آغاز دور جدید تهدید نظامی علیه ایران

۱۰ تیر ۱۳۸۷ | ۰۰:۵۱ کد : ۲۱۹۹ اخبار اصلی
در حالی که تا چندی پیش بحث بر سر احتمال حمله نظامی علیه ایران در محافل خبری دنیا فروکش کرده بود، اخیرا این موضوع باردیگر از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. بروز برخی رویدادها باعث شده است که این موضوع به بحثی داغ تبدیل شود.
آغاز دور جدید تهدید نظامی علیه ایران
اواخر سال 86 در پی انتشار گزارشی از سوی 16 سازمان اطلاعاتی در آمریکا موسوم به NIE پیرامون این موضوع که ایران تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را در سال 2003 متوقف کرد، گمانه زنی ها در مورد احتمال تهاجم آمریکا و یا اسرائیل به ایران هم کاهش پیدا کرد.
 
این وضعیت باعث شد تا امیدها برای ایجاد گشایش در بن بست دیپلماتیک در مورد موضوع هسته ای ایران افزایش پیدا کند. این دوره اکنون با افزایش نشانه های از شدت گرفتن تهدیدهای از سوی اسرائیل و بروز برخی نشانه ها در مورد جدی شدن چنین تهدیدهایی به پایان رسیده و بار دیگر گمانه زنی ها در مورد بروز یک تهاجم نظامی در منطقه افزایش یافته است.
 
سخنان اخیر سرلشگر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مورد اقدامات تلافی جویانه ایران در صورت بروز حمله علیه ایران از سوی اسرائیل یکی از این رویدادها است. تحلیل گران معتقدند با توجه به این که جعفری در دروه پیشین تهدید های نظامی علیه ایران نیز به ایراد سخنانی مشابه پرداخته بود، به نظر می رسد که اوضاع امنیتی منطقه باردیگر بحرانی شده است.
 
این سخنان باعث شد تا نشریه عرب تایمز چاپ کویت با انتشار گزارشی از اظهارات واکنش آمیز رئیس امنیت عمومی کشور بحرین، بروز یک تهاجم نظامی جدید در منطقه را جدی تلقی کند. این نشریه به نقل از ژنرال عبدالطیف بن رشید الزیانی، نوشت که سطح تنش ها اخیر در مورد ایران بیانگر یک تهدید جدی دیگر علیه ایران است.
 
وی تصریح کرد که امیدوار است هر نوع اقدامی که در دستور کار هم پیمانان غربی اش قرار می گیرد، بحرین از آن آگاه شود. این نشریه ضمن اشاره به سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در مورد هشدار به غرب در مورد تحریک ایران، نوشت که این اظهارات حکایت متشنج شدن اوضاع امنیتی منطقه در آینده ای نزدیک دارد.
 
از سوی دیگر نشریه اکونومیست با انتشار گزارشی در مورد جدی شدن تهدیدهای نظامی اسرائیل علیه ایران نوشت که انجام یک حمله نظامی از سوی اسرائیلی های می تواند به وخیم تر شدن موضوع هسته ای ایران بینجامد. این نشریه می افزاید که سابقه عملکرد اسرائیل نشان می دهد که این رژیم حاضر است که دست به هر اقدام مخاطره آمیزی بزند تا مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بشود.
 
اکونومیست نتیجه می گیرد که اکنون زمان آن رسیده است که جامعه جهانی تحریم های سخت تری را علیه ایران در دستور کار قرار دهد و بدین ترتیب از بروز تهاجم نظامی توسط اسرائیل جلوگیری کند.
 
انتشار گزارش هایی از این دست نشان می دهد که موضوع تهاجم نظامی علیه ایران دست کم در رسانه ها خیلی جدی شده است. با این حال برخی از تحلیلگران سیاسی در منطقه معتقدند ممکن است بروز رویدادهایی نظیر مانورهای اخیر نظامی توسط اسرائیل صرفا جنبه تبلیغاتی و جنجالی داشته باشند و نوعی هشدار به ایران است که درخواست شورای امنیت در مورد توقف روند غنی سازی اورانیوم و بسته پیشنهادی اخیر اروپا را جدی بگیرد.
 
این تحلیل مبتنی بر انتشار برخی از گزارش ها در مورد رد این بسته پیشنهادی از سوی ایران است. مقامات اروپایی در برخی از اظهارات خود طی چند هفته اخیر در مورد این بسته گفتند که این آخرین فرصت برای ایران است و در صورت امتناع از پذیرش چنین پیشنهادی، اقدامات شدیدتری در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
افزون بر این به گزارش بی بی سی در روز 6 تیر، با جدی شدن تهدیدهای نظامی علیه ایران هم اکنون بحث بر سر تصویب قطعنامه ای شدید پیرامون ممنوعیت صادرات بنزین به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا بالا گرفته است. گزارش این خبرگزاری حاکی است که حامیان این قطعنامه به بیش از 200 نماینده رسیده است و با توجه به این که مجلس نمایندگان آمریکا هم اکنون 435 عضو دارد، بنابراین تنها 18 امضای دیگر کافی است که تا این طرح به تصویب برسد.
 
به نظر می رسد که با توجه به اصرار بسیاری از نمایندگان برای تسریع در تصویب این قطعنامه، قطعنامه مذکور در واقع اقدامی است در جهت اثبات کارایی اقدامات غیرنظامی علیه ایران و پرهیز از هر گونه حمله احتمالی به ایران طی چند ماه باقی مانده تا پایان دوره ریاست جمهوری جورج بوش.
 
در این قطعنامه تصریح شده است که جلوگیری از دسترسی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای، با توسل به کلیه شیوه های مناسب اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، برای منافع امنیت ملی آمریکا جنبه حیاتی دارد و باید فورا به آن رسیدگی شود.
   
از سوی دیگر سایت اینترنتی آلترنت با انتشار خبری تحت عنوان "بسیج شهرداران آمریکا برای جنگ علیه ایران"، نوشت که 32 تن از شهرداران آمریکا طی امضای قطعنامه ای به حمله احتمالی علیه ایران نه گفتند.
این گزارش تاکید می کند که قطعنامه مذکور برای به کارگیری دیپلماسی در مورد ایران واکنشی در مقابل افزایش احتمال اقدام نظامی علیه این کشور است.
 
بروز واکنش هایی از این دست در برابر چنین احتمالی و تاکید چند باره مقامات ایرانی بر انجام اقدامات تلافی جویانه در برابر آن بیانگر این است که محافل سیاسی نیز در کنار محافل رسانه ای در آمریکا و سایر کشورها در منطقه بازگشت دوران تهدید علیه ایران را جدی گرفته و خطر بروز جنگی دیگر در منطقه را بیش از دوره قبل هشدار دهنده تلقی کرده اند.

نظر شما :