آغاز اولين روز کارى اوباما

۰۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۲ کد : ۳۷۶۵ اخبار اصلی
گفت و گو با فرماندهان امريکايى، دستور به تعليق محاکمه زندانیان گوانتانامو و تایید دیگر وزیران کابینه از مهمترین برنامه اوباما در روز اول کاری‌اش بود
آغاز اولين روز کارى اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید ایالات متحد امریکا در نخستین روز کاری خود در این مقام رشته جلسات مختلفی را با مشاوران اقتصادی و فرماندهان نظامی برگزار می کند.  

او به عنوان یکی از اولین اقدامات اساسی خود در این مقام، خواستار تعلیق محاکمه­ها در گوانتانامو، بازداشتگاه نظامی امریکا، تا مدت 120 روز شده است.  

ساعاتی پس از ادای سوگند آقای اوباما، سنای امریکا شش عضو کابینه جدید این کشور را تائید کرد. 

  بیشتر پست های کابینه رئیس جمهوری جدید امریکا تائید شده اند اما شماری از پست های کلیدی، از جمله وزارت امور خارجه هنوز به تصویب سنا نرسیده اند.  در حالی که آمریکا ورود چهل و چهارمین رئیس جمهوری و اولین رهبر آفریقایی تبار این کشور به کاخ سفید را نظاره می کرد، اوباما تا پاسی از شب گذشته در مهمانی هایی که به مناسبت تحلیف او در این مقام برگزار شده بود، حضور یافت.

 اوباما بارها وعده داده بود که بازداشتگاه گوانتانامو را که هنوز 250 نفر به ظن دست داشتن در اقدامات تروریستی در آن زندانی هستند، تعطیل کند.   وی فقط چند ساعاتی از ادای سوگند او گذشته بود که تصمیم خود مبنی بر متوقف کردن محاکمات نظامی در این بازداشتگاه را اعلام کرد. 

  در این ارتباط سندی دو صفحه ای منتشر شده که توسط اوباما و وزارت دفاع دولت جدید تدوین شده است. تاخیر 120 روزه ای که در این سند مطرح شده است امروز به دو قاضی در گوانتانامو ابلاغ می شود.  

بنا به این درخواست کتبی تاخیر 120 روزه در محاکمات به رئیس جمهوری و دولتش فرصت می دهد تا روند کمیسیون نظامی را بازنگری کنند.   روند حقوقی مورد استفاده در گوانتانامو به طور گسترده مورد انتقاد بوده است چون وزارت دفاع امریکا تا کنون نقش زندانبان، قاضی و هیئت منصفه را همزمان ایفا کرده است.  

باراک اوباما در نطق تحلیف خود در روز سه شنبه 20 ژانویه، بر احترام برای عدالت و حقوق فردی تاکید کرد و گفت: «انتخاب میان امنیت و آرمان های امریکا انتخابی غیر منطقی است. 

  با این حال تعطیل کردن گوانتانامو کار ساده ای برای اوباما نخواهد بود. هنوز در ارتباط با این که چه مکانی برای محاکمه زندانیان ترخیص شده، امن است تردیدهایی وجود دارد.  

باراک اوباما در اولین روز کاری اش در کاخ سفید قرار است با مقامات ارشد امنیت ملی ملاقات کند. بنا به قانون اساسی امریکا رئیس جمهوری این کشور همچنین سرفرماندهی ارتش را برعهده دارد. 

  مقامات می گویند که او امروز از طریق ارتباط ویدئویی با فرماندهان ارتش امریکا در عراق و افغانستان گفت و گو خواهد کرد. 

  اوباما همچنین با دستیاران خود در حوزه اقتصاد ملاقات می کند تا نحوه ارائه پیشنهادش برای کمک 800 میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور به کنگره را بررسی کنند. 

  در حالی که سنا شش عضو کابینه دولت آقای اوباما، از جمله پست جانت ناپولیتانو، به عنوان وزیر امنیت داخلی و استیون چو به عنوان وزیر انرژی را تائید کرده است، تائید هیلاری کلینتون در پست وزارت امور خارجه به تعویق افتاده است. یکی از سناتورها از حزب رقیب جمهوریخواه از سنا خواسته است پیش از تائید خانم کلینتون موضوع کمک های خارجی به بنیاد متعلق به همسرش، بیل کلینتون، به بحث و بررسی گذاشته شود.  

این مناظره قرار است امروز انجام شود و انتظار می رود که رای گیری برای پست وزارت امور خارجه بلافاصله بعد از آن صورت بگیرد.   روز چهارشنبه همچنین صلاحیت تیموتی گایتنر، نامزد احراز پست وزارت دارایی نیز در کمیته مالی سنا بررسی شد.

نظر شما :