مشرف متهم در ترور بى‌نظير بوتو

۲۸ مهر ۱۳۸۷ | ۲۳:۱۴ کد : ۲۹۷۵ اخبار اصلی
وزير امور داخلى ايالت سند پاکستان: پرويز مشرف در ترور بى نظير بوتو دست داشته است
مشرف متهم در ترور بى‌نظير بوتو

وزير امور داخلى ايالت سند پاکستان اعلام کرد تحقيقات جديد در زمينه ترور بى نظير بوتو از مسائل بسيار مهم و خطرناک پرده برداشته است.

 

به نوشته روزنامه الوطن چاپ عربستان، ذوالفقار ميرزا اعلام کرد، پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاکستان در ترور بى نظير بوتو نخست وزير اسبق و رهبر حزب مردم دست داشته است.

 

ذوالفقار ميرزا مدعى است تحقيقات به عمل آمده از عاملانى که در ترور نافرجام بى نظير بوتو در 18 اکتبر 2007 دست داشته اند دال بر آن است که مشرف در ترور موفق بوتو در 27 ماه دسامبر همان سال نيز دست داشته است. وى گفت دولت به زودى جزييات اين تحقيقات را منتشر مى کند.

 

تحقيقاتى که پس از ترور بوتو توسط پليس پاکستان و بعداً با کمک هياتى از کارشناسان اسکاتلنديارد انجام شده بود حاکى از اين بود که طالبان در اين عمليات دست داشته اند. مشرف با اتکا به اسنادى که از شنود مکالمات تلفنى رهبران حرکت طالبان به دست آمده بود، بيت الله محسود رهبر حرکت طالبان در شمال پاکستان را مسوول اين عمليات معرفى کرد. اين ادعا مورد تاييد ايالات متحده نيز بود با اين حال محسود آن را تکذيب کرده بود. با سخنان يکى از مسوولان عاليرتبه دولت محلى ايالت سند روند اين اتهامات معکوس مى شود.

 

مشرف در 18 اکتبر سال جاری میلادی تحت فشار احزاب مختلف سیاسی پاکستان از جمله حزب مردم به رهبری آصف علی زرداری رئیس جمهوری فعلی، رئیس حزب مردم و همسر بی­نظیر بوتو از سمت خود استعفا داد. بدین ترتیب که با برگزارى انتخابابت پارلمانى پاکستان در 18 فوريه سال 2008 حزب مردم که به تازگى رهبر محبوب خود بى‌نظير بوتو را از دست داده بود، اکثريت آرا را به دست آورد و حزب مشرف نیز از نظر تعداد آرا در رده سوم جاى گرفت. حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف نیز جایگاه دوم را در کسب آرا به دست آورد. با اين انتخابات جايگاه مشرف که با کودتاى نظامى در اين کشور به قدرت رسيده بود، سست شد و تلاش­ها در محافل داخلى پاکستان براى کنار زدن وى بالا گرفت.

 

پس از گذشت چند روز از آغاز بحث استيضاح مشرف، فشارها بر او براى واگذارى قدرت و استعفا پيش از آغاز روند استيضاح افزايش يافته بود. در همین حال قرار بود روند رسيدگى به اتهام‌هاى وارد بر مشرف و آغاز استيضاح او در پارلمان اين کشور نیز آغاز ‌شود.

  

آصف على زردارى که رهبرى ائتلاف پارلمانى را بر عهده دارد نيز از مشرف خواست که بى‌هيچ دردسر سياسى و در شرايطى که از مصونيت قضايى برخوردار است، از قدرت کناره‌گيرى کند.

 

در ادامه اين فضاى سياسى بود که مشرف چاره‌اى جز استعفا پيش روى خود نديد و در سخنانى با رد اتهامات وارده از سمت خود کناره‌گيرى کرد.

 

پرويز مشرف در دهم اوت 1943 به دنيا آمد. وى دوازدهمين رئيس‌جمهور پاکستان و نيز چهارمين ژنرال پاکستانى بود که در پى کودتا بر اين کشور به قدرت رسيد.

 

مشرف درسال 1961، وارد دانشکده نظامى پاکستان در کاکول شد و در دوره 11 ام آن در کلاسش فارغ التحصيل شد. سپس در واحد توپخانه به خدمت در آمد. وى همچنين از کالج کارمندى کوئتا، و کالج دفاع ملى در راولپندى و کالج سلطنتى تحقيقات دفاعى بريتانيا نيز فارغ التحصيل شده است.

  

مشرف در جنگ هند و پاکستان در سال 1965 به عنوان ستوان دو در يگان ميدانى توپخانه شماره 16(sp) حضور داشت. يگان او به عنوان مامور بخشى از رسته نظامى اول در تهاجم در ناحيه خمکاران فعاليت داشت که حمله اصلى را عليه ارتش هند برنامه ريزى می­کرد.

 

بعدها، در جنگ 1971 هند و پاکستان او به عنوان فرمانده يگان (واحد نظامى) کماندوها خدمت کرد. سپس فرمانده يگانهاى توپخانه شد که در 21 اکتبر 1995به مقام سپهبدى رسيد. در سال 1998، در پى بازنشستگى ژنرال جهانگير کرامت ، او شخصا از سوى نخست وزير نواز شريف به مقام افسر عالى، رتبه ارتشى گرفت و فرماندهى کل ارتش را عهده­دار شد.

  

از آوريل تا ژوئن1999، پاکستان و هندوستان در درگيرى کارجيل مشغول بودند که در آن مشرف ریاست ستاد ارتش پاکستان را بر عهده داشت. مشرف به طور رسمى در 12 اکتبر 1999، با استفاده از عنوان " رئيس اجرائى" و داشتن اختيارات گسترده در پى کودتايى بدون خونريزى رئيس حکومت پاکستان شد. در آن روز، نخست وزير پاکستان نواز شريف کوشيد تا مشرف را کنار زده و به جاى او رئيس سازمان اطلاعات داخلى پاکستان (ISI) خواجه زين الدين را بر سر کارآورد. مشرف که خارج از کشور بود، با يک پرواز بازرگانى وارد پاکستان شد. ژنرال­هاى ارشد ارتش از پذيرش برکنارى مشرف خوددارى کردند. شريف به فرودگاه کراچى دستور داد تا از فرود هواپيماى حامل مشرف جلوگيرى کند که پس از آن مجبور شد در آسمانهاى اطراف کراچى دور بزند. در کودتا، ژنرال­ها دولت شريف را برکنار کرده و فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند. هواپيماى وى تنها پس از آن که سوخت آن در حال اتمام بود، فرود آمد و مشرف کنترل دولت را در دست گرفت.

 

رئيس جمهوری وقت پاکستان، رفيق طرار تا ژوئن 2001 به فعالیت خود ادامه داد. مشرف به طور رسمى در 20 ژوئن 2001 درست چند روز پيش از ديدار مقرر خود براى مذاکره با هند در آگرا خود را رئيس جمهوری پاکستان اعلام کرد.

    


نظر شما :