واشنگتن پست: اوباما، با دشمن آزادى دیدار نکن

۰۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۳:۱۳ کد : ۳۹۹۰ اخبار اصلی
در حالی که در حدود سه هفته دیگر حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر عازم واشنگتن خواهد شد روزنامه واشنگتن پست مقاله شدیداللحنی علیه وی منتشر کرد و از باراک اوباما خواست، به دلیل سرکوب آزادی­ها در مصر از پذیرش حسنی مبارک در کاخ سفید اجتناب کند.
واشنگتن پست: اوباما، با دشمن آزادى دیدار نکن

در حالی که در حدود سه هفته دیگر حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر عازم واشنگتن خواهد شد تا نخستین رهبر عربی باشد که با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دیدار و گفت و گو کند، روزنامه واشنگتن پست یکی از سه روزنامه برتر و تاثیرگذار در امریکا مقاله شدیداللحنی علیه وی منتشر کرد و از رئیس جمهوری جدید امریکا خواست، به دلیل سرکوب آزادی­ها در مصر از پذیرش حسنی مبارک در کاخ سفید اجتناب کند.

روابط حسنه ایالات متحده با مصر پس از سال 2004 و برگزاری انتخابات پرحاشیه و پر سر و صدای ریاست جمهوری مصر که به دستگیری و زندانی شدن جدی­ترین رقیبان حسنی مبارک در آن انتخابات انجامید، رو به تیرگی نهاد به گونه­ای که جورج بوش سکاندار وقت کاخ سفید شرط کرد تنها در صورتی حاضر به عادی سازی روابط با قاهره است که آزادی بیان در مصر تقویت شود و مخالفان سیاسی دولت به ویژه سعد الدین ابراهیم و ایمن نور که به دلایل واهی روانه زندان شدند و وضعیت بدی را در زندان سپری می­کنند، آزاد شوند. شروطی که تا به امروز از سوی دولت مصر نادیده گرفته شده است.  

روزنامه واشنگتن پست، از رئیس جمهوری امریکا خواسته است، شروط دولت قبلی امریکا را در برابر دولت مصر مجددا مطرح کند و به دولت مبارک فشار بیاورد که از سعد الدین ابراهیم که به تهمت خیانت محاکمه و به زندان افتاده رفع اتهام شود و ایمن نور نیز که تنها جرمش رقابت با حسنی مبارک در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، از زندان آزاد شود و تنها در این صورت بپذیرد که رئیس جمهوری مصر به واشنگتن سفر کند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه به قانون شکنی­ها و فشارهای مضاعفی که هر روز پلیس و دستگاه امنیت مصر بر مخالفان دولت وارد می­آورد، آزادی­های اجتماعی و سیاسی را سرکوب می­کند و دولت خود را مجاز می­داند بدون پاسخگویی به کسی از امکانات قانونی و غیر قانونی تنها خود نهایت استفاده را کرده و برای تقویت حضور دائمی خود در عرصه سیاسی کشور دست به هر کاری بزند، اشاره می­کند و می­نویسد، ظاهرا دولت اوباما بر خلاف دولت قبلی امریکا که دولت مصر را برای رعایت حقوق بشر و اصول دموکراسی تحت فشار قرار داد، چندان تلاشی برای رها شدن ملت مصر و جریان های سیاسی از استبداد دولت مبارک نخواهد کرد و متاسفانه بعید می­رسد که بخواهد شروطی در برابر وی برای سفر به واشنگتن قرار دهد.  

در حالی که کشورهای منطقه و گروه­های آزادیخواه و مدافع از حقوق شهروندی و دموکراسی تلاش دارند تغییراتی اساسی در وضعیت داخلی کشورشان به وجود آورده و سایه استبداد را از بالا سر خود بردارند، چشم به کاخ سفید دوخته­اند و منتظرند ببینند آیا واشنگتن شروطی برای سفر مبارک به امریکا خواهد گذاشت یا خیر.  

این روزنامه در ادامه این وضعیت را به ضرر ایالات متحده دانسته و نوشته است، اگر اوباما برای گسترش دموکراسی در خاورمیانه تلاش نکند نخواهد توانست روحیه صداقت و همکاری ایالات متحده را در میان میلیون ها ملت عرب که به راستی از فساد و تباهی امرای خود به تنگ آمده­اند، با خود همراه سازد و در آن صورت وی نیز به سرنوشت همان کسانی دچار خواهد شد که ملت­های منطقه به شعار گویی صرف متهمشان می­کنند. آیا اوباما حاضر است جایگاه خود را در میان قلب میلیون­ها نفری که تا کنون به وی به دیده دیگری می­نگریستند و امیدوار بودند وی واقعا مرد تغییر باشد، از دست دهد؟    


نظر شما :