بازگشت خاتمى؟

۳۰ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۶ کد : ۲۹۷۶ سرخط اخبار
تحلیل مجله اکونومیست از شرایط انتخاباتی ایران در سال آینده
بازگشت خاتمى؟
احتمال حضور محمد خاتمی رییس سابق ایران در انتخابات سال 2009 ایران وجود دارد. انتخابات ریاست جمهوری ماه جوون سال آینده در ایران پر جنب و جوش تر از معمول خواهد بود. محمد خاتمی، رهبر اصلاح طلبان که پیش از این دودوره  سمت رییس جمهور ایران را برعهده داشت، نشانه های روشن تری برای آمادگی حضور خود در انتخابات و مقابله با محمود احمدی نژاد، رییس جمهور فعلی ایران از خود نشان داده است. این درحالی است که پیش بینی می شود محمود احمدی نژاد در دور بعد نیز انتخاب شود. در کنفرانس اخیر دین در دنیای مدرن که در تهران برگزار شد، محمد خاتمی از احتمال حضور خود در رقابت های انتخاباتی سخن گفت.
 
در حال حاضر وی نگران اعلام صریح حضور خود است. که البته نگرانی بجایی است. وی با مشکلات بزرگی روبه رو است که یکی از آنها ضعف اصلاح طلبان در کشور است. در انتخابات مجلس که اوایل سال میلادی جاری برگزار شد، اصلاح طلبان تنها توانستند 46 کرسی از 290 کرسی مجلس را از آن خود کنند که البته این تعداد بعد از رد صلاحیت بسیاری از کاندیداها بود. اکثریت مجلس ایران در حال حاضر در دست محافظه کاران است که البته مخالف محمود احمدی نژاد هستند. در میان محافظه کاران، علی لاریجانی و محمد قالیباف دو شخصیتی هستند که برای تصدی جایگاه احمدی نژاد کمین کرده اند.
 
در پایان دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، او به عنوان فردی محافظه کار شناخته شد، طرفداران وی ناامید شده بودند چراکه وی نتوانسته بود اصلاحات چشمگیری را در حوزه های سیاسی و اجتماعی به وجود آورد. در عوض جایگزین وی، محمود احمدی نژاد توانست نقش رییس جمهور را قوت بیشتری ببخشد.
 
با وجود مشکلات موجود، آقای خاتمی محبوبیت خود را دارد و در میان مردم از جایگاه خوبی برخوردار است؛ این درحالی است که محمود احمدی نژاد به دلیل مشکلات اقتصادی کشور مورد انتقاد است. دولت در گسترش رفاه با وجود افزایش قیمت نفت موفق نبوده است و عموم مردم ایران از تورمی که به مرز 30 درصد نزدیک شده است آگاه هستند. بازاری های ایران که از قدرت بالایی برخوردارند در ماه اکتبر به دلیل قانون مالیات بر ارزش افزوده دست به اعتصاب زدند. با وجود کاهش قیمت نفی به نظر می رسد که چشم انداز احمدی نژاد با جانفرسا خواهد بود. شرایط انتخابات آینده بیشتر بر روی شرایط اقتصادی قرار دارد: هرچه شرایط اقتصادی بدتر شود، شانس آقای خاتمی بیشتر می شود.
 
همچنین در سیاست خارجی نیاز به حضور آقای خاتمی بعد از سخنرانی های احمدی نژاد بیشتر است. یک رییس جمهور متعادل می تواند روابط بهتری را با غرب برقرار کند، آن هم در شرایطی که غرب نگران است که ایران قابلیت ساخت بمب اتمی را به دست آورد. ایرانی ها، بخصوص ایرانی های مقیم شهرها نمی خواهند که کشورشان منزوی شود و با تحریم های بیشتر رو به رو شوند. مسلما آقای خاتمی می تواند در حالی که فعالیت های هسته ای ایران برای تولید انرژی را ادامه می دهد، به خارجی ها این اطمینان را بدهد که برنامه ساخت سلاح هسته ای در دستور کار ایران نیست.
 
با وجود آنکه آقای خاتمی سعی می کند کشتی خود را در دریای سیاست به آب بی اندازد، سایر کاندیداهای معتدل نیز پارو می زنند. مهدی کروبی، رییس مجلس دوره ششم در ایران که از اصلاح طلبان نیز هست کاندیداتوری خود را اعلام کرده است. آقای کروبی محبوبیت کمتری دارد، اما کاندیدای قابل اعتمادی است. اگر هر دوی این کاندیداها وارد عرصه انتخابات شوند، رای اصلاح طلبان پخش می شود و برگ برنده ای برای محافظه کاران خواهد بود. بنابراین آقای خاتمی باید بتواند هم پیمان خود را قانع کند که قایق خود را از آب بیرون بکشد.
منبع: اکونومیست

نظر شما :