اخلاق و پیشرفت

۲۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۵ کد : ۳۹۳۴ کتابخانه
این کتاب سعی کرده است مسأله اخلاق را از دیدگاه نیازها و منافع مردم به ویژه گروه های فاقد امتیازات اجتماعی بررسی کند.

اخلاق و پیشرفت

مولف: هوارد سلزام

مترجم: مجيد مددى

نشر ثالث

1387

200 صفحه

 هوارد سلزام در کتاب "اخلاق و پیشرفت" (ارزش های نوین در جهان انقلابی) این فرض را مطرح می کند که معیارها و شیوه های رفتاری متداول در اکثر نقاط جهان با نظریه های جهان شمول مبنی بر این که زندگی خوب و سعادت آمیز چیست، بستگی چندانی ندارند.

 به اعتقاد او این معیارها نمی توانند توضیح دهند که زندگی انسان چگونه می تواند و باید باشد و قادر نیستند راهی به سوی مفاهیم کلی ماهیتی پیشرفت انسان و اصلاح و ترقی زندگی او نشان دهند .

 نویسنده کتاب معتقد است برای دریافت مفهوم و نگره اخلاقی نیازمند داشتن آگاهی از خاستگاه آرمان های اخلاقی و رابطه آنها با دشواری های عینی و مشخصی هستیم که توده های گسترده جامعه با آن ها روبرو هستند.

 سلزام در این کتاب می کوشد مسأله اخلاق را از دیدگاه نیازها و منافع مردم به ویژه گروه فاقد امتیازات اجتماعی مورد بررسی قرار دهد.

 "اخلاق و پیشرفت" شامل شش بخش است: انسان حیوانی اخلاقی، داوری های اخلاقی و چگونگی شکل گیری آنها، دگرگونی های اخلاقی در جهان در حال تغییر، مسئولیت فردی و صداقت اخلاقی، هدف ها و وسیله ها کدام دیگری را توجیه می کند و مفهوم پیشرفت

 مجید مددی در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «شباهت عجیبی است میان داستان دردآلود کارگری که به علت شرایط کارش به مرگی زودرس می‌میرد و کسی مسئول مرگش نیست و مرگ صدها هزار و میلیون‌ها انسان که در جنگ‌ها و هجوم‌های جنایت‌بار تجاوزکارانه به کام مرگ می‌روند و قاتلان ناشناخته باقی می‌مانند و اگر جنایت شنیع‌تر، ناجوانمردانه و کثیف‌تر باشد، قاتل یا قاتلان به دریافت نشان و مدال غیرمفتخر می‌شوند.»

 هوراد سلزام - مولف - در سال 1903 در شهر هاریسبورگ ایالت نپسیلوانیا زاده شد. پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در مدارس دولتی زادگاهش در دانشگاه فرانکلین و مارشال، مطالعات خود را ادامه داد و در سال 1924 فارغ‌التحصیل شد. سپس به مدت سه سال در دانشگاه آمریکایی بیروت به تدریس اشتغال ورزید. در بازگشت از لبنان، در دانشگاه کلمبیا به ادامه تحصیل پرداخت و موفق به دریافت فوق لیسانس و دکترا در رشته فلسفه شد. پس از آن به مدت 10 سال به عنوان مربی و دانشیار در دانشکده فلسفه بروکلین خدمت کرد. از آن پس، میان مردم نیویورک به عنوان معلم برجسته مدرسه علوم اجتماعی جفرسون که مدیر آن هم بود، شهرت یافت. او سال‌ها عضو هیئت تحریریه نشریه علمی مارکسیسم و علوم اجتماعی بود.

 برخی آثار وی عبارت اند از: «فلسفه چیست»،‌ «سوسیالیسم و اخلاق» و «راهنمای فلسفی و فلسفه در انقلاب» از آن جمله‌اند.


نظر شما :