با این همه جنایت، اسرائیل هنوز بردی نداشته است

کشتار رفح

۱۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۶۳۴۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمد حسین واحدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این بار اهداف نظامی نبودند بلکه چادرهای مورد اسکان مردم بودند. در این حمله به خیمه های مردم بی دفاع حمله شد. مردمی که اغلب آنها زن و کودک بودند، در آتش افروخته صهیونیست ها سوختند.
کشتار رفح

نویسنده: محمد حسین واحدی، کارشناس ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل دوباره در اقدامی جدید منطقه پرتراکم رفح را مورد هدف قرار داد. اما این بار اهداف نظامی نبودند بلکه چادرهای مورد اسکان مردم بودند. در این حمله مانند ظهر عاشورا به خیمه های مردم بی دفاع حمله شد. مردمی که اغلب آنها زن و کودک بودند، در آتش افروخته صهیونیست ها سوختند. به طوری که صدای کشورهای اروپایی نیز در آمد و اقدامات تنبیهی توسط اروپایی ها علیه اسرائیل وضع شد؛ که البته اگر این اقدامات ظاهری نباشد و لابی های این رژیم نتوانند در این تصمیمات کشورهای اروپایی اعمال نفوذ کنند تا حدودی موثر و بازدارنده خواهد بود و شاید بتواند کاری کند که اسرائیل از اقدامات خود دست بردارد. 

این اقدامات طوری بود که کشورهای موافق اسرائیل را هم در تامل فرو برد. شاید در مورد رفتار خود با این رژیم تجدید نظر کنند. البته اگر فشار آمریکا نباشد کشورها آزادی عمل بیشتری در برخورد با رژیم صهیونیستی خواهند داشت. این اقدام اسرائیلی ها باعث شد تا سربازان مصری نیز به سمت کامیون های آنها آتش گشوده و با ارتش این رژیم درگیر شوند که بعد از جنگ یوم کیپور تاکنون سابقه نداشته است. در این درگیری ها تاکنون سه سرباز مصری کشته شده اند. قبل از این مصری ها با اسرائیل درگیری هایی داشته اند اما نه به صورت رسمی، بلکه یک بار یک پلیس مصری به اسرائیل رفته و سه سرباز اسرائیلی را کشته بود. یک بار هم پلیس مصر دو توریست اسرائیلی را در داخل مرزهای مصر به قتل رسانده بود، که این نشان دهنده حس عربی و اسلامی در کشورهای خاورمیانه ای است. 

هرچند دیگر جمال عبدالناصر زنده نیست ولی اندیشه همیشه ماندگار است. علاوه بر این گروه های تندروی اسلامگرای مصری نیز رشد و فعالیت قابل توجهی بعد از عملیات ۷ اکتبر داشته اند که در نوع خود بی سابقه است. برای مثال کشته شدن یک تاجر اسرائیلی به دست یک گروه اسلامگرا مصری توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. 

اینها تنها گوشه ای از ماجراست، هنوز طبق گفته های مقامات امنیتی آمریکایی ها هنوز ۶۰ تا ۶۵ درصد تونل های حماس سالم هستند که بخشی از آنها در مرز مصر و رفح قرار دارند؛ این یعنی افراد حماس با داخل مصر نیز در ارتباط هستند، که قابل توجه بسیاری از افراد امنیتی تا کنون بوده است. اسرائیلی‌ها بر خلاف ادعایشان هنوز نتوانسته اند تمامی تونل ها را پیدا کنند. از این تونل ها در روز برای انتقال کالا و در شب برای فرستادن اسلحه از مصر برای گروه های فلسطینی استفاده می شود. عموم این تونل ها توسط خود آنها یا به کمک کشورهای خارجی مثل ایران یا کره شمالی ساخته می شوند. البته کره شمالی در ساخت تونل های جنگی بسیار قوی و شناخته شده در جهان است. بیشترین تونل نظامی جهان در کره شمالی واقع شده است. 

کلید واژه ها: رفح حمله اسرائیل به رفح فلسطینیان اسرائیل اسرائیل و فلسطین مصر مصر و اسرائیل محمد حسین واحدی حمله اسرائیل به غزه غزه حماس مقاومت


( ۹ )

نظر شما :