ای خدای من

۲۹ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۰:۴۷ کد : ۲۴۸۴ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بثینه الناصری نویسنده زن عراقی درباره وضعیت روانی و جسمانی سربازان امريکايى از زبان خودشان می‌گوید
ای خدای من

نام کتاب: ای خدای من

نویسنده: بثینه الناصری

محل چاپ: قاهره – مصر

تاریخ چاپ: 2008

زبان: عربی - انگلیسی

 

کتاب «ای خدای من» اثر نویسنده زن عراقی «بثینه الناصری» که در آن به وضعیت سربازان امریکایی، یادداشت­ها، خاطراتشان و شهادت­هایشان درعراق می­پردازد، منتشر شد.

 

در این کتاب الناصری با ذکر نام سربازان امریکایی که در عراق حضور دارند به تشریح اوضاع سربازان امریکایی در عراق می­پردازد. وی همچنین در این کتاب برخی نامه­های شخصی آنها و گفت و گوهای ویژه­اش با درجه­داران و فرماندهان امریکایی را منتشر کرده است. به گفته وی هدف از نوشتن این کتاب بیان یاس و ناامیدی سربازان و نیروهای امریکایی مستقر در عراق پس از گذشت پنج سال از حضورشان در این کشور است.

 

عبدالحلیم قندیل، روزنامه­نگار عرب درباره این کتاب در روزنامه القدس العربی نوشته است، کتاب تلاش دارد درباره شکست­های روحی و جسمی سربازان امریکایی در عراق، خلاءهایی که ناشی از اوهامشان قبل از عزیمت به عراق به آنها دست داده و وضعیت روانی بغرنج سربازان امریکایی به بیان حقیقت بپردازد.

 

به گفته قندیل پس از خواندن این کتاب می­فهمیم که دشمن بر خلاف ادعای مقام­های کاخ سفید گروهی تروریست نیست، بلکه کسانی هستند که هزاران کیلومتر آن طرف تر در سواحل زیبای امریکا می­نشینند و نقشه برای کشورهای دیگر دنیا می­کشند که خود آسوده بمانند؛ دشمن کسانی هستند که بی­خیال از عاقبت کارهایشان جوانان ساده کشورشان را شست و شوی مغزی می­دهند و برای مبارزه با هدفی واهی هزاران کیلومتر دور از خانه و کاشانه­شان به مبارزه با وهم وا می­دارند.

 

به گفته یکی از سربازان امریکایی که نامش در این کتاب ذکر شده، هیچ گاه در عراق نتوانستیم دشمن را از دوست تشخیص دهیم، کسانی که صبح روشن به رویت می­خندند، شب به تو ضربه می­زنند، برای ما دشمنی تعریف کردند که وقتی خواستیم با آنها بجنگیم دیدیم، دشمن نیستند انسان­های بی­گناهی هستند که باید برای هیچ قربانی شوند. ما دقیقا همان رمبو امریکایی هستیم که در جنگی که هیچ وقت پیروزی ندارد وارد شده­ایم.

نویسنده در این کتاب تلاش بسیاری می­کند، دلایل افزایش خودکشی در میان سربازان امریکایی را از زبان خودشان، پزشک­های همراهشان و فرماندهان امریکایی بازگو کند. بر اساس آماری که در این کتاب از زبان امریکایی­های مستقر در عراق ارائه شده از هر یکصد هزار سرباز امریکایی مستقر در عراق 173 نفر خودکشی کرده­اند. از هر یک صد سرباز نیز 45 نفر معتقدند که معنویت نابود شده و امیدی به ادامه زندگی ندارند.  

الاسم: یا الهی

­­الکاتبه: بثینه الناصری

القاهره – مصر 2008

عربی - انجلیزی

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :