ایران تا ده سال دیگر قادر به صادرات گاز نیست

کشورهای اروپایی از آمادگی ایران استقبال نمی‌کنند

۰۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۳ کد : ۳۷۵۶ اخبار اصلی
مهدى صفرى، معاون وزارت امور خارجه ايران، از آمادگى اين کشور براى مذاکره با اتحاديه اروپا به منظور تامين گاز کشورهاى اين منطقه خبر داد. گفت‌وگو با سعید لیلاز تحلیل‌گر مسائل اقتصادی
کشورهای اروپایی از آمادگی ایران استقبال نمی‌کنند
مهدى صفرى، معاون وزارت امور خارجه ايران، از آمادگى اين کشور براى مذاکره با اتحاديه اروپا به منظور تامين گاز کشورهاى اين منطقه خبر داد.
 
سعید لیلاز تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی در مورداعلام آمادگی ایران برای تامین گاز مورد نیاز اروپا با بیان این مطلب که این اعلام آمادگی ایران برای تامین گاز اروپا بالقوه مطلوب است اما بالفعل امکان پذیر نیست، گفت: افسوس که توان استحصال گاز های موجود را نداریم وگرنه کاملا ایران قادر است به اروپا مقادر زیادی گاز صادر کند و هدف پروژه های گازی ایران نیز از ابتدا همین بوده است اما در شرایط کنونی این امکان برای ایران وجود ندارد چراکه تولید گازی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به تاخیر بهره برداری فازهای 9 و 10 پارس جنوبی و مشکلات ایران برای استحصال گاز اظهار داشت: ایران با این اعلام آمادگی در واقع دست به کار سیاسی زده است، تهران تلاش دارد از بحران روابط روسیه و اروپا بر سر گاز استفاده کند، این کار بی ربط و قابل محکوم کردن نیست اما به لحاظ واقعی ایران اکنون و تا ده سال دیگر امکان صادرات گاز را ندارد.
 
لیلاز با تاکید بر این مطلب که اکنون ایران وارد کننده خالص انرژی است، ادامه داد: ما حداقل بین هفت تا ده سال دیگر قادر به صادرات مقادیر قبلا توجهی از گاز به دیگر کشورها نخواهیم بودف این کشور ابتدا باید به سرمایه گذاری های خود در بخش های انرژی به ویژه گاز سرو سامان دهد و بعد از آن باید تلاش کند مصرف گاز در داخل کشور را کاهش دهد، تا زمانی که در ایران این گونه گاز و انرژی لجام گسیخته مصرف می شود، به جایی نخواهیم رسید.
 
این تحلیل گر اقتصادی در خصوص واکنش کشورهای اروپا به اعلام آمادگی ایران برای تامین گاز این قاره چنین گفت: فکر نمی کنم در مقطع کنونی اعلام آمادگی ایران جدی گرفته شود چراکه این کشورها هم بر محدودیت های فنی و تکنولوژیکی ما واقفند و هم می دانند که ایران مشکلات سیاسی عمده ای در این مسیر داریم.

وی افزود: زمانی که هند حاضر نیست از ایران گاز خریداری کند، چگونه ممکن است که مثلا ایتالیا یا آلمان از ایران گاز خریداری کنند؟ کشورهای اروپایی از این اعلام ایران استقبالی نخواهند کرد و خواهید دید که پیرامون این موضوع بحث جدی در نخواهد گرفت.

لیلاز در پاسخ به این سوال که آیا اعلام آمادگی ایران برای تامین گاز اروپا می تواند تاثیراتی بر مذاکرات و همکاری های این کشورها با اتحادیه اروپا و به ویژه مساله هسته ای ایران داشته باشد یا خیر، تصریح کرد: اگر چنانچه ما گازی برای صادرات می داشتیم و لوله کشی برای انتقال گاز به اروپا موجود بود؛ حتما این روابط اقتصادی می توانست بر دیگر ابعاد رابطه تهران و اروپا اثر گذار باشد اما اکنون نه گازی برای صادرات موجود است و نه لوله کشی برای این کار و سخن از یک داستان ده ساله است؛ بنابراین بررسی تاثیر روابط گازی ایران و اروپا بر دیگر روابط فی مابین در چهارچوب فعلی قابل بحث نیست.

نظر شما :