اوباما و بانو در کاخ سفید

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۲ کد : ۳۱۶۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
نظم سیاسی و نظام انتخاباتی ایالات متحده که از ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات مشهود بود هنوز تمام نشده است. بعد از پیام‌های تبریک رهبران جمهوری‌خواه به اوباما بابت پیروزی در انتخابات، حالا رئیس جمهور جدید برای بررسی امور مربوط به دوره گذشته و پیگیری اولویت‌های دولت جدید آمریکا با بوش ملاقات کرد.
اوباما و بانو در کاخ سفید

باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا دیروز برای بررسی راه های انتقال قدرت با جورج بوش در کاخ سفید ديدار کرد.

 

نظم سیاسی و نظام انتخاباتی ایالات متحده که از ماه ها پیش از برگزاری انتخابات مشهود بود هنوز تمام نشده است. بعد از پیام های تبریک رهبران جمهوری خواه به اوباما بابت پیروزی در انتخابات، حالا رئیس جمهور جدید برای بررسی امور مربوط به دوره گذشته و پیگیری اولویت های دولت جدید آمریکا با بوش ملاقات کرد.

 

اين اولين دیدار جورج بوش و باراک اوباما پس از پيروزى نامزد دمکرات‌ها در انتخابات رياست جمهورى آمريکا بود.

 

سخنگوی کاخ سفید گفتگوهای شب گذشته این دو را سازنده توصیف کرد اما راجع به جزئیات دیدار آنها توضیحی نداد. دانا پرینو پس از گفتگوی یک ساعته دو طرف پس از گذشت شش روز از پیروزی اوباما در جمع خبرنگاران گفت که بوش و اوباما گفتگوی خوب، سازنده و دوستانه ای داشتند.

 

وی عنوان کرد: آنها درباره مسائل داخلی و بین المللی صحبت کردند و از آنجا که این دیدار خصوصی بود کاخ سفید از ارائه جزئیات درباره آن خودداری می کند.

 

والری جارت رييس مشترک تيم انتقال قدرت اوباما نیز درباره دعوت زودهنگام بوش از اوباما گفت: تصور مى‌کنم اقدام بوش در دعوت زود هنگام باراک اوباما به کاخ سفيد از سر لطف بوده زيرا چنين ديدارى معمولا در مراحل بعدى روند انتقال قدرت صورت مى‌گيرد.

 

وی افزود: بر اين عقيده‌ام که به دليل چالش‌هاى عمده و خطیری که آمریکا با آن روبروست رئيس جمهور تصميم گرفته‌ است که زودتر با اوباما ديدار کند.

 

در همین حال جان پودستا رئيس تيم انتقال قدرت اوباما خبر داده است که رئیس جمهور جدید قصد دارد تا پيش از قرارگیری رسمی در جایگاه رياست جمهورى در ماه ژانويه بخشى از بسته اقتصادى را که با هدف حل بحران مالى این کشور تدوين شده، در کنگره به تصويب برساند.

 

پودستا ضمن بيان این مطلب افزود: دستورات اجرايى بوش در زمينه تحقيقات بر سلول‌هاى بنيادى و استخراج نفت و گاز در تضاد با ديدگاه‌هاى اوباما قرار دارند. اين دستورات را به سادگى مى‌توان لغو کرد زيرا نيازى به اقدام کنگره ندارند.

 

دولت بوش اختصاص بودجه فدرال به تحقیق درباره سلول های بنیادی را محدود کرده بود اما اوباما در صدد است با حمایت مالی از این تحقیقات به کشف دارو برای بیماری‌های مهلکی مانند سرطان یا آلزایمر کمک کند.   

 

در پایان این ملاقات، جورج بوش فضای کاخ سفید از جمله دفتر اوباما و اتاق های آن را به وی نشان داد.

 

ميشل اوباما نيز که قرار است به همراه دخترانش ساکن کاخ سفید شود در اين ملاقات حضور داشت تا از اقامتگاه رسمى خانواده رئيس‌جمهور بازديد کند.

 

در حالی که طبق سنت انتخاباتی آمریکا، کاخ سفید آماده واگذاری به خانواده اوباما و کابینه اوست، والری جارت رييس مشترک تيم انتقال قدرت اوباما تاکيد کرد که ميشله اوباما در پى آن نیست که مانند هيلارى کلينتون در تصميم‌گيرى‌هاى همسرش شرکت کند.

 

وى گفت که بانوی اول آمریکا در آغاز امور مربوط به دو دخترش خواهد پرداخت و سپس به زنان کمک خواهد کرد تا هم به شغل خود و هم به وظايف مادرى شان عمل کنند. میشله همچنين به زنانى که همسرانشان در ارتش هستند کمک خواهد کرد.

 

اگرچه میشله از وزن و اعتبار سیاستمداری چون هیلاری کلینتون بی نصیب است اما واجد تفاوت ها و جذابیت های تازه ای است که خواه ناخواه مکمل شعارهای تحول گرایانه اوباما خواهد بود. همان گونه که اوباما فی نفسه تفاوت و تغییر را با خود به آمریکا آورد میشله نیز با گام گذاشتن در کاخ سفید، هویتی جدید به مقام بانوی اولی کشورش خواهد داد.

 

زنان رای دهنده ای که بیش از مردان در آمریکا مشارکت انتخاباتی داشته اند بعد از حذف هیلاری از رقابت نهایی ریاست جمهوری و نیز عدم انتخاب زوج مک کین – پیلین، در انتظار تحرک بیش از پیش همسر باراک اوباما در امور اجتماعی هستند.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :