حمله به رفح میخ ها را بر تابوت آشتی با تل آویو می کوبد؟

سایه سنگین جنگ اسرائیل بر توافقنامه کمپ دیوید

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تحت کنترل گرفتن محور مرزی فیلادلفیا و داغ شدن بحث‌ها درباره حمله همه جانبه این رژیم به رفح، آینده توافقنامه کمپ دیوید را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
سایه سنگین جنگ اسرائیل بر توافقنامه کمپ دیوید

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران بر این باورند پس از اظهار نظرهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره به دست گرفتن کنترل محور فیلادلفیا، حمله به رفح می تواند به مثابه نابودی توافقنامه کمپ دیوید باشد که ارتش رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار دهد و از سوی دیگر اقصاد نابسامان و متزلزل مصر را نیز دچار مشکل کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، اگر معاهده کمپ دیوید به حال تعلیق درآید،  ارتش رژیم صهیونیستی باید بخش زیادی از نیروهای خود را به مرزهای مصر گسیل کند که همین امر باعث خواهد شد تمرکز آن در جبهه های دیگر از جمله جبهه شمالی با حزب الله لبنان برهم خورد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا به نقل از مقامات مصری و یک دیپلمات غربی اعلام کرد  اگر اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه در مرز مصر حمله کند، ممکن است مصر پیمان صلح کمپ دیوید با این رژیم را به حال تعلیق درآورد.

گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که مقامات مصری در صورت حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح به این رژیم درباره احتمال تعلیق تعهدات قاهره بر اساس معاهده صلح کمپ دیوید بین دو طرف  هشدار دادند.

در همین ارتباط، دو منبع امنیتی مصر به الجزیره گفتند همزمان با اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی درباره تایید عملیات نظامی در رفح که مملو از صدها هزار آواره فلسطینی است؛ قاهره طی دو هفته گذشته حدود 40 دستگاه تانک و نفربر زرهی را به شمال شرق سینا روانه کرده است.

الجزیره نوشت: به نظر می‌رسد تل‌آویو به هشدارهای مصر توجهی نکرده است، زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم روز یکشنبه از طرح حمله به شهر رفح خبر داد و از طرحی برای کوچاندن جمعیت حدود یک میلیون و 400 هزار نفری این منطقه پرده برداشت.

او در مصاحبه با شبکه آمریکایی ای بی سی نیوز  گفت: کسانی که به اسرائیل می گویند نباید به رفح حمله کند، گویی خواستار آن هستند که اسرائیل جنگ را ببازد و جنبش حماس را رها کند تا در نوار غزه باقی بماند.

الجزیره نوشت در سایه اصرار رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح صاحبنظران دو سوال را مطرح کرده اند. نخست اینکه تهدید و اشاره تلویحی مصر برای تعلیق توافقنامه کمپ دیوید میان دو طرف در سال 1979، تاچه اندازه جدی خواهد بود؛ توافقنامه ای که در آن زمان به مثابه ایجاد شکاف در میان جامعه متفق القول عرب در خصوص مخالفت با هرگونه تعامل با رژیم اشغالگر ارزیابی شد.

پرسش دوم نیز این است که پس از نقض پروتکل نظامی الحاقی به توافقنامه کمپ دیوید توسط اسرائیل با حمله به رفح و به دست گرفتن کنترل محور مرزی فیلادلفیا بین غزه و مصر ،دیگر چه چیزی از کمپ دیوید باقی خواهد ماند؟ همه اینها در حالی است که اسرائیلی ها تا کنون بارها از نیات و مقاصد خود برای سیطره بر محور مرزی فیلادلفیا( صلاح الدین) سخن به میان آورده اند.

محدودیتها

الجزیره در ادامه با انتخاب میان تیتر محدودیتها در این باره نوشت این پیمان صلح بین انور سادات، رئیس جمهور سابق مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال 1979 در واشنگتن امضا شد. در متن اصلی این پیمان تصریح شده است که هرگونه موافقت در خصوص اتخاذ ترتیبات امنیتی، از جمله در مناطقی با تسلیحات محدود در خاک مصر یا رژیم صهیونیستی،باید با هماهنگی نیروهای سازمان ملل و ناظران این سازمان صورت گیرد، اما در عین حال جزئیات این موضوع را به پروتکل الحاقی دیگری به نام «پیوست یک» واگذار کرده است. در این معاهده همچنین اجازه داده شده است ترتیبات امنیتی مورد توافق به درخواست یکی از طرفین و با توافق آنها اصلاح شود.

این در حالی است که پیمان کمپ دیوید، حضور نظامی مصر در صحرای سینا را نیز به دلیل محدودیت های اعمال شده بر حجم و نحوه توزیع نیروهای مصری در این منطقه که به سه بخش  تقسیم شده  تحت تأثیر قرار داده است .

الجزیره در ادامه این مطلب می افزاید: پروتکل الحاقی در خصوص مناطق تسلیحاتی در خاک مصر همواره یک معضل امنیتی بوده است چرا که مقامات مصری را به ویژه درباره سرنوشت مناطق معروف به (ج) نگران و آشفته کرده است، زیرا آنها بر این باورند که گروه های مسلح و غیرقانونی در این منطقه مستقر شده اند و از آن به عنوان یک پناهگاه امن در میان ده ها کیلومتر مناطق کوهستانی و جنگلی استفاده می کنند.

 خطوط قرمز

الجزیره با انتخاب میان تیتر دیگری با عنوان خطوط قرمز، می افزاید با شروع تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و اظهار نظرهای مقامات اسرائیلی در خصوص طرحهای مبتنی بر کوچاندن اجباری ساکنان غزه به صحرای سینا، قاهره این موضوع را خط قرمز خویش تلقی کرده  و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، مخالفت شدید کشورش را  با کوچاندن و آواره کردن فلسطینیان در غزه، چه کوچاندن آنها به دیگر مناطق داخلی فلسطین و چه خارج از آن از جمله به صحرای سینا اعلام کرده است.

در همین حال، صحبتها و اظهار نظرها در خصوص محور مرزی فیلادلفیا بین نوار غزه و مصر نیز پس از سخنان نتانیاهو در زمینه نیاز تل آویو به کنترل کامل این محور در ماه گذشته بار دیگر نمایان شد به گونه ای که نخست وزیر این رژیم در  سی ام ژانویه اعلام کرد محور فیلادلفیا باید تحت کنترل ما باشد و  مسدود شود، زیرا پر واضح است که هر گونه اتخاذ اقدامات یا  ترتیبات دیگر، خلع سلاح مد نظر ما را تامین و تضمین  نخواهد کرد.

پس از این اظهار نظرها بود که قاهره در واکنش به آنها، هرگونه نقض و  آسیب زدن به محور فیلادلفیا را خط قرمز خود برشمرد و در بیانیه ای که ضیاء رشوان، رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور منتشر کرد؛ هرگونه تحرکات رژیم صهیونیستی به سمت اشغال محور صلاح الدین (فیلادلفیا را تهدیدی جدی و خطرناک برای روابط مصر و اسرائیل قلمداد کرد.

رشوان در این بیانیه تصریح کرد در اینجا بار دیگر با قاطعیت تاکید می کنیم هرگونه حرکت اسرائیل به این سمت و سو، به تهدید جدی و خطرناک برای روابط مصر و اسرائیل منجر خواهد شد . مصر افزون بر آنکه کشوری است که به تعهدات بین المللی خود احترام می گذارد اما در عین حال توانایی دفاع از منافع و حاکمیت بر سرزمین و مرزهای خود را نیز دارد.

با آغاز گلوله باران و بمباران مناطق نزدیک به مرز مصر با غزه توسط رژیم صهیونیستی در دسامبر گذشته، مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر در پایگاه اجتماعی ایکس( X ) درباره آنچه آنها را تحولات خطرناک نامید؛ هشدار داد و گفت: چنین اتفاقاتی باعث انفجار اوضاع میان مصر و اسرائیل خواهد شد . این در حالی است که حملات در چند متری مرزهای مصر صورت می گیرد و دشمن به اجرای نقشه ها و طرحهای خود ادامه می دهد. ما تاکید می کنیم مرزهای مصر خط قرمز ما است.

الجزیره نوشت: محور فیلادلفیا که محور صلاح الدین نیز نامیده می شود، به موجب پیمان کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه ، در یک منطقه حائل قرار دارد که عرض آن از صدها متر تجاوز نمی کند و طول آن هم 14.5 کیلومتر است که از دریای مدیترانه تا گذرگاه کرم ابوسالم امتداد یافته است.

لغو معاهده به چه معنا خواهد بود؟

الجزیره در ادامه با طرح این پرسش نوشت در حالی که اسرائیل با نادیده گرفتن هشدارهای بین المللی و موضعگیری مصر، نیروهای خود را برای حمله به رفح بسیج می کند، روزنامه روسی «نیوز ری» گزارشی با عنوان «آیا جنگ بین اسرائیل و مصر آغاز خواهد شد؟» منتشر کرد که در این گزارش، به بررسی تشدید تنش ها در مرزهای مصر با غزه و احتمال وقوع رویارویی بین قاهره و تل آویو پرداخت.

در همین خصوص، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی نوشت مصر با نگرانی بسیار، افزایش فشار بر مرزهای خود با غزه را زیر نظر دارد تجهیزات نظامی خود را در مناطق مرزی تقویت کرده است و به تل آویو درباره ارتکاب هرگونه اقدامی که ممکن است به کوچ اجباری ساکنان غزه به داخل خاک مصر  منجر شود؛ هشدار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار گزارشی پیامدهای لغو پیمان کمپ دیوید را در صورت عملی شدن تهدیدات مصر برجسته کرد و نوشت اگر این اتفاق رخ دهد ارتش اسرائیل به خودی خود تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت زیرا بر اساس این توافقنامه شمار نیروها در مرزهای مصر و رژیم صهیونیستی محدود است و اگر این معاهده برهم خورد ارتش رژیم صهیونیستی دیگر نمی تواند تمرکز لازم را روی جبهه های دیگر از جمله شمالی با لبنان داشته باشد. این خبرگزاری می افزاید: لغو این معاهده آرامش رژیم صهیونیستی را در مرزهای جنوبی بر هم خواهد زد و اگر تل آویو به دنبال تقویت نیروهای خود در مرزهای مصر باشد ؛ این امر می تواند یک چالش بزرگ برای ارتش رژیم صهیونیستی باشد که در کرانه باختری مستقر است و در حال جنگ در نوار غزه نیز هست و روزانه نیز درگیریهایی با حزب الله لبنان دارد.

این منبع تصریح می کند وقوع چنین اتفاقی( لغو معاهده کمپ دیوید) برای مصر نیز  که از آمریکا کمکهای میلیارد دلاری دریافت می کند؛ پیامدهایی به همراه خواهد داشت و تعلیق این پیمان چنین کمکهایی را به مخاطره خواهد انداخت ضمن آنکه اعزام نیروهای کمکی و ارسال تجهیزات گسترده نظامی به صحرای سینا بار سنگینی را بر دوش اقتصاد متزلزل مصر تحمیل خواهد کرد.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه رفح گذرگاه رفح مصر مصر و اسرائیل اسرائیل و مصر


( ۵ )

نظر شما :

احمد ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۱
این نوع مقالات اقا یحیی را نجات نمیدهد جایگزینی برای کمپ دیوید میشناسید؟؟؟؟؟