سومین نشست کشورهای وزرای امور خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی درباره غزه

آقایان عرب و مسلمان، مردم فلسطین چشم انتظارند

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۷۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: امید است سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی بتواند گام های لازم عملی را در جهت کاهش آلام مردم فلسطین بردارد و رژیم صهیونیستی برای یک بار هم که شده از جانب کشورهای اسلامی احساس فشار کند. این هدف محقق نخواهد شد مگر زمانی که کشورهای اسلامی به طور جدی احساس کنند نسبت به ملت فلسطین مسئول هستند و این مسئولیت را با اتحاد و هم صدایی در برابر رژیم اسرائیل نشان دهند.
آقایان عرب و مسلمان، مردم فلسطین چشم انتظارند

دیپلماسی ایرانی: نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی بعد از ظهر سه شنبه ۵ مارس/۱۵ اسفند در مقر اصلی این سازمان در جده برگزار شد. 

به گزارش دیپلماسی ایرانی از جده، این سومین نشست سازمان کنفرانس اسلامی در سطح عالی است که درباره فلسطین و مصائب مردم غزه برگزار می شود که البته یک نشست آن در سطح سران کشورهای اسلامی بوده است.

در نشست امروز کنفرانس اسلامیِ، اکثر وزرای امور خارجه کشورهای عضو از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز حضور داشت. نشستی که قرار است درباره فلسطین و مصائب آن و جنایت های انسانی که در حق مردم فلسطین در غزه می گذرد، بحث و تبادل نظر شود. 

متاسفانه تا کنون کشورهای اسلامی هیچ اقدام عملی برای اعمال فشار بر اسرائیل و متحدان غربی اش برای کاهش آلام و دردهای مردم فلسطین و توقف جنگ و کاستن از تنش جاری در سرزمین های اشغالی انجام نداده اند. مساله ای که سبب شده است تا نشست کنفرانس اسلامی صرفا نشستی برای نشست باشد و اقدامی عملی انجام نشود. 

البته جمهوری اسلامی ایران که به نوعی با حمایت از جریان مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن و عراق به نوعی میدان دار مبارزه با اسرائیل است تا حد امکان تلاش کرده است تا فشارها را بر اسرائیل و متحدان غربی اش افزایش دهد اما در سایه بی عملی اکثر کشورهای عربی و اسلامی که حتی به قطع روابط اقتصادی خود با تل آویو حاضر نشده اند و حتی فراتر از آن با صادرات انرژی و تسهیل در حمل و نقل سلاح و انرژی به تداوم ماشین کشتار جنگی این رژیم کمک کرده اند، نتوانسته آن فشار لازم را بر اسرائیل وارد کند تا این رژیم مجبور شود ماشین جنگی خود را خاموش کند. به گفته یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه کشورمان، کشورهای اسلامی خود اذعان دارند که در قبال مردم فلسطین شرمنده اند و از این که نتوانسته اند کاری به سود آنها انجام دهند احساس شرمندگی می کنند اما ملاحظات سیاسی سبب شده است تا عرق این شرمندگی را بر پیشانی خود بپذیرند، با وجود اینکه از مواضع ایران در قبال فلسطین حمایت می کنند.

بی شک دستگاه دیپلماسی ایران از ابتدای آغاز بحران غزه و حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه فعالیت های دیپلماتیک خود را در تمامی سطوح تشدید کرد و از نیویورک تا ژنو، از دوحه تا جده به طور جدی پیگیر مساله فلسطین بوده و تلاش کرده است تا جنگ را متوقف کند و نه تنها مانع گسترش آن شود بلکه حتی رژیم صهیونیستی را به قبول آتش بس دائمی وادار کند. 

در نشست پیشین وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد که کمیته ای برای بررسی جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه در دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی ایجاد شود که مورد حمایت برخی کشورهای عضو این سازمان قرار گرفت و قرار است در نشست امروز نیز این موضوع با جدیت پیگیری شود و به نتیجه برسد. این اتفاق دست کم می تواند یک ابزار فشاری را به وجود آورد تا شاید اسرائیل در مجامع بین المللی تحت فشار بیشتری قرار بگیرد و مجبور شود از جنایت هایش علیه مردم فلسطین دست بردارد.

با این که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توقف همکاری های اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی حداقل کاری است که کشورهای اسلامی می توانند نسبت به اسرائیل در جهت حمایت از مردم فلسطین انجام دهند اما متاسفانه کشورهای اسلامی طرف همکاری با اسرائیل، حتی کشورهای عربی که باید برحسب مشترکات عربی خود بیشتر از دیگران به انجام این کار مبادرت ورزند، با ملاحظات اقتصادی – سیاسی خود تا کنون چنین اقدامی را انجام نداده اند و این مساله سبب شده است تا رژیم صهیونیستی احساس کند در قبال جنایاتی که در حق فلسطینیان انجام می دهد با مابه ازایی مواجه نخواهد شد و در نتیجه با تعصب، اطمینان و قدرت که از پشتیبانی جامعه غربی از جمله ایالات متحده امریکا برخوردار است، به جنایات خود ادامه دهد.

امید است سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی بتواند گام های لازم عملی را در جهت کاهش آلام مردم فلسطین بردارد و رژیم صهیونیستی برای یک بار هم که شده از جانب کشورهای اسلامی احساس فشار کند. این هدف محقق نخواهد شد مگر زمانی که کشورهای اسلامی به طور جدی احساس کنند نسبت به ملت فلسطین مسئول هستند و این مسئولیت را با اتحاد و هم صدایی در برابر رژیم اسرائیل نشان دهند.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل حمله اسرائیل به غزه ایران و فلسطین نشست سازمان کنفرانس اسلامی حسین امیرعبداللهیان جریان مقاومت محور مقاومت ایران و حزب الله کشورهای اسلامی کشورهای عربی نوار غزه غزه جنگ غزه


نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۸
حکام کشورهای اسلامی به طور جدی احساس کنند نسبت به شکم و اندرونی خود مسئول هستند و نه ملت فلسطین . انان معاشرت با اناث واشنگتنی و لندنی را بر همه چیز ترجیح میدهند. حداقل شرف در ایشان دیده نمیشود و حتی از محکومیت لفظی علیه رژیم صهیونیستی ابا دارند. مبدا عزیزی در دیار غرب دلگیر شود!!
مجتبی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۹
از حاکمان عرب و ترک که موجودیت خود را وابسته به حمایت از اسراییل و تایید آمریکا هستند انتظاری نیست
محمد ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۷
مشکل همین است ، هر کشوری در حد توان و البته خواست خود تلاش کرده است . تعارف که نداریم ، از روز اول تجاوز اسرائیل ، امریکا و کشورهای اروپایی که در راس آنها آلمان و انگلیس قرار دارند نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده اند و هر اقدام نظامی علیه اسرائیل ، به معنی جنگ با امریکا و اروپا خواهد بود . وقتی که طرف مقابل چنین پرقدرت وارد شده ، تمام اقدامات کشورهای اسلامی در حد حرف و شعار باقی می ماند . اسرائیل هدف خود را اخراج فلسطینی ها از غزه اعلام کرده و عملا هم این کار را انجام می دهد و دیر یا زود مصر تسلیم این اقدام خواهد شد. اگر می توانید با زور اسلحه ، سرزمین فلسطینی ها را به آنها برگردانید این گوی و این میدان اما اگر نمی توانید ، دیگر نمک به این زخم نپاشید