تداوم حملات به غزه

رفح آخرین امید

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
با وجود آنکه هنوز رژیم صهیونیستی عملیات زمینی گسترده ادعایی خود به شهر رفح را آغاز نکرده است، اما جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه با بی‌سابقه‌ترین تجاوزات و کشتار روبه رو است. به دنبال تازه‌ترین دور حملات اشغالگران در دقایق اولیه بامداد یکشنبه، رسانه‌ها از یورش هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه خبر دادند.
رفح آخرین امید

 حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با وجود آنکه هنوز رژیم صهیونیستی عملیات زمینی گسترده ادعایی خود به شهر رفح را آغاز نکرده است، اما جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه با بی‌سابقه‌ترین تجاوزات و کشتار روبه رو است. به دنبال تازه‌ترین دور حملات اشغالگران در دقایق اولیه بامداد یکشنبه، رسانه‌ها از یورش هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه خبر دادند. طبق گزارش های ارسال جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در این حمله مناطق مختلفی در شهر رفح را هدف قرار دادند. شبکه الجزیره نیز خبر داده رژیم صهیونیستی یک ساختمان خالی از سکنه در نزدیکی مرز غزه با مصر را هدف قرار داد. به دنبال حملات بامداد یکشنبه صهیونیست ها به رفح، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه از جنایت وحشیانه جدید ارتش رژیم اشغالگر در نوار غزه با بیش از ۱۲۰ شهید و مجروح پرده برداشت. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه در این باره اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی ۹ خانه در استان مرکزی نوار غزه را هدف قرار دادند.

علاوه بر حمله هوایی جنگنده ای صهیونیستی، توپخانه ارتش این رژیم هم، شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه را گلوله باران کرد و همزمان، قایق‌های صهیونیست در سواحل رفح تیراندازی کردند. رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش دادند که بمباران رژیم صهیونیستی خانه‌ای را در خربة العدس در شمال شهر رفح هدف قرار داد که محل اسکان آوارگان بود. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین خانه‌ای در خیابان العزیزه در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه را بمباران کردند. منابع محلی گزارش دادند که جنگنده‌های اشغالگر یک آپارتمان مسکونی در شهر دیرالبلح را بمباران کردند که منجر به شهادت سه شهروند شد.

طبق بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه، این جنایت جدید صهیونیست‌ها منجر به شهادت ۴۴ فلسطینی شد. این دفتر همچنین اعلام کرد که این جنایت ۸۰ مجروح بر جای گذاشته و بیشتر قربانیان آن را کودکان تشکیل می‌دهند. در همین راستا، منابع رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی ویدئوهای دردناکی را از این جنایت وحشیانه صهیونیست‌ها را دست به دست کرده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین هم دیروز یکشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجه ۱۳ مورد کشتار رژیم اشغالگر صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه، ۱۲۷ نفر شهید شدند. خبرگزاری سما به نقل از وزارت بهداشت فلسطین گزارش داد که در همین مدت، ۲۰۵ شهروند فلسطینی نیز زخمی شدند. 

پس از دور جدید حملات به جنوب غزه، صحنه‌هایی توسط شبکه قطری الجزیره پخش شده که نشان می‌دهند پس از تشدید حملات اشغالگران به منازل در استان مرکزی و شهادت شهیدان پیکر تعدادی از شهدا پس از پر شدن سردخانه از شهدا در روی زمین  در حیاط بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح روی هم قرار گرفته و انباشته شده‌اند.وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که با احتساب این شهدا، آمار کل شهدای نوار غزه به ۲۸ هزار و ۹۸۵ و آمار زخمی ها به ۶۸ هزار و ۸۸۳ نفر از آغاز حملات به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) رسید. قبل تر هم حملات بامداد یکشنبه به رفح، تلویزیون فلسطین اعلام کرده در یورش شامگاه شنبه رژیم صهیونیستی به مناطق مرکزی و جنوبی غزه ۶۶ نفر به شهادت رسیده‌اند. رژیم صهیونیستی جمعه گذشته نیز حملات گسترده‌ای را به رفح انجام داد که در پی آن حداقل ۷۷ نفر به شهادت رسیدند.

-    وضعیت فاجعه بار بیمارستان ناصر

در همین حال تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت با اشاره به گذشت یک هفته از محاصره و بمباران پیاپی مجتمع بیمارستانی «ناصر» در شهر «خان‌یونس» اعلام کرد که این مرکز درمانی دیگر قادر به ارائه خدمات نیست. به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «الجزیره» قطر، «تدروس آدهانوم گبریسوس» تاکید کرد که نظامیان صهیونیست اجازه ورود گروه‌های سازمان جهانی بهداشت را برای ارزیابی وضعیت بیماران و بررسی نیازهای پزشکی نمی دهند. وی افزود که حدود ۲۰۰ بیمار در بیمارستان ناصر بستری هستند و ۲۰ نفر از آن‌ها باید به بیمارستان های دیگر منتقل شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز به تازگی اذعان کرد که یکصد فلسطینی را داخل مجتمع بیمارستانی ناصر بازداشت کرده است. از طرفی، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه گزارش داد که نظامیان صهیونیست شمار زیادی از کادر درمان مجتمع بیمارستانی ناصر را بازداشت کرده و بسیاری از نیروهای کادر درمان، بیماران و آوارگان را در شرایط غیرانسانی تحت بازجویی قرار داده اند. طبق اعلام این وزارتخانه، به دلیل از کار افتادن ژنراتورها، برق مجتمع بیمارستانی ناصر همچنان قطع و جان بیماران و زخمی های نیازمند اکسیژن در خطر است.

در همین باره اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه طی مصاحبه با الجزیره تایید کرد که اشغالگران ۷۰ پرسنل پزشکی را در بیمارستان ناصر در خان یونس دستگیر کردند و آنها را مسؤول مجروحان و کادر پزشکی در بیمارستان غزه دانست. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که نیروهای اطلاعات نظامی و سرویس امنیت داخلی اسرائیل از ناصر الحوت، رئیس بیمارستان ناصر بازجویی کردند و هنوز بعد از دستگیری وی تصمیم گیری نشده‌است. در این خصوص عکسی را رسانه‌های عبری منتشر کرده‌اند که حکایت از دستگیری دکتر عاطف الحوت، رئیس مجتمع پزشکی ناصر دارد. دکتر الحوت در محاصره گروهی از سربازان اشغالگر که بیمارستان را پس از هفته‌ها محاصره کردند، خسته به نظر می‌رسید. 

-    اعدام میدانی یک زن و کودک فلسطینی توسط تک‌تیرانداز صهیونیست

منابع رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی ویدئویی دردناکی را از اعدام میدانی یک کودک و زن فلسطینی در شهر غزه توسط تک تیراندازان رژیم صهیونیستی منتشر کردند. به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره درباره این ویدئو گزارش داد که این حادثه ۳۱ دسامبر رخ داد و طی آن یک تک‌تیرانداز صهیونیست مستقر در نزدیکی چهارراه «ابو اسکندر» در محله «الشیخ رضوان» در شهر غزه «عماد حازم ابو القرع» چهار ساله را به همراه دخترعمویش «هدیل هارون ابو القرع» ۲۰ ساله هدف قرار داد و منجر به شهادت هر دوی آن‌ها شد.

طبق این گزارش، عماد حازم چهار ساله دست در دست دختر عمویش در حال رفتن به سوپرمارکت بود تا چیزی برای خوردن تهیه کند که هدف تک‌تیرانداز ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت. قرار است که شبکه الجزیره جزئیات بیشتری از این جنایت را فاش کند. جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای این جنایت را محکوم گرد. حماس در بیانیه خود هدف قرار گرفتن این دو غیرنظامی بی‌گناه توسط تک تیرانداز صهیونیست‌ها در شهر غزه را اقدامی تروریستی خواند. این جنبش همچنین خواستار پیگیری این جنایت توسط دیوان بین‌المللی کیفری شد.

-    رفح آخرین امید

در میانه وضعیت فوق بحرانی رفح، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین هم اعلام کرد که این شهر (رفح) آخرین مکان برای زنده ماندن فلسطینیان در نوار غزه است. به گزارش ایسنا، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین اعلام کرد رفح آخرین نقطه حضور فلسطینیان در نوار غزه در بحبوحه درد و رنج‌های مداومی است که محاصره‌شدگان در این شهر واقع در مرزهای با مصر با آن روبه‌رو هستند. براساس گزارش وبگاه صدی‌ البلد، این مسؤول سازمان ملل در صفحه کاربری خود در شبکه کاربری ایکس (توییتر سابق) نوشت: «چگونه می‌توانیم اجازه دهیم فاجعه (نکبة) دیگری رخ دهد؟ آیا واقعاً عقل خود را از دست داده‌ایم؟» همزمان با تشدید لفاظی مقام‌های صهیونیست برای حمله زمینی به رفح، بسیاری از کشورهای جهان حتی مقام‌های غربی درباره این اقدام هشدار داده‌اند.

هم چنین آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعداد کارمندان کشته شده این آژانس در نوار غزه ، به ۱۵۸ نفر افزایش یافت. در این اطلاعیه آمده است که حملات هوایی فزاینده اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه و ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه که به سختی انجام می‌شود، نگران‌کننده است.

 طبق این اطلاعیه، جمعیت شهر رفح که آوارگان فلسطینی در حال فرار از حملات اسرائیل در آن پناه گرفته‌اند، تقریبا ۱.۵ میلیون نفر بوده و این تعداد نسبت به قبل از هفت اکتبر ۲۰۲۳، ۶ برابر شده است. تریلی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه که برای مردم غزه ارسال شده است، بسیار کمتر از هدف روزانه ۵۰۰ دستگاه بوده و ورود کمک‌های بشردوستانه به گذرگاه مرزی کرم ابوسالم و رفح با مشکلات جدی مواجه است. در این گزارش تاکید شده که درگیری‌ها در خان یونس و محدوده اطراف آن در سه هفته گذشته تشدید شده و تلفات و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی را در پی داشته است. شهرداری غزه  هم اعلام کرد که از ابتدای تجاوز، ۴۲ هزار متر خطوط و شبکه‌های آب، ۴۰ حلقه چاه، ۹ مخزن و ۴۸۰ دریچه آب مورد استفاده در شبکه‌های آبیاری کشاورزی تخریب شده است.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو حماس نوار غزه رفح جنگ


( ۷ )

نظر شما :