کونداليزا رايس: دستاوردهاى بوش در منطقه مثبت بوده است

۳۰ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۳ کد : ۲۹۹۴ آمریکا
وی در این گفت و گو اظهار داشت: «خاورميانه به لطف سياست‌هاى جورج بوش در بهترين شرايط قرار دارد. دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريکا به ويژه به خاطر اوضاع فلسطين به خود مى‌بالد.»
کونداليزا رايس: دستاوردهاى بوش در منطقه مثبت بوده است

کوندالیزا رایس وزير امور خارجه آمريکا در گفت و گو با شبکه خبری بی­بی­سی، دستاوردهای دولت بوش در خاورمیانه را برشمرد.

 

وی در این گفت و گو اظهار داشت: «خاورميانه به لطف سياست‌هاى جورج بوش در بهترين شرايط قرار دارد. دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريکا به ويژه به خاطر اوضاع فلسطين به خود مى‌بالد.»

 

وى در ادامه افزود: «برنامه‌ آزادى که در انديشه‌ دولت آمريکا است، به زودی در خاورميانه تحکيم و گسترش مى‌يابد.»

 

رايس هم‌چنين تصريح کرد، «در گذشته عراق دشمت امریکا بود. اما اکنون عراق دوست عرب بسيار خوب آمريکا است و اکنون خاورميانه تغيير کرده و در وضعيتى بسيار بهتر از آنچه در قبل بود، شده است. ما می­توانیم به عراق به عنوان یک دوست پایدار اعتماد کنیم و آن را شریک بسیار مهمی در آینده امریکا بدانیم.»

 

وزير امور خارجه‌ آمريکا خاطرنشان کرد، عراق به جهان عرب پيوسته است و خلاف آن چيزى که گفته مى‌شد عراق در معرض نابودى است، ثابت شده است. اکنون عراقی­ها آزادانه خود نظام خود را انتخاب می­کنند، از تمام حقوق مدنی برخوردارند و کشور خود را به دستان خودشان اداره می­کنند. دیگر نظام استبدادی در این کشور حاکم نیست و عراقی­ها به آینده خود بسیار امیدوارند.»

 

وى درباره دیگر کشورهای خاورمیانه نیز گفت: «نيروهاى سوريه از لبنان خارج شده‌اند و زنان امروز در کويت راى مى‌دهند. لبنانی­ها به آینده خود امیدوار هستند و در اداره کشورشان مستقیما نقش دارند. در کویت زنان می­توانند وارد پارلمان شوند و در انتخابات آزاد کشورشان شرکت کنند.»

 

رايس تاکید کرد، دموکراسى اخيرا وارد لغطنامه خاورميانه شده‌ است قبلا هیچ گاه دموکراسی در خاورمیانه جایگاهی نداشت. اکنون از مصر تا سواحل امارات همگی درباره دموکراسی صحبت می­کنند و این مسئله وارد زندگیشان شده است.»

 

وى تصريح کرد، برنامه دموکراسى و برنامه آزادى از طريق دولت آتى آمريکا نيز دنبال خواهد شد چرا که ملت‌هاى منطقه‌ خواهان آن هستند.

 

وزير امور خارجه آمريکا همچنین درباره وضعیت فلسطینیان و روند صلح فلسطین و اسرائیل گفت: «من تصور نمى‌کنم که شما درک کنيد دولت آمريکا عملا در راستاى تشکيل کشور فلسطين تلاش‌هايى را آغاز کرده‌ است. در حالى که مذاکراتى که جورج بوش در خصوص تشکيل دو ملت آغاز کرده بسيار فعالانه‌تر و پايدارتر از هر تلاشى بود که قبلا وجود داشت و تصور نمى‌کنم کسى از ادامه اين روند اجتناب کند. فلسطينى‌ها اکنون روند صلح را مهمترين مساله‌ خود نسبت به چند سال گذشته مى‌دانند و کاملا به این درک رسیده­اند که باید برای آن تلاش کنند و به هر ترتیبی که شده آن را به نتیجه برسانند.»

 

وزير امور خارجه‌ آمريکا با اعلام آمادگى براى مذاکره با ايران مدعى شد، آنچه که ما نمى‌خواهيم رخ دهد گسترش سرپوش گذارى‌هاى تهران برادامه برنامه‌هاى هسته‌ایش است که ممکن است به دستيابى سلاح‌هاى هسته‌اى منجر شود که هيچ کس در جامعه جهانى نمى‌خواهد اين امر اتفاق بيفتد.


نظر شما :