود: «المرت از اعضاى پارلمان مى‌خواهد با اين تصميم که آزادى شليط شرط تحقق آتش بس در غزه باشد، موافقت کند.»  

ايهود باراک، وزير جنگ اسرائیل نيز اظهار داشت: «اسرائيل تمام تلاشش را براى بازگرداندن گلعاد شليط در نزديک‌ترين زمان ممکن به کار بسته است. بايد تصميماتى ضرورى در مورد اين پرونده‌ سخت و دشوار اتخاذ شود و من مطمئنم که کابينه‌ امنيتى توانايى اين امر را دارد.»

از سوى ديگر دولت فرانسه بار ديگر حمايتش را از تلاش‌هاى مصر برای ايجاد آتش بس رسمى و دائمى در غزه اعلام کرد.  

اريک شواليه، سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه در يک کنفرانس خبرى تاکيد کرد، از طريق مذاکرات انجام شده بين طرف‌هاى درگير تحت نظارت مصر آتش بس موقت در غزه ايجاد شد اما متاسفانه برخى موانع همچنان وجود دارد.  

وى نارضايتى کشورش را از عدم امضاى آتش بس رسمى و دائمى اعلام کرده و عنوان داشت، دولت فرانسه اميدوار است هر چه سريعتر قطعنامه‌ 1860 شوراى امنيت که امضاى آتش بس دائمى را خواستار شده، به اجرا درآيد.  

وى در خصوص موضوع گلعاد شليط نيز گفت: «فرانسه خواهان آزادى فورى شليط است.»

سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه، همچنين از اظهار نظر درباره شرط‌هاى اسرائیل مبنى بر آ‌زادى شليط در مقابل ايجاد توافق­نامه‌ آتش بس خوددارى کرد.


نظر شما :