پیش به سوی اعتلای نام کشورمان

ایران برای همه، همه برای ایران

۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۶۹۶۶ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شرایط خطیر ایران و انبوه مشکلات عدیده چند وجهی و پیچیده در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایجاب می کند در اداره کشور به‌جای رقابت حذفی با مشارکت ایجابی رو آورده شود و به‌جای معجزه به عمل ها و سیاست های ممکنی رو آورد که بسترساز معجزات آتی شود.
ایران برای همه، همه برای ایران

دیپلماسی ایرانی: با به میدان آمدن بخش مهمی از  آرای خاکستری و مردم دلگیری که دل به گرو ایران داشته و دارند، انتخابات با پیروزی پزشکیان به پایان رسید، اما طی کردن و دوام مسیر  این پیروزی به تنهایی ممکن نیست و  باید همه باهم باشند و باشیم.

از دلایل مهمی که سبب شد به پزشکیان رای دهم زبان تعامل گرای ایشان بود‌.

پزشکیان از فردای انتخابات، رئیس جمهور همه ایرانیان است و باید تلاش مضاعفی کند تا  همه را به زیر سقفی به وسعت ایران بیاورد.

مهمترین و در عین حال سخت ترین کار پزشکیان پایان دادن و یا کم رنگ کردن دوقطبی شدید در جامعه ایرانی است‌. غلبه بر این مهم و بکارگیری پیشنهادهای رقبای انتخاباتی در اداره کشور و البته بر اساس آنچه سبب راهیابی وی به پاستور شد، می تواند تحقق بخش آشتی ملی و بسیج عمومی برای تامین منافع ملی در تمامی عرصه ها باشد.

پزشکیان در مناظرات نشان داد که عزم و اراده قوی برای تفاهم ملی دارد و اهل تعامل است. و در این میان تنها خط قرمز پزشکیان‌، وفاداری به مردمی است که به آنان وعده عدالت را داده است.

اگرچه در عرصه سیاست آرمان و آرزو جایی ندارد اما اگر پزشکیان رئیس جمهور شد نشان از آن دارد که اگر من ها، ما شویم، می توانیم شگفتی ساز عرصه همدلی و وحدتی شویم که دست ها همه برای یاری بکار گرفته شود. باید همه دل به ایران بدهیم‌ و  جنس رفتاری پزشکیان از جنس همدل کردن همه برای ایران و ایرانیان است.

پزشکیان با سیاست ایجابی و عقلانیتی که عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه خود قرار داده است، می تواند تعارض احتمالی با مراکز و کانون های قدرت را به تعامل تبدیل کند و منافع ایران و ایرانیان را در تمامی عرصه ها تامین کند.

ستادهای پزشکیان و افرادی که از وی حمایت کردند در عین تفاوت شخصیتی از نظر گرایش سیاسی نیز یکدست و همخوان نیستند اما جذب مردی شدند که با صداقت در پی بکارگیری همه برای ایران است.

شرایط خطیر ایران و انبوه مشکلات عدیده چند وجهی و پیچیده در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایجاب می کند در اداره کشور به‌جای رقابت حذفی با مشارکت ایجابی رو آورده شود و به‌جای معجزه به عمل ها و سیاست های ممکنی رو آورد که بسترساز معجزات آتی شود.

پزشکیان برای اعتلای نام ایران بدین راه گام برخواهد داشت.

نکته آن‌که بازی سیاست، بازی حذفی نیست، بلکه بازی گروهی است. در انتخابات ریاست جمهوری یکدست سازی قدرت شکست خورد، اما نباید بگذاریم یکدست سازی ساختن ایران شکست بخورد. مسیر ساختن نه از راه حذف، بلکه از راه تعامل هموار خواهد شد.
 

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ایران جمهوری اسلامی ایران ایران صادق ملکی


( ۸ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۰
بررسی توزیع رای های دو نامزد در گسترۀ جغرافیایی ایران نشان می دهد که می دهد در این دوره یکی از پارامتر تاثیر گذار در توزیع آرا موضوع قومیتها ( زبانی و مذهبی ) می باشد ، پارمتری که در دوره های قبل کمرنگتر بود . آیا کسانی که ایران را در حد یک سازمان آزادی بخش تنزل داده اند و به تبع آن کشور را دچار مشکلات اقتصادی عدیده کرده اند خبر دارند که گسلهای قومیتی به شکل خطرناکی فعال شده است ؟ من بعید می دانم چون هیچگونه تغییر در رفتارها و گفتارها نمی بینیم .
خسرو ۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۰
بعداز محمد خاتمی ، اولین بار است که رئیس جمهور با صداقت و بدون دادن قول‌های مالی و دورغ های نشدنی انتخاب شد مردم ایران بلوغ سیاسی خود را بروز دادند مردم به کسی رای دادند که ادعای معجزه نداشت ، ادعای فتح الفتوح نداشت ، خود را مثل همه مردم می‌دانست ، بدون اینکه خودش بگوید مردم وفاداری اش را حس کردند ... به امید کامیابی و بهروزی همه مردم ایران
م. راد ۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۳
حضور مسعود پزشکیان می تواند موجب برکات بسیاری برای کشور و ملت ایران بشود، مشروط بر اینکه دیدن از دریچه ی منافع ملی ایران را ــ که برخلاف تصور رایج در میان اصلاح طلبان و دولت روحانی لزوما و در همه جا با منافع غرب همسو نیست، ــ انتخاب کند. اصلاح طلبان به واسطه ی نابینایی ایدئولوژیک و دلبستگی عاطفی به اردوگاه غرب هرگز توان دیدن یا اعتراف به این مسئله را ندارند اما رییس جمهور فقید مرحوم رئیسی و شهید امیرعبدلاهیان در ارتقاء جایگاه ایران در جهان و بخصوص جنوب جهانی نقش بی بدیلی ایفا کردند. ارتقاع رابطه با چین، هند، روسیه، کشورهای همسایه و سایر دولت های آسیایی، افریقا، امریکای لاتین، عضویت در پیمان شانگهای و بریکس و .. حرکت بزرگی که جناح اصلاح طلب ــ بی که قصد تعنه زدن داشته باشم ــ به واسطه ی نگاه تک بعدی و خیره به غرب احتمالا تا بیست سال هم توان انجام این همه کار را نداشت. آقای پزشکیان می تواند از یک طرف از این سرمایه ی عظیم انباشته شده استفاده کند و از طرف دیگر با بنای رابطه ی بهتر با جهان غرب زمینه ی فروپاشی تحریم ها را فراهم کرده و جایگاه و موقعیت کشور در سطح منطقه و جهان بیش از پیش ارتقا بخشد. در سطح داخلی نیز حضور پزشکیان می تواند زمینه ساز وحدت و آشتی بیشتر میان اقشار مختلف جامعه باشد و شادی و نشاط را به آحاد جامعه بازگرداند. در آخر و در تایید فرمایش جناب ملکی" ایران برای همه ، همه برای ایران" ، حبل المتین ما، گذشته و آینده ی ما ایران است، شناسه و شناسنامه ی ما، مادر و پاره ی تن ما. پاینده و سربلند باد هر که دل در گرو این خاک دارد. با احترام.
مجتبی ۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۱
در دنیای غرب اکثر احزاب راست‌گرای افراطی سرکار آمدند در آمریکا هم ترامپ افراطی سرکار آمد در ایران هم کاندید ریس جمهور با آرای قومیتی و نژادی سرکار آمد منتظر حوادث جدیدی باید بود دنیای امروز از ارزشهای انسانی فاصله گرفته به فاشیست و قومیت کشیده شده و جنگهای امروزه نشان خواهد داد
ابراهیم قدیمی ۱۶ تیر ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۴
رای اعتماد وزرا با مجلس است ودیکرهمکاران نیاز به رای اعتماد ندارند۔۔با کابینه وهمکارانی که تشکیل میدهند میتوان درک کرد تاچه اندازه جامع گرا هستند۔ اعتقاد دارم از گروههای مختلف در پست های مناسب وباتخصص لازم خود باید استفاده شود ۔ از کابینه شهد رئیسی گرفته تا گروه منتخب نشده وحتی به کسانیکه در رای گیری شرکت نداشته اند ویا خارج کشورند۔ چنانچه صلاحیت داشته باشند۔ ایران نام سرزمین وعلاقمندان به این سرزمین است نام قوم نیست با در نظر گرفتن این نکته مهم که ایران اسلامی است۔علاقه ای هم به فرهنگ مبتذل غیر ندارد۔ جمع همکاران رئیس جمهور مجلس اجرائی است۔مجلس شورای اسلامی مجلس قانون گذاری است۔ایران همواره برای ایرانی است۔
ناشناس ۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۸
تسلیت به مردم ایران و تبریک به اصلاح طللبان و غربگرایان ایرانی ریس جمهور چهاردهم ایران با حداکثر رای قومیتی نژادی سر کار امد امروز اذربایجانیها نشان دادند قومیت و تعصب بر کارامدی و ....برتری دارد