نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات دنيا - ۲۱ سپتمبر

۳۱ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۳ کد : ۲۷۵۱ آمریکا
الاهرام: آزادی دینی از نوع شورش خلاقیت امریکایی است؟!* اينديپندنت: خوب، بانک­ها به سمت سقوط می­روند. یعنی در آخر ما همیشه مانع داریم،* فايننشال تايمز: چرا سرمایه­داری جهانی نیاز به نقش جهانی دارد،* بوستون گلاب: اجزای دنیا روی خط بهبودی.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات دنيا - ۲۱ سپتمبر

روزنامه الاهرام سرمقاله امروز خود را به گزارش وزارت امور خارجه امریکا درباره آزادی­ ادیان در کشورها مختلف اختصاص داده و با عنوان آزادی دینی از نوع شورش خلاقیت امریکایی است؟! نوشته است که وزارت امور خارجه امریکا همانند هر سال گزارش سالانه خود را درباره آزادی ادیان در جهان منتشر کرد. این گزارش مدعی است آزادی­های دینی در کشورهای چین، ایران، مصر، برمه، اریتره، کره شمالی و ازبکستان دچار تنش شده و در کشورهای اردن، الجزائر و عربستان بهبودهایی داشته است. این گزارش گزراشی است که بسیاری از منابع به ویژه در وزارت امور خارجه به آن استناد می­کنند و معتقدند که هیچ خللی در آن وجود ندارد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اما در این گزارش نکته­ای به چشم می­خورد که بسیار قابل تامل بود. مثلا در کشورهای اسلامی­ای که وزارت خارجه امریکا مدعی است که در آنها برای آزادی برخی ادیان غیر اسلامی محدودیت­هایی در نظر گرفته شده که آزادی بیان را زیر سئوال می­برد. به درستی نمی­دانیم منظور ایالات متحده چیست. یعنی آنها می­خواهند آزادی بی قید و شرط برای ادیان باشد تا پیروان آنها هر کار مایلند انجام دهند و حتی در برابر تعدی به پیروان دیگر ادیان سکوت اختیار شود. آیا ایالات متحده امریکا خود اجازه می­دهد ادیان آزادانه علیه دیگر پیروان ادیان به ویژه اکثریت فعالیت کنند؟ آیا آنها فکر نمی­کنند اختیار بی چون و چرا دادن به پیروان برخی ادیان در خاورمیانه­ای که نگاه­های طائفه­ای در آن پررنگ است انفجار اجتماعی به وجود می­آورد؟

 

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جدید در غرب اختصاص داده و با عنوان خوب، بانک­ها به سمت سقوط می­روند. یعنی در آخر ما همیشه مانع داریم، نوشته است، من از دیگر نقاط جهان خبر ندارم اما در اینجا همه از مباحث مالی صحبت می­کنند، از 8 صبح کمتر منبع خبری را می­بینید که چیزی درباره مسائل اقتصادی نگوید. بحران­های مالی ناشی از ورشکستگی بانک­های جهانی و متعاقب آن نوسان­های شدید بورس­های جهانی باعث شده تا خواب به چشمان مردم نیاید و همگی به شاخص­های بورس چشم بدوزند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، جمعه گذشته بزرگترین ورشکستگی مالی غرب طی یکصد سال گذشته به وقوع پیوسته است. سمبل مقاومت اقتصادی غرب، بانک برادران لمن سقوط کرد تا هسته اقتصاد جهانی یا بازار آزاد احساس خطر کند. خطری که در صورت عدم اعتنا به آن عواقب بسیار وخیمی در بر خواهد داشت.

 

روزنامه فایننشال تایمز نیز سرمقاله امروز خود با به بحران مالی بازارهای آزاد جهان اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان چرا سرمایه­داری جهانی نیاز به نقش جهانی دارد، نوشته است، هنگامی که بسیاری از بانک­ها به سمت ملی شدن یا انفجار مالی حرکت کنند، مجبورند از شهرت خود مایه گذاشته و در مواقعی از اعتبار و حیثبت مالی خود بگذرند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، حتی اکنون بعضی­ها به این باور دردناک رسیده­اند که پایان سرمایه­داری فرا رسیده است. تجربه به ما می­گوید اگر در برابر تهدیدها احتیاط نکنیم شلیک نهایی دمار از روزگار ما در می­آورد. سیستم­های اقتصادی جهانی هرگز تجربه مشابهی را تکرار نکرده­اند. گرچه تاریخ همیشه ثابت کرده برای نجات از بحران نظام کمونیسم سرمایه­داری تنها راه نجات است. از این رو باید به هر نحوی شده به بنگاه­های اقتصادی کمک کنیم تا مبادا به قعر سقوط کنیم.

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان اجزای دنیا روی خط بهبودی، نوشته است، باراک اوباما و جان مک­کین هر کدام نسخه متفاوتی را برای درمان مسائل جهانی ارائه می­دهند. طرح­هایی که بر اساس آمار حداقل 47 میلیون نفر از امریکایی­ها از آن بی­خبرند. اما گویا اوباما قصد دارد سازمان تازه­ای با محوریت کارفرمایان طراحی کند که برنامه آن منطبق با نیاز خانواده­ها و بازرگانان باشد. در مقابل مک­کین تلاش می­کند برنامه خود را بر روی بیمه تعریف کند و این امکان را به شهروندان امریکایی بدهد که همگی عضو آن باشند، از خدمات بیمه برخوردار شوند و بر روی آن حساب ویژه­ای باز کنند. هنوز مشخص نیست کدام یک از آنها برای پیاده کردن برنامه­های خود نزدیک­ترند.


نظر شما :