تسلیم واشینگتن در برابر لابی صهیونیست ها

آمریکای مستاصل در مقابل اسراییل مستبد

۰۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۶۲۳۲ آمریکا انتخاب سردبیر
سعید محمدی کاوند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه مبرهن است این است که حمایت بدون قید و شرط آمریکا از اسرائیل و مشارکت در نسل کشی رژیم، باعث افزایش انزوای سیاسی داخلی و خارجی واشینگتن شده است.
آمریکای مستاصل در مقابل اسراییل مستبد

نویسنده: سعید محمدی کاوند، کارشناس و پژوهشگر مسائل آمریکا 

دیپلماسی ایرانی: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 143رای موافق، ۹ رای مخالف، ۲۵ رای ممتنع، به پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت داد. عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای واشینگتن یک شکست استراتژیک بسیار دهشتناکی است، و ضربه ای مهلک بر سیاست شکست خورده و رو به افول دولت بایدن در مدیریت جنگ حماس و اسرائیل وارد کرد. 

آنچه مبرهن است این است که حمایت بدون قید و شرط آمریکا از اسرائیل و مشارکت در نسل کشی رژیم، باعث افزایش انزوای سیاسی داخلی و خارجی واشینگتن شده است. در واقع نفوذ دیپلماتیک ایالات متحده به حدی کاهش یافته است که دیگر قابلیت و ابزار لازم برای اعمال هژمون را ندارد. این امر  نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا به یک کشور مستأصل و رو به زوال بدل شده است. واقعیت امر این است که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان حتی کشورهای متحد آمریکا دیگر تمایلی به تبعیت از احکام خودخواهانه واشنگتن ندارند. به باور دانشمندان و تحلیلگران روابط بین‌الملل اگرچه ایالات متحده آمریکا قدرتمندترین کشور جهان است، اما با ظهور مسائل و چالش های جهانی و افزایش تنش های امنیتی در سراسر جهان دیگر به تنهایی قادر به حل‌وفصل آن‌ها نیست. این کشور باید بخشی یا قسمت اعظمی از مدیریت امنیت جهانی را به کشورهای نوظهوری همچون چین، هند و روسیه واگذار کند. 

آمریکا نیک می داند که بخش اعظم ناکامی ها و افول نظم هژمونیک خود را مرهون دفاع از سیاست های اشتباه و بحث برانگیز اسرائیل است. وقتی از اسرائیل صحبت می کنیم، لزوماً از ایالات متحده صحبت می کنیم، جایی که دولت به عنوان یک نهاد نظامی، صنعتی و نظارتی در اختیار کامل اسرائیل است. نمایندگان سنا و کنگره با تایید لابی ایپک در خدمت منافع اسرائیل و به نوعی به استخدام آن ها در می آیند. وقتی این نمایندگان نتوانند مطابق با نیازها و منافع آن ها عمل کنند، ابتدا به طور هیستریک به آن ها هشدار داده، در صورت تکرار با افراد منتخب خود جایگزین می شوند، و در برخی از موارد توسط سازمان سیا دست خوش حوادث مرگبار می‌شوند.

در مقابل در صورت حمایت از اسرائیل، کمک‌های سیاسی قابل توجهی دریافت می کنند. لابی اسرائیل بسیار قدرتمند است. برخی از منتقدین سیاست های اسرائیل بر این باور هستند که یهودیان از دیر باز درصدد براندازی و تسلط بر آمریکا و بقیه تمدن‌های غربی بودند، آن ها جهان را به  خود متعلق می دانند و برای رسیدن به هدف خود یعنی سلطه هژمونیک دست به هر اقدامی می زنند. از این رو آمریکا چاره ای جز حمایت همه جانبه از اسرائیل ندارد زیرا آنها بر تمامی لایه های زیرین این کشور نفوذ دارند. عوامل لابی صهیونیستی با نامزدهای بلندپایه در ایالات متحده تماس می‌گیرند و آنها را وادار به امضای تعهد برای حمایت از اسرائیل می‌کنند. 

جیمز ترافیکانت، نماینده کنگره اوهایو، شاید تهاجمی‌ترین صدای کنگره در دهه‌های 1980 و 1990 در بیان انتقاد از قدرت اسرائیل بود. او بر این باور بود که اسرائیل بسیاری از سیاست خارجی آمریکا را کنترل می‌کند و بر بسیاری از سیاست داخلی تأثیر می‌گذارد، در نهایت به اتهام فساد به مدت هفت سال به زندان محکوم شد. در نتیجه آمریکایی چاره ای جز حمایت از دولت خود خوانده اسرائیل ندارد.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا اسرائیل سعید محمدی کاوند امریکا و اسرائیل لابی اسرائیل لابی اسرائیل و سیاست خارجی امریکا لابی صهیونیست لابی صهیونیستی


( ۲ )

نظر شما :