جوهر شرق

۳۰ تیر ۱۳۸۷ | ۰۰:۴۲ کد : ۲۳۱۲ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پژوهش دومینیک شوالیه، محقق فرانسوى، درباره خاورميانه
جوهر شرق

نام: جوهر شرق: میان جنگ ها و درگیری برای قدرت

نویسنده: دومینیک شوالیه

ناشر عرب: دار الشروق بیروت

سال نشر: 2008

 

کتاب « جوهر شرق: میان جنگ ها و درگیری برای قدرت» اثر مورخ فرانسوی دومینیک شوالیه که توسط دکتر جمال الشلبی به زبان عربی ترجمه شده، هم زمان به دو زبان عربی و فرانسه منتشر شد.

 

این کتاب ماحصل تحقیق و مشاهدات علمی و پژوهشی دومینیک شوالیه در سفرش به خاورمیانه است که نزدیک به نیم قرن برای گرد آوری و نوشتن آن زمان صرف کرده است. شوالیه در این کتاب هر آنچه با عقل می توانسته تصور کند یا با قلبش حس کند، هر چه شنیده یا دیده یا درک کرده به همراه نظریات و تحلیل هایش درباره تحولات خاورمیانه را به رشته تحریر آورده است.

 

شوالیه خود را یک شرق شناس می­داند. وی دکترای خود را در زمینه جامعه جبل در لبنان از دانشگاه سوربون در سال 1971 گرفته که می تواند ادعایش در این باره را ثابت کند. وی به غیر از کتاب  جوهر شرق: میان جنگ های و درگیری برای قدرت، مولفات دیگری نیز دارد که عبارتند از «عرب از رساله تا تاریخ»، «عرب، اسلام و اروپا» و «زندگان دنیای عرب».

 

نویسنده در این کتاب به طور مفصل درباره درگیری های طائفه ای در عراق، لبنان و سوریه توضیحاتی ارائه می­دهد. شوالیه معتقد است خاورمیانه کنونی به واسطه درگیری های طائفه ای موجود با یکدیگر زنده است و نمی­توان هیچ پایانی را برای این درگیری ها در نظر گرفت.

 

شوالیه در مقدمه کتاب احوال سیاسی عربی را به تفصیل توضیح می دهد و می نویسد با تداوم التهاب های کنونی در خاورمیانه تروریسم، درگیری های قومی و دینی نیز روز به روز افزایش خواهد یافت و اگر فکری برای درمان این زخم عمیق و خطرناک نشود تبدیل به غده سرطانی خواهد شد که به اندازه ای بزرگ می شود که لاجرم همانند یک بمب دست ساز منفجر شده که شاید این انفجار بتواند در نهایت سکوت قومیت ها را در برابر هم ایجاد کند.  

 

الاسم: حبر الشرق بین الحروب و صراع السلطه

الکاتب: دومینیک شوالیه

المترجم: جمال الشلبی

الناشر: دار الشروق - بیروت

سنة النشر: 2008

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :