ايران،القاعده و آمريکا

۲۹ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۲۶ کد : ۲۳۵ اخبار اصلی
پروفسور "ار کى رمضانى" استاد ايرانى دانشگاه ويرجينيادر مقاله اى ایران و آمریکا را تشويق به گفتگو کرده و نوشته که گفتگوهاى در بغداد می تواند یک همکاری ضروری بین تهران و واشنگتن برای غلبه بر بزرگترین خطر تروریسم دنیای امروز- القاعده - به وجود آورد.

 

گفت و گو های ایران و آمریکا در بغداد می تواند یخهای سی ساله روابط رسمی این دو کشور را آب کند. از همه مهمتر اینکه این گفت و گو ها می تواند یک همکاری ضروری بین تهران و واشنگتن برای غلبه بر بزرگترین خطر تروریسم دنیای امروز- القاعده - بیانجامد.

 

شایعات ضد ایرانی می تواند ایده همکاری آمریکا با ایران علیه القاعده را به ایده ای ترسناک تبدیل کند. همکاریهای ایران با حزب الله لبنان و حماس ایران و القاعده را تار و پود لباس تروریسم ترسیم کرده است.

 

اما چنین اتهاماتی واقعیت را تحریف می کند. در دنیا چیزی به عنوان تروریسم خوب و بد وجود ندارد. انسانهای بی گناه با تیغه تروریسم یا می میرند یا معلول و بی خانمان می شوند. اما ناتوانی در فهم اهمیت نزاع بین ایران و القاعده به نفع القاعده است. چرا که موجب می شود از درک اهداف ایرانی-آـمریکایی در به وجود آمدن صلح و آرامش در عراق عاجز بمانیم.

 

از لحاظ ایدئولوژی، جهان شاهد نزاع ایران و القاعده است. ایران کشور قدرتمندی است در حالیکه القاعده یک بنیاد تروریستی است که هیچ پایگاه یندارد. ایران در صدد تقویت امنیت کشورش است و در عوض القاعده در طلب در هم کوبیدن مرزهای بین کشورها است تا امپراطوری اسلامی قرن نوزدهم را از نو بسازد.

 

از نظر القاعده، جهادگران ماموريتى ترسناک را براى برقراى نقش اسلام در سرتاسر جهان به انجام مى رسانند. در صورتيکه براى  رهبران ايرانى حزب الله و حماس را به عنوان عاملى بازدارنده در مقابل حملات نظامى اسرائيل بر ايران هستند.

 

بعيد به نظر مى رسد که رهبران القاعده جنگ جهادى خود را عليه غرب و اسرائيل متوقف کنند، در عوض ايران پيشنهاد بحث در مورد روابط خود با حزب الله و حماس را داده و پذيراى راه حلى دو جانبه براى پايان دادن به جنگ بين فلسطينى ها و اسرائيل است.

 

چنين تفاوتهاى فلسفى آشکارى بين ايران و القاعده به دنبال حملات وحشيانه 11 سپتامبر 2001 نيز خود را نشان داد. درست چند ساعت بعد از اين حملات،‌محمد خاتمى،‌رئيس جمهور وقت ايران ضمن محکوم کردن اين حملات اين عمل تروريستى را حمله به شان و حقوق انسان دانست. وى بعدها نيز به جهانيان اعلام کرد که افرادى که اين حملات را ساماندهى کرده اند فرقه اى افراطى هستند که در برابر افکار مخالف دست به کشت و کشتار و ويرانى مى زنند.

 

آيت الله خامنه اى،‌رهبر ايران نيز اولين روحانى در جهان است که براى جنگ عليه تروريسم اعلام جهاد کردند. اين در حالى است که هزاران ايرانى نيز براى قربانيان حملات تروريستى 11 سپتامبر ابراز همدردى کردند.

ايران و آمريکا همچنين اهداف مشترک ديگرى عليه تحريکات القاعده براى درگيريها شيعه و سنى در عراق دارند. ايران بارها همبستگى اين دو فرقه دينى را با صداى رسا اعلام کرده است.

آيت الله خامنه اى نيز در تاريخ 15 ژانويه اعلام کردند که اين دو فرقه مسلمان بايد باورهاى يکديگر را قبول کنند و نبايد با يکديگر بجنگند و به حرفهاى دشمن – که همان القاعده است- گوش دهند.

 

در حاليکه رهبران القاعده به شدت مخالف وحدت شيعه و سنى هستند و شيعه ها بخصوص شيعه هاى 12 امامى را که کانونشان در ايران است را از ايران دور نگه مى دارند.

ابومصاب زرقاوى،‌ رهبر پيشين القاعده عراق که مسوول گردن زنى آمريکايى در عراق و ديگر گروگان گيريها بود مبارزه بى رحمانه اى را عليه شيعه ها اعلام کرده بود و از آنها به عنوان مارهاى مخفى و عقربهاى خبيث نام برده بود. وى همچنين شيعه را به عنوان مانعى حل نشدنى در راه رسيدن القاعده به اهداف جهانى خود معرفى کرده بود.

 

زرقاوى در تاريخ 14 سپتامبر 2005 عليه ايرانيان و شيعيان اعلام جنگ کرده بود. وى ماموريت خود را با ويران کردن حرم عسکرى در 22 فوريه 2006 که از مکانهاى مقدس شيعيان در سامرا بود سرعت بخشيد. از آن تاريخ به بعد ميليونها عراقى از تمامى فرقه ها در عراق کشته و آواره شدند. اين در حالى است که هم ايران و هم آمريکا از مرگ زرقاوى استقبال کردند.

ايمان الظواهرى،‌مرد شماره 2 القاعده و استراتژيست مهم اسمه بن لادن نيز تنها بر وحدت و يکپارچگى سنى ها تاکيد دارد.

 

در پنجم مى، ‌ظواهرى با پيش بينى گفت و گوهاى ايران و آمريکا حملات لفظى خود را عليه شيعه،‌ايران و بوش شدت بخشيد. جداى توهين هاى فتنه انگيز به مقدسات و باورهاى شيعه،‌ظواهرى ايران را به خاطر تغيير در شعار"آمريکا دشمن بزرگ" به "‌آمريکا نزديک ترين شريک" ملامت کرد.

 

در عوض محمود احمدى نژاد، ‌رئيس جمهور ايران با مورد خطاب قرار دادن ظواهرى گفت که چرا تو که مى خواهى آمريکايى ها را بکشى با بمب گذارى مراکز خريد مردم بيگناه را به قتل مى رسانى؟

وى ادامه داد که من از طرف تمام زنان و کودکان آسيايى، اروپايى و آمريکايى که قربانى تروريسم القاعده شده اند براى تو و گروه تروريستى ات آتش جهنم را آرزو مى کنم و با کمال ميل حاضرم خودم را براى نابودى تو قربانى کنم.

 

جورج بوش،‌رئيس جمهور آمريکا نيز در مراسم فارق التحصيلى گارد ساحلى آمريکا در 23 مى اعلام کرد که اگر القاعده در عراق پيروز شود آنها اهداف خود را دنبال مى کنند و عراق را به مرکزى براى براندازى دولتهاى پيشرفته منطقه تبديل مى کنند و ايدئولوژى نفرت انگيز خود را به ميليونها نفر تحميل مى کنند و حملات جديدى را عليه آمريکا و ديگر کشورها آغاز خواهند کرد. به طور خلاصه القاعده دشمن شماره يک دموکراسى جوان عراق و دشمن شماره آمريکا نيز به حساب مى آيد.

 

در حالى که سخنان بوش از طرف مردم شکاک آمريکا مورد بررسى قرار مى گيرد مردم اين کشور سخنان ايرانيان را نيز به خوبى مى شنوند. کمال خرازى،‌وزير پيشين امور خارجه ايران در ماه مى سال 2003 اعلام کرده بود که ايران پيشگام مبارزه عليه تروريستهاى القاعده است و ايران پيش از آمريکا دشمن اين شبکه تروريستى بوده است.

القاعده ايران را به همکارى با آمريکا براى براندازى حکومت طالبان، ‌پايگاه القاعده در افغانستان- محکوم مى کند. اين گروه ‌همچنين اعلام کرده است که ايران 100 تن از جهادگران القاعده را که پسر بن لادن نيز يکى از آنهاست دستگير کرده است.

 

مقامات آمريکايى اعلام کرده اند که ايران صدها تن از مضنونهاى القاعده را به کشورشان بازگردانده است و در ماه مى سال 2003 پيشنهاداتى مبنى بر ارسال ماموران القاعده به آمريکا داده است.

ادعاهاى غلط روابط بين ايران و القاعده نمى تواند بر ايران فشار بياورد تا برنامه صلح آميز هسته اى خود را متوقف کند. اما مى تواند گفت و گوهاى ايران و آمريکا را به مخاطره بى اندازد. از همه مهمتر قهر ايران و آمريکا به خاطر اتهامهاى بدون پشتوانه حمايت ايران از تروريسم، تنها مى تواند به سوء استفاده رهبران تروريسم براى ايجاد اخلالگرى در همکارى ايران و عراق براى حل مشکل عراق بى انجامد.

 

از طرف ديگر اگر  آمريکايى ها واقعيت رابطه ايران و القاعده را دريابند، ‌گفت و گوهاى اين دو کشور مى تواند عقايد مشترک اين دو کشور در ايجاد آرامش و صلح در عراق را روشن سازد. از اين گذشته،‌تمايل ايران براى برقرارى آرامش و صلح در افغانستان همچون عراق رانيز مشخص مى کند. همکاريهاى ايران و آمريکا در عراق با گذشت زمان مى تواند به آمريکا و ناتو در مقابله با طاليان و تروريست هاى القاعده کمک کند.

 

همکاريهاى ايران و آمريکا عليه القاعده پايان تمام مشکلات عراقى ها و افغان ها نيست. اما چنين همکارى اى مى تواند آغازى براى استقرار ثبات در هر دو کشور باشد و اين چيزى است که مردم سراسر دنيا در آرزوى آن هستند.   


نظر شما :