آغاز مسئولیت سخت اوباما

۰۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۳ کد : ۳۷۶۰ اخبار اصلی
باراک اوباما اولين رئیس‌جمهور آفريقايى‌تبار امریکا، در حالى سه‌شنبه شب در حضور بيش از يک ميليون تن و مقابل دوربين‌هاى تلويزيونى ده‌ها شبکه‌ بين‌المللى مراسم تحليفش را برگزار کرد که اميد‌ها به او در ميان مردم امریکا و سراسر جهان بسيار زياد است.
آغاز مسئولیت سخت اوباما
باراک اوباما در حالى از روز چهارشنبه 21 ژانویه رسما فعاليت خود را در کاخ سفيد و به عنوان چهل و چهارمين رئیس جمهوری امریکا آغازکرد که با پيامدهاى دو جنگ عراق و افغانستان، جنگ اخير غزه، بحران مالى جهانى و بسيارى از مشکلات اجتماعى داخلى که مى‌توان آنها را ميراث برجاى مانده از جورج بوش دانست، مواجه است و در رويارويى با اين چالش‌ها مسير سختى را پيش رو دارد.  

باراک اوباما اولين رئیس جمهوری آفريقايى‌تبار امریکا، در حالى سه‌شنبه شب در حضور بيش از يک ميليون تن و مقابل دوربين‌هاى تلويزيونى ده ها شبکه‌ بين‌المللى مراسم تحليفش را برگزار کرد که اميد‌ها به وى در ميان مردم امریکا و سراسر جهان براى تغيير سياست‌هاى يک‌جانبه‌گرايانه‌ واشنگتن در قبال مسائل بين‌المللى و نيز سياست‌گذارى‌ها در امور داخلى بسيار زياد است. اين در حالى است که اولين رئیس جمهوری سياه پوست تاريخ امریکا در اين مسير قطعا با مشکلات جدى روبرو خواهد شد. 

  خبرگزارى شينهوا در گزارشى به بررسى انتظارات، اميد‌ها و چالشهاى پيش‌روى اوباما پرداخته است. 

  در اين گزارش مى‌خوانيم، اوباما حتى پيش از آغاز دوران رياست جمهورى و در زمان رقابت‌هاى انتخاباتى به خاطر فعاليت‌هاى منحصر به فرد و همراه کردن ميليون‌ها تن از شهروندان امریکايى با خود تحت شعار "تغييراتى که ما به آن اعتقاد داريم"، در تاريخ امریکا ثبت شده بود. اين در حالى است که با پيروزى در انتخابات رياست جمهورى واقعا تاريخ ساز شد و توانست نخستين رئیس جمهوری سياه پوست تاريخ امریکا لقب بگيرد. 

  از قول تا عمل 

  براساس نظرسنجى اخيری که در امریکا انجام شده است، مشخص شد که ميزان حمايت‌ها از اوباما به چيزى در حدود 80 درصد رسيده است که اين آمار نشان دهنده اميد زياد مردم امریکا به رئیس جمهوری جديد اين کشور است.  

مردم امریکا از اوباما و کابينه‌اش هم چنين انتظارات زيادى پس از 20 ژانويه دارند. بنابراين رئیس جمهوری منتخب امریکا براى اجابت اين انتظارات و اميد‌ها، بايد به آنچه که پيشتر در رقابت‌هاى انتخاباتى قول داده بود از جمله همکارى‌هاى چند حزبى،‌ خروج از بحران مالى، ايجاد فرصت‌هاى شغلى، احياى رهبرى امریکا در جهان، بهبود وجهه واشنگتن در دنيا، خروج نيروهاى امریکايى از عراق ظرف 16 ماه، گفت‌وگو با دشمنان امریکا و غيره عمل کند.   اوباما از همان روز پيروزى‌اش تلاش کرد تا اقدامات جدى براى تشکيل کابينه‌اش انجام بدهد تا بدين ترتيب پس از 20 ژانويه مقامات جديد دولت امریکا مشخص شده باشند. همچنين با توجه به شرايط امریکا و جهان تا حدودى مشخص است که اولويت‌هاى کارى اوباما و دولتش چه موضوعاتى خواهد بود. اين در حالى است که اکثر انتخاب‌هاى وى به خاطر شرايط حال حاضر امریکا در جهان و ميراث به جاى مانده از دولت جورج بوش در کاخ سفيد محدود مى‌شود و اوباما مجبور است بررسى يک­سرى از موضوعات را در اولويت دستور کارهاى خود قرار بدهد. 

  از آن جمله مى‌توان به بهبود شرايط اقتصادى امریکا و خروج از بحران مالى جهانى، طرح تعطيلى زندان گوانتانامو، خروج نيروهاى امریکايى از عراق ظرف 16 ماه و تعيين استراتژى جديد در افغانستان اشاره کرد. 

  از اقتصاد تا جنگ 

 اوباما در حالى به کاخ سفيد راه پيدا کرده است که کشورش در بدترين شرايط اقتصادى در چند دهه اخير قرار دارد. به طورى که اين شرايط نابسامان اقتصادى، بحران مالى جدى در امریکا به وجود آورده است. به گفته کارشناسان، نخستین اقدام اوباما پس از فعاليت رسمى به عنوان رئیس جمهوری جديد اوباما، به اجرا در آوردن بسته محرک اقتصادى پيشنهادى براى رهايى از اين بحران اقتصادى است.  

مارک رازل، استاد دانشگاه جورج ماسون در اين رابطه مى‌گويد: «مهمترين تغيير اوليه اوباما طرح به اجرا در آمدن بسته محرک اقتصادى اوست. اجراى اين طرح مهمترين اقدام اوباما در نخستین سال دوران رياست جمهورى‌اش است.» 

 اوباما از قانونگذاران در کنگره در خواست کرده تا هر چه سريعتر با اقدامات دو حزبى در راستاى اجراى بسته محرک اقدام کنند. 

 رازل همچنین گفت: «فکر مى‌کنم مردم امریکا از روى موفقيت يا عدم موفقيت طرح اقتصادى اوباما اولين سال رياست جمهورى وى را مورد قضاوت قرار خواهند داد. اگر اوباما نتواند در اين راستا موفق شود، مسير بسيار سختى پيش رويش در سالهاى آينده خواهد بود. 

  در امور سياست خارجى، مهمترين اقدام فورى اوباما تغيير تمرکز از عراق به افغانستان و بازنگرى در جنگ عليه تروريسم توسط امریکا است. 

رازل در ادامه افزود: «البته در کنار اين موضوعات تغيير سياست‌هاى امریکا در خاورميانه ديگر اولويت کارى اوباما خواهد بود. اين در حالى است که وى پيشتر در رقابت‌هاى انتخاباتى‌اش به تغيير در يک‌سرى از سياست‌هاى واشنگتن در خاورميانه اشاره کرده بود. اوباما احتمالا در راستاى خروج نيروهاى امریکايى از عراق ظرف 16 ماه، گفت‌وگوى مستقيم با کشورهايى همچون کره شمالى و ايران نيز گام بر خواهد داشت.»  

منابع وزارت دفاع امریکا تصريح کرده‌اند که انتظار مى‌رود اوباما در اولين روزهاى حضورش در کاخ سفيد بر روى طرح‌هايى براى چگونگى آغاز روند خاتمه جنگ عراق و تمرکز بيشتر بر جنگ افغانستان کار کند. موضوع بهبود وجهه امریکا در سراسر جهان نيز در دستور کار اصلى اوباما قرار خواهد گرفت. او مى‌تواند با تعطيلى زندان گوانتانامو در ابتداى مسير درستى حرکت کند.  

نظر شما :