چرا اسرائيل آتش‌بس شکننده را پذيرفت؟

۰۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۷ کد : ۳۷۲۳ اخبار اصلی
شرایط اسرائیل برای اعلام این آتش­بس بسیار عجیب است...
چرا اسرائيل آتش‌بس شکننده را پذيرفت؟
اسرائیل آتش­بس در نوار غزه را اعلام کرد. نمی­توانیم بگوییم، «سرانجام پذیرفت» زیرا این آتش بس بسیار شکننده است. شرایط اسرائیل برای اعلام این آتش­بس بسیار عجیب است. عجیب از این بابت که با طرف درگیر حتی با واسطه سوم هیچ مذاکره­ای صورت نداده ولی برای آن شرایط آتش­بس تعیین کرده است. بر اساس آنچه ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک، وزیر دفاع در آخرین ساعات شنبه شب 17 ژانویه یعنی 21 روز پس از حمله اسرائیل به غزه اعلام شد، اسرائیل به صورت یک­جانبه آتش­بس در نوار غزه را می­پذیرد در حالی که تانک­های این رژیم همچنان در غزه باقی خواهند ماند و به محض این که حماس بخواهد مجددا موشک به سمت اسرائیل شلیک کند، به شدت واکنش نشان خواهد داد! 

  اولمرت در کنفرانس مطبوعاتی خود که هم به زبان عبری و هم به زبان انگلیسی صحبت کرد، مدعی شد، اسرائيل توانست اهداف خود را از جنگ در غزه که شامل سيطره بر توانمندى نظامى و قدرت حماس بود، محقق سازد و چه بسا حتی فراتر از آن را به دست آورد. جنبش حماس ضربه‌ سهمگينى ديده و پيامدهاى آن براى مدت طولانى باقى خواهد ماند. 

  اولمرت براى سرپوش گذاشتن بر شکست اين رژيم در نوار غزه ادعا کرد، تمام مناطقى که از آن جا به سمت اسرائيل موشک شليک مى‌شد نابود شده و بسيارى از انبارهاى سلاح و مخفيگاه‌هاى قاچاق سلاح نيز ويران شده است. 

  ایهود باراک نیز در عين حال هشدار داد، اسرائيل آماده هر گونه عمليات و واکنش شديد در صورت ازسرگيرى حملات موشکى گروه مقاومت است. 

  وى در ادامه افزود: «جنبش حماس بخشى از اين توافق آتش بس که از سوى اسرائيل اعلام شده، نيست. به رغم اعلام آتش بس نيروهاى زمينى اسرائييل همچنان در نوار غزه حضور خواهند داشت.» 

  اولمرت همچنين از توافق با مصر درباره ايجاد تضمين‌هايى براى ممانعت از قاچاق سلاح و همچنين تعهد رهبران اروپایی نسبت به تلاش برای جلوگيرى از رسيدن سلاح به غزه خبر داد. 

  پرسش­های در این زمینه به وجود آمده که عمده­ترین آنها به این موضوع بر می­گردد که چرا اسرائیل در چنین وضعیتی آتش بس را پذیرفته؟ اهدافش از این کار چیست و در نهایت چه اتفاقاتی در روزهای آینده خواهد افتاد.   به این که اسرائیل به این آتش بس پایبند باشد، عملا نشان داده شد که چندان هم پایبند نیست. دقایقی پس از اعلام آتش بس که قرار بود ساعت دو بامداد روز 18 ژانویه باشد، اسرائیل به مناطقی در غزه بمب فسفری انداخت. بامداد 18 ژانویه نیز هلی­کوپترهای اسرائیل به طور مداوم غزه را هدف راکت­های خود قرار دادند.   اما در جبهه مقابل، حماس آتش­بس بدون رسیدن به توافق سیاسی را رد کرد و اظهار داشت، تنها زمانی حاضر به قبول آتش­بس با اسرائیل می­شود که تانک­های اسرائیلی خاک غزه را ترک کنند. 

  تحلیلگران بر این باورند که نخستین دلیل برای این که اسرائیل این آتش­بس را پذیرفت این است که قبل از آغاز به کار دولت اوباما که روز سه شنبه 20 ژانویه به طور رسمی سکان­دار کاخ سفید خواهد شد، پرونده نسبتا پاک شده­ای را در اختیار دولت جدید بگذارد و بگوید، تلاویو برای دولت جدید چالش ایجاد نکرده است. دقیقا یکی از دلایلی که بسیاری معتقدند آتش­بس اسرائیل شکننده است، همین است و از این رو معتقدند جنگ مجددا از سر گرفته خواهد شد.  

دلیل دوم به واکنش ناگهانی و صریح دولت مصر در روز سه­شنبه 17 ژانویه باز می­گردد. دولت مبارک از این که میان اسرائیل و ایالات متحد توافق­نامه­ای امضا شده که به هیچ عنوان مصر در جریان آن قرار نگرفته به شدت خشمگین شد که با قرائت بیانیه محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و متعاقب آن گفت و گو مطبوعاتی تند احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر رو به رو شد. مبارک تصمیم دو دولت اسرائیل و امریکا که بدون مشورت با طرفی دیگر اتخاذ شد، مبنی بر این که نیروهای چند ملیتی امنیت گذرگاه­ها را بر عهده بگیرند، قویا رد کرد و گفت: «حضور هر نیروی خارجی در خاک مصر به معنای نقض حاکمیت ارضی این کشور محسوب می شود و دولت مصر به شدت آن را رد می­کند.» 

  ابوالغیط نیز بلافاصله پس از آن در یک کنفرانس مطبوعاتی خشم مصر را نشان داد و گفت: «اسرائیل گمان کرده با زور و خونریزی می­تواند خواسته­هایش را بر دیگران تحمیل کند.» 

  واکنش مصر باعث شد تا اسرائیل سریعا وارد عمل شود و اولمرت همان گونه که در کنفرانس مطبوعاتیش نیز گفت، با طرف مصری تماس بگیرد و او را در جریان تحولات رخ داده قرار دهد. بعد از آن هم گفت: «ما به خواسته رئیس جمهوری مصر عمل کرده و آتش­بس یک جانبه را اعلام کردیم.» 

  دلیل دیگر از اعلام آتش­بس یک جانبه از سوی اسرائیل به احساس قدرت این رژیم باز می­گردد. اسرائیل در این موقع اعلام آتش­بس داد چون احساس می­کرد در موضع قدرت قرار دارد و اعلام آتش­بس آن هم به این شیوه که تنها با طرف امریکایی بر سر آن مذاکره کرده، به نوعی قدرت نمایی از سوی این رژیم است. به ویژه که در کنفرانس مطبوعاتی اولمرت و باراک بر پیشرفت­های ادعایی خود تاکید کردند، و مدعی شدند که 80 درصد مخزن­های اسلحه حماس را تصرف کرده و بیش از 80 درصد تونل­های زیر زمینی این جنبش را نابود کردند. اسرائیل در وضعیت فعلی احساس غرور می­کند و بدین طریق غرور خود را به رخ دیگران می­کشد. 

  هنوز 24 ساعت از اعلام آتش­بس یک جانبه از سوی اسرائیل نگذشته که حملات علیه غزه همچنان ادامه دارد و جنبش حماس و مقاومت فلسطینی نیز تا کنون نزدیک به 14 موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این آتش­بس شکننده است. به ویژه که جنبش حماس بر ادامه جنگ تاکید کرده و هنوز مقاومت ادامه دارد. به اعتقاد تحلیلگران اکنون فاز تازه­ای از جنگ اسرائیل در غزه پیش رو خواهد بود.   

نظر شما :