گفتگوى مهم با آژانس؛ 20 تیر در تهران

۱۶ تیر ۱۳۸۶ | ۱۵:۴۹ کد : ۲۹۸ اخبار اصلی
نماينده‌ دائم ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى از سفر اولى هاينون، معاون محمد البرادعى به همراه چند تن از مسوولان بخش‌هاى مختلف آژانس به ايران از 11 تا 13جولاى (20 تا 22 تير) خبر داده و گفته که این مذاکرات سرنوشت ساز و مهم است.

 

قرار است تيمى متشکل از معاون و برخى از مسوولان آژانس براى بررسى يک برنامه‌ کارى که به تمامى مسايل باقى مانده‌ مربوط به برنامه‌ هسته‌يى ايران پاسخ خواهد داد، به تهران سفر کنند.

 توضیح عکس: علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

اين گروه از بازرسان آژانس نيستند و هيچ بازرسى از تاسيسات هسته‌يى ايران نخواهند داشت. سفر معاون مديرکل آژانس قبل از دور چهارم مذاکرات آقایان خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاريجانى دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام مى‌گيرد.

 

پیش از این  محمد البرادعى، مديرکل آژانس بين المللى انرژى اتمى و على لاريجانى، دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران در ديدارى که دوم تير در وين انجام گرفت، اعلام کردند که ايران و آژانس بر روى يک برنامه‌ کارى کار خواهند کرد که به تمامى مسايل باقى مانده‌ى مربوط به برنامه‌ى هسته‌يى ايران پاسخ خواهد داد.

 

اين نقشه‌ى کار بخشى از تفاهم سياسى گسترده‌ترى است که آقایان لاريجانى با خاوير سولانا، رييس سياست خارجى اتحاديه‌ اروپا درباره‌اش در مذاکرات ليسبون پایتخت پرتغال گفت‌و‌گو کردند.

 

آقای البرداعى پس از آن ديدار در جمع خبرنگاران، گفته بود اميدوارم در چند هفته‌ آينده بتوانيم تدوين يک نقشه‌ کارى را آغاز کنيم که من اميدوارم بتواند ظرف دو ماه پايان يابد و سپس اجراى چنين طرحى را آغاز کنيم.

 

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نتایج مذاکرات هفته آینده تهران با آژانس را برای پرونده هسته ای ایران حساس و سرنوشت ساز خوانده است.

 

علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس بین المللی سوسیالیست های پارلمان اروپا در "بروکسل" پاییتخت بلژیک، با تاکید بر مفید و سازنده بودن این اجلاس گفت که نمایندگان اروپایی باید از طریق رسانه ها واقعیت ها را برای مردم اروپا بازگو نمایند.

 

آقای سلطانیه  با اشاره به تلاش ایران برای حل مسالمت آمیز مساله هسته ای تاکید کرد که گفتگوهای آتی دراین خصوص بسیار مهم است به طوری که نتایج آن روند پرونده هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

در کنفرانس بین المللی سوسیالیست های پارلمان اروپا شرکت کنندگان تاکید کردند که تنها راه برای حل برای پرونده هسته ای ایران، گفتگو است.

 

شرکت کنندگان در این کنفرانس با اقدامی که از سوی ناظران و کارشناسان جسورانه توصیف شده است، صحت انتقادات هیات ایران را درباره سیاست یک بام و دو هوای اروپا و حمایت آن از مجازات های آمریکا و شورای امنیت علیه ایران مورد تایید قرار دادند.

 

نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه آینده 20( تیرماه) در تهران با مسئولان هسته ای جمهوری اسلامی ایران با هدف تدوین برنامه ای 2 ماهه برای حل ابهامات از برنامه هسته ای ایران به گفتگو خواهند نشست .

 

هفته نامه آمریکایی نیوزویک اخیرا طی مقاله ای نوشته است که  وجود ناراحتی آمریکا و بريتانيا در همراهی محمد البرادعی با برنامه هسته ای ایران به نظر می رسد که این دو کشور در اندیشه کوتاه آمدن از حرف های گذشته خود درباره غنی سازی اورانیوم در ایران هستند.

 

ناراحتی مقامهای غربی از گفته های آقاى البرادعی درباره برنامه هسته ای ایران به حدی است که یک دیپلمات آمریکایی درگفتگو با نیوزویک اعلام کرد هر بار که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با یک مقام ایرانی دیدار می کند تا مدتی از نقطه نظر یک ایرانی درباره برنامه هسته ای تهران صحبت می کند و این امر کار را برای ما مشکل می کند.


نظر شما :