واکنش شورای همکاری به اظهارات رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران

۰۱ آبان ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۵ کد : ۲۰۲۸۹۰۸ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز:  شورای همکاری به اظهار نظرهای اخیر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران درباره امارات و بحرین واکنش نشان داد و اینگونه اظهار نظرها را غیرمسئولانه و غیر واقعی و مداخله آشکار در امور داخلی کشورها قلمداد کرد.

به گزارش اخبار الخلیج، جاسم محمد البدیوی دبیر کل شورای همکاری با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۰درباره استقلال و عربیت پادشاهی بحرین، اظهارات کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و وزیر خارجه اسبق این کشور را در خصوص جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) رد و محکوم کرد.

دبیر کل شورای همکاری تصریح کرد: کشورهای عضو این شورا، اینگونه اظهارنظرهای غیرمسئولانه را محکوم و از حق حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه و آب‌های سرزمینی، حریم هوایی، منطقه فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی برای جزایر سه گانه، به دلیل اینکه بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو امارات متحده عربی حمایت می‌کنند و بر این باورند که ایران باید به اشغال این جزایر پایان دهد.

جاسم محمد البدیوی دبیرکل شورای همکاری در ادامه، تردید افکنی کمال خرازی درباره اقدامات سازمان ملل متحد در خصوص بحرین را که نتایج آن در قطعنامه شماره ۲۷۸ شورای امنیت در ماه مه ۱۹۷۰ به اتفاق آرا به تصویب رسید و به موجب آن استقلال پادشاهی بحرین و حاکمیت کامل آن بر سرزمین‌های خود مورد تایید قرار گرفت، محکوم کرد.

دبیر کل شورای همکاری تاکید کرد: هویت ریشه‌دار عربی پادشاهی بحرین را نمی‌توان زیر سؤال برد، زیرا دارای تاریخی هزاران ساله است و همواره بخشی اصیل و مؤثر از شبه جزیره عربستان و جهان عرب بوده و هست.

جاسم البدیوی با تاکید بر ایستادگی کشورهای شورای همکاری در یک صف واحد در کنار کشورهای امارات و بحرین افزود: امنیت کشورهای شورای همکاری به مثابه یک کل تجزیه ناپذیر است و چنین اظهارنظرهایی هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد و با توجه به گشایش و توسعه روابط دو طرف و از یک سو و تحولات و اوضاع منطقه از سوی دیگر، به تقویت روابط کشورهای شورای همکاری و ایران خدمتی نخواهد کرد.

وی بر لزوم توقف این ادعاها و پاسخگویی ایران به درخواست و تلاش‌های امارات متحده عربی برای حل مسأله جزایر از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد و از ایران خواست به حاکمیت پادشاهی بحرین احترام بگذارد و در امور داخلی آن دخالت نکند.


( ۴ )

نظر شما :