جهان در هفته‌اى که گذشت...

۰۳ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۴ کد : ۳۷۶۷ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت...
آمریکا و امارات توافقنامه هسته ای امضا کردند  

دولت جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در آخرین روزهای حکومت بر کاخ سفید یک توافقنامه همکاری هسته ای با امارات متحده عربی امضا کرد. این توافقنامه به تجارت هسته ای بین آمریکا و امارات متحده عربی در صورت تصویب کنگره جنبه قانونی خواهد داد. 

اعلام آتش بس در غزه

  نخست‌وزير رژيم صهيونيستى اعلام آتش بس يک جانبه کرد و حماس هم در اين‌باره اعلام موضع کرد.   ايهود اولمرت در نشستى خبرى که بعد از برگزارى جلسه کابينه اسرائيل برگزار شد ضمن تشکر از حسنى مبارک رئيس جمهور مصر براى رسيدن به اتش بس گفت: کابينه اسرائيل پيشنهاد من براى آتش بس را پذيرفت و از ساعت دو بامداد امروز، اسرائيل در نوار غزه وارد اتش‌بس خواهد شد. 

  بیانیه ارتش کره شمالی عليه کره جنوبی 

  ارتش کره شمالی با صدور اولین بیانیه عمومی خود توسط رییس ستاد مشترک این کشور در 10 سال اخیر، کره جنوبی را به درگیری نظامی تهدید کرد.   در این بیانیه آمده است که لی میونگ باک، رییس جمهور کره جنوبی و "مترسک‌های جنگ طلب" او ممکن است نیروهای ارتش کره شمالی را مجبور به "گام انتقام‌جویانه و قوی نظامی برای محو کردن آنان" کنند.  

این بیانیه در حالی منتشر شده که کره شمالی نیروی دریایی کره جنوبی را متهم به اعزام ناو جنگی به آب‌های خود کرده است. دو کشور بر سر آب‌های دریای زرد با یکدیگر اختلاف دارند. 

  اوباما به اجراى يادداشت تفاهم رايس - ليونى متعهد است 

  وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که دولت جدید اين کشور به يادداشت تفاهم آمريکا و رژيم صهيونيستى در خصوص "منع قاچاق سلاح به نوار غزه" متعهد است.  

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد: يادداشت تفاهمى که کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا و تزيپى ليونى وزير امور خارجه اسراييل امضا کرده‌اند، بايد از سوى دولت باراک اوباما رييس جمهور منتخب آمريکا اجرا شود.   وى خاطرنشان کرد: باراک اوباما، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آتى و جيمز جونز مشاور جديد امنيت ملى آمريکا در جريان اين يادداشت تفاهم قرار گرفته‌اند. 

  توافق گازی مسکو و کی یف 

  پس از توافق گازی مسکو و کی یف، نخست وزیر روسیه اعلام کرد که انتقال گاز کشورش به اروپا احتمالا به زودی از سر گرفته خواهد شد. 

  "ولادیمیر پوتین" در اظهاراتی که پس از گفتگو با "یولیا تیموشنکو" همتای اوکراینی وی در مسکو از طریق تلویزیون پخش شد ، گفت: بر اساس اطمینانی که همتای اوکراینی به ما داد، کار ترانزیت گاز به زودی از سر گرفته خواهد شد. 

  تیموشنکو هم گفت که شرکت های انرژی روسیه و اوکراین باید توافقاتی را تا روز دوشنبه تنظیم کنند و همه انتقال گاز به محض اینکه این اسناد امضا شود، از سر گرفته خواهد شد. 

  موگابه تهديد کرد که مذاکرات تقسيم قدرت را متوقف مى‌کند 

  رييس‌جمهور زيمبابوه تهديد کرده است، در صورتى که رهبر مخالفان در جلسه‌ى آتى‌شان از امضاى توافقنامه تقسيم قدرت خوددارى کند مذاکرات را متوقف خواهد کرد. 

  رابرت موگابه رييس جمهور زيمبابوه، اظهار کرده است: مورگان چانگيراى رهبر مخالفان،‌ اين بار يا توافقنامه را قبول مى‌کند يا مذاکرات متوقف خواهد شد. مذاکرات تا به حال به اندازه‌ى کافى انجام شده است و تا جايى که مى‌توانستيم کوتاه آمده‌ايم.   اين اظهارات موگابه تنها يک روز پيش از دور جديد مذاکرات که قرار بود به ميانجى‌گرى کگالما موتلانته رييس‌جمهور آفريقاى جنوبى انجام شود، بيان شد. 

  اعلام هم‌پيمانى انگليس، فرانسه و آلمان با رژيم صهيونيستى 

  بر اساس نامه‌ مشترکى به دولت‌هاى رژيم صهيونيستى و مصر که در برلين منتشر شد، سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که آماده‌ انجام يک سرى اقدامات براى همکارى جهت پايان دادن به قاچاق سلاح به غزه هستند. 

  براساس متن نامه‌اى که آلمان ارسال کرده است، اين سه کشور همچنين به همکارى با دولت‌هاى مصر و اسراييل براى اجراى اين اقدامات ادامه خواهند داد. 

  سران آلمان، فرانسه و انگليس در نامه‌ خود به سران رژيم صهيونيستى و مصر گفتند: آلمان، فرانسه و انگليس به همراه ديگر شرکا از تلاش‌هاى دولت‌هاى اسراييل و مصر براى برقرارى آتش‌بس پايدار در غزه حمايت مى‌کنند.  

توافق جنبش‌های مقاومت با آتش‌بس مشروط 

  جنبش‌های مقاومت اسلامی فلسطین با برقراری آتش بس موقت یک هفته‌ای به منظور ایجاد فرصت برای عقب نشینی نیروهای دشمن صهیونیستی از نوار غزه موافقت کردند. 

  نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با قرائت بیانیه‌ای در حضور رهبران جنبش‌های مقاومت فلسطینی مستقر در دمشق تصریح کرد: عقب نشینی نیروهای دشمن از نوار غزه، بازکردن تمامی گذرگاه‌ها و پایانه‌ها از جمله گذرگاه رفح برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، خواسته ما برای برقراری آتش بس است و به این منظور یک هفته به دشمن مهلت می‌دهیم. 

  15 هزار میله سوختی بدون استفاده در کره شمالی وجود دارد  

بازرسان هسته ای اعزامی از کره جنوبی به پیونگ یانگ برای بازبینی تاسیاست هسته ای کره شمالی از وجود 15 هزار میله سوختی بدون استفاده در این کشور خبر دادند.  

به گفته بازرسان اعزامی به کره شمالی، پیونگ یانگ اطلاعات جامعی را درباره سوخت هسته ای خود در اختیار آنها قرار داده است.  

بر اساس این گزارش، کارشناسان هسته ای کره جنوبی که به همراه تعدادی از دیپلمات های این کشور به پیونگ یانگ سفر کرده بودند مدت پنج روز را صرف بازبینی از تاسیسات هسته ای و دیدار با مقامات کره شمالی کردند.  

قدرت های خارجی درخواست خود را از اسلام آباد متوقف کنند 

  ارتش پاکستان در اظهارات تندی از قدرت های خارجی خواست تا درخواست خود از این کشور مبنی بر اقدام بیشتر علیه شبه نظامی گری را متوقف کنند. 

  ژنرال "طارق مجید" فرمانده نیروهای مسلح پاکستان از لفاظی های تکراری برخی بازیگران خارجی که از پاکستان می خواهند اقدام بیشتری علیه شبه نظامیان انجام دهد و صداقت خود را اثبات کند، انتقاد کرد.  

دبیرکل سازمان ملل وارد غزه شد 

  دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه برای مشاهده آثار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ساختمان ها و مدارس تخریب شده سازمان ملل وارد این شهر شد. 

  پس از 22 روز جنگ در نوار غزه ، بان کی مون به عنوان اولین مقام بین المللی در حالی که جلیقه ضدگلوله به تن کرده بود، وارد شهر غزه شد. 

  دبیرکل سازمان ملل از طریق گذرگاه ارز در مرز میان سرزمین های اشغالی و نوار غزه وارد غزه شد تا آثار حمله هوایی رژیم صهیونیستی علیه مدرسه تحت کنترل سازمان ملل و دیگر ساختمان های این سازمان را از نزدیک مشاهده کند.  

کرزای بار دیگر خواستار گفتگو با طالبان شد 

  رئیس جمهوری افغانستان ضمن تکرار پیشنهاد خود مبنی بر گفتگو با طالبان از آنها خواست تا جنگ را کنار بگذارند و در روند بازسازی افغانستان شرکت کنند.   "حامد کرزای" در جلسه مشترک پارلمان افغانستان گفت: یک بار دیگر از همه آنها می خواهم که بدون هیچ گونه ترسی به کشور بازگردند ، زندگی کودکان را نجات دهند و به بازسازی کشورشان کمک کنند. 

  وی همچنین خواستار حمایت پارلمان از تلاشها برای برقراری صلح در کشورش شد.  

عقب‌نشينى کامل نظاميان صهيونيست از نوار غزه 

  سرانجام پس از 23 روز مقاومت مردم فلسطين، ارتش رژيم صهيونيستى اعلام کرد: عقب نشينى نيروهاى اين رژيم از نوار غزه به صورت کامل انجام شده است.  

سخنگوى ارتش رژيم صهيونيستى اعلام کرد: از صبح روز چهارشنبه آخرين گروه از نيروهاى زمينى ما از نوار غزه خارج شدند و در خارج از اين منطقه مستقر شدند و براى رويارويى با هرگونه اتفاقى آماده‌اند.   اين درحالى است که امداد رسانى به ساکنان خسارت ديده نوار غزه هم چنان ادامه دارد و تيم‌هاى ويژه هم چنان مشغول بيرون آوردن پيکر شهداى ناشى از بمباران‌هاى رژيم صهيونيستى هستند.  

اوباما به ‌عنوان رييس‌جمهور جديد آمريکا سوگند ياد کرد 

  مراسم تحليف باراک اوباما اولين رييس جمهور سياه‌پوست آمريکا و چهل و چهارمين رييس جمهور اين کشور در کنگره‌ آمريکا و با حضور جيمى کارتر، جورج بوش پدر، بيل کلينتون و جورج واکر بوش (بوش پسر) روساى جمهور سابق که به همراه همسرانشان و نيز بسيارى از مقامات بلندپايه‌ کنگره حضور داشتند و نيز با حضور بيش از يک ميليون تن از مردم در کنگره و محوطه اطراف آن برگزار شد.  

تدابير امنيتى که براى اين مراسم در کنگره و محوطه اطراف آن اتخاذ شده بود، بى‌سابقه بود و براساس گزارش‌ها، بالغ بر 40 هزار مامور امنيتى در اين محل حضور داشتند. 

  اوباما که با همان انجيلى سوگند ياد کرد که آبراهام لينکلن در سال 1861 (رييس جمهورى که به برده دارى در آمريکا پايان داد) با آن سوگند خورده بود، گفت: "من باراک حسين اوباما قاطعانه سوگند مى‌خورم که با وفادارى وظيفه‌ رياست جمهورى ايالات متحده آمريکا را انجام دهم و نهايت توان خود را براى حفظ، حراست و دفاع از قانون اساسى ايالات متحده به کار بندم. از خدا کمک مى‌خواهم". 

  روسیه مسیر تامین تدارکات ناتو می‌شود 

   تامین تدارکات نیروهای ناتو در افغانستان در آینده از مسیر روسیه انجام می‌گیرد.   خبرگزاری اتریش از اسلام‌آباد گزارش داد، ژنرال دیوید پترائوس، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفت توافقنامه‌ای در این خصوص با کشورهای منطقه منعقد می‌شود تا از بار مسیر لجستیکی پاکستان به افغانستان که همواره هدف حمله قرار می‌گیرد، کاسته شود. 

نظر شما :