وزير خارجه منتقد جنگ در کابینه جدید بریتانیا

۰۹ تیر ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۵ کد : ۲۷۷ اروپا
گوردون براون، نخست وزیر جدید بریتانیا و یازدهمین نخست وزیر این کشور در دوره سلطنت ملکه الیزابت دوم در اولین روز کاری خود پنجشنبه، 28 ژوئن کابینه جدید این کشور را معرفی کرده و چنانکه از لیست آقای براون پیدا است تقریبا تمامی اعضای کابینه بریتانیا تغییر کرده اند.

دریکی از مهمترین تحولات، دیوید میلیبند، وزیر خارجه جدید و جایگزین مارگارت بکت شده است. وی پیش از این وزیر محیط زیست در دولت آقای بلر بود، به طور غیرعلنی از جنگ عراق و حمله نظامی اخیر اسرائیل به لبنان در تابستان 2006 انتقاد کرده است.

توضیح عکس: وزیر خارجه جدید بریتانیا از جوان ترین اعضای کابینه هم محسوب می شود

 

آقای میلیبند پس از معرفی اعضای کابینه جدید گفت که من بسیار خوشوقتم که نخست وزیر من را به عنوان وزیر خارجه جدید انتخاب کرده است. دیوید میلیبند 41 ساله فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد است و جوان ترین وزیر امور خارجه بریتانیا از سال 1970 میلادی به بعد به شمار می رود. ( تحلیل دیپلماسی ایرانی را درباره پیامدهای این انتخاب در روابط دو جانبه ایران و بریتانیا طی روزهای آینده پیگری کنید)

 

اما جک استرا، که پیش از خانم بکت وزیر خارجه دولت بلر بود، در سمت وزیر دادگستری (پستی که اخیرا پس از تفکیک وزارت کشور ایجاد شد) قرار گرفته است و هیلری بن، وزیر جدید محیط زیست بریتانیا شده است.

 

آلستر دارلینگ، به سمت وزیر دارایی جدید بریتانیا معرفی شده است. این وزارتخانه تا پیش از این به مدت 10 سال متعلق به خود آقای براون بود. جکی اسمیت، وزیر کشور جدید بریتانیاست؛ این اولین باری است که یک زن در مقام وزارت کشور بریتانیا منصوب شده است. انتصاب وی در این پست یکی از تغییرات خارج از انتظار آقای براون در کابینه بریتانیا بوده است.

 

گفته می شود که خانم اسمیت از جمله شخصیت های محبوب در میان طرفداران آقای براون است اما ناظران سیاسی معتقدند که با این که وزارت کشور به تازگی به دو بخش وزارت کشور و وزارت دادگستری تفکیک شده، وظایف وزیر کشور بسیار دشوار خواهد بود.

جان رید، وزیر کشور در دولت بلر، پیشتر گفته بود که همزمان با کناره گیری نخست وزیر از دولت کارگر خارج می شود و به نمایندگان پارلمان می پیوندد. جیمز پورنل، وزیر جدید فرهنگ، از چهره های جدید در کابینه آقای براون قلمداد می شود.

گوردون براون امروز همچنین آلن جانسون را به عنوان وزیر بهداشت و درمان بریتانیا معرفی کرد. رهبر جدید حزب کارگر بریتانیا گفته بود می خواهد با استفاده از استعدادهای موجود در حزب کارگر، دولتی جدید را بنا کند.

شون وود وارد، وزیر جدید ایرلند شمالی در کابینه بریتانیا شده است. پیشتر گفته شد نخست وزیر جدید بریتانیا تلاش داشته "پدی اشدان"، رهبر حزب لیبرال دموکرات، را متقاعد کند که سمت وزیر ایرلند شمالی بپذیرد.

 

در بریتانیا اعضای دولت از میان نمایندگان ارشد حزب حاکم در پارلمان منصوب می شوند و معمولا اعضای ارشد کابینه عضو مجلس عوام هستند. هریت هارمن، که به تازگی معاون رهبر حزب حاکم کارگر معرفی شد، همچنین سمت رهبر حزب اکثریت در مجلس عوام را به دست خواهد گرفت.

 

گوردون براون در سخنانی در مقابل در ورودی ساختمان نخست وزیری در حالی که هسرش وی را را همراهی می کرد، گفت در مقام جدید خود فردی مصمم، با اراده و راسخ در عمل خواهد بود.

 

نخست وزیر جدید بریتانیا خطاب به خبرنگاران حاضر در خیابان داونینگ گفت که دولت وی یک دولت کارگری جدید با اولویت های جدید خواهد بود. وی در ادامه گفت برای تبدیل بریتانیا به کشوری موفق در جهان قرن بیست و یکم تمام تلاش خود را خواهد کرد.

 


نظر شما :