جنگ با لبنان بیش از نبرد در غزه هزینه‌بر خواهد بود

استیصال نتانیاهو در مرزهای شمالی

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به روند سیاسی، دیپلماتیک و میدانی این روزها و کشتار و تجاوزات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه، به نظر می‌رسد  بنیامین نتانیاهو در یک فشار پیچیده، چند‌لایه و در عین حال متناقض گرفتار شده است، چراکه از یک‌سو بدون رسیدن به یک دستاورد روشن و قابل دفاع از چهار ماه کشتار در باریکه غزه، نه می‌تواند به این جنگ پایان دهد، خاصه آنکه در فردای پایان جنگ باید از قدرت خداحافظی کند و نه از سوی دیگر با توجه به تهدید مکرر جریان‌های تندرو جرأت دارد نقطه پایانی بر تجاوزات بگذارد. این در حالی است که در سمت مقابل فشار خانواده اسرا نیز در کنار فشار مکرر کشورهای اروپایی  بخصوص دولت جو بایدن برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به این کشتار بی‌ثمر سبب شده است نتانیاهو در یک بلاتکلیفی قرار بگیرد. اینها علاوه بر آن است که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، بر خلاف ضرب‌الاجل تعیین شده مبنی بر حمله زمینی به خاک لبنان پس از پایان ماه ژانویه در صورت عدم عقب‌نشینی حزب‌الله لبنان به پشت رودخانه لیطانی، نتوانست وارد جنگ دوم با حزب‌الله شود، لذا در مجموع باید گفت بی‌بی اکنون در خوف و رجای جنگ و صلح به سر می‌برد.
استیصال نتانیاهو در مرزهای شمالی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با توجه به روند سیاسی، دیپلماتیک و میدانی این روزها و کشتار و تجاوزات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه، به نظر می‌رسد  بنیامین نتانیاهو در یک فشار پیچیده، چند‌لایه و در عین حال متناقض گرفتار شده است، چراکه از یک‌سو بدون رسیدن به یک دستاورد روشن و قابل دفاع از چهار ماه کشتار در باریکه غزه، نه می‌تواند به این جنگ پایان دهد، خاصه آنکه در فردای پایان جنگ باید از قدرت خداحافظی کند و نه از سوی دیگر با توجه به تهدید مکرر جریان‌های تندرو جرأت دارد نقطه پایانی بر تجاوزات بگذارد. این در حالی است که در سمت مقابل فشار خانواده اسرا نیز در کنار فشار مکرر کشورهای اروپایی  بخصوص دولت جو بایدن برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به این کشتار بی‌ثمر سبب شده است نتانیاهو در یک بلاتکلیفی قرار بگیرد. اینها علاوه بر آن است که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، بر خلاف ضرب‌الاجل تعیین شده مبنی بر حمله زمینی به خاک لبنان پس از پایان ماه ژانویه در صورت عدم عقب‌نشینی حزب‌الله لبنان به پشت رودخانه لیطانی، نتوانست وارد جنگ دوم با حزب‌الله شود، لذا در مجموع باید گفت بی‌بی اکنون در خوف و رجای جنگ و صلح به سر می‌برد.

با توجه به آنچه عنوان شد، تحلیلگران صهیونیست پیرامون فرار نتانیاهو از جنگ مستقیم با حزب‌الله لبنان بر این باورند که سلسله حملات حزب‌الله علیه مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی با استفاده از موشک‌های برکان و دیگر قدرت‌نمایی‌های این گروه مقاومت، عملاً مؤید آن است که هر گونه جنگ با حزب‌الله بشدت پرهزینه و پرتلفات خواهد بود، بویژه که صهیونیست‌ها اکنون در باتلاق نوار غزه گرفتار هستند. از این‌رو حتی‌الامکان نتانیاهو میلی برای درگیری با حزب‌الله ندارد. البته این موضوع هم مطرح است که اگرچه اسرائیل در حال حاضر از وقوع جنگی فراگیر در شمال گریزان و حزب‌الله نیز همچنان قصدی برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق بیشتر را نشان نداده است، اما در میان صهیونیست‌ها این برداشت وجود دارد که افزایش تنش فزاینده در شمال همچنان ادامه داشته و رویارویی امری گریزناپذیر است.
 
رژیم‌صهیونیستی به‌ دنبال راه فرار از جبهه لبنان
 

همزمان با تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، منابع رسانه‌ای از تقلای رژیم‌صهیونیستی و امریکا برای دستیابی به راه‌حلی در جبهه لبنان و همچنین طرح مشترک انگلیس و فرانسه برای جدا کردن این جبهه از پرونده غزه و آرام کردن تدریجی اوضاع در این منطقه خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار در این‌باره نوشت: مقامات سیاسی و نظامی رژیم‌صهیونیستی همچنان تهدیدهای خود را مبنی بر گسترش جنگ علیه لبنان تکرار می‌کنند و این در حالی است که این تهدیدها با میانجیگری‌ها و ایده‌های امریکایی‌ها و غربی‌ها همراه شده است که به دنبال دستیابی به فرمول جدیدی برای مدیریت اوضاع در جنوب لبنان و برآورده کردن خواسته‌های دشمن برای ایجاد شرایط میدانی مناسب و دور کردن مبارزان مقاومت از مرزهای فلسطین اشغالی است.

از جمله دیروز دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس همسو با اهداف رژیم‌صهیونیستی، خواستار عقب‌نشینی رزمندگان حزب‌الله لبنان از مناطق مرزی با شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد. او که با شبکه لبنانی LBCI سخن می‌گفت، اظهار کرد: «حزب‌الله باید به شمال رودخانه لیطانی عقب‌نشینی کند.» کامرون همچنین در جریان بازدید از پایگاه هوایی «ریاق» در «البقاع» بر پایبندی انگلیس به تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش در لبنان و حمایت مستمر از ارتش این کشور تأکید کرد. این در حالی است که به نوشته الاخبار، احتمال آتش‌بس قریب‌الوقوع در نوار غزه زیاد است و تأثیر آن بر جبهه شمالی، بحران رژیم‌صهیونیستی را تشدید می‌کند، چراکه همچنان بر بازگشت به جنگ علیه غزه پس از اتمام فرایند مبادله اسرا اصرار دارد و این به معنای ملتهب شدن دوباره جبهه لبنان است و همین مسأله تل‌آویو را ناگزیر به اتخاذ اقدامات پیشگیرانه خواهد کرد زیرا به دلیل فرار بیش از ۱۵۰ هزار شهرک‌نشین در نزدیکی مرزهای لبنان تحت فشار قرار دارد.
 
ترس ارتش اسرائیل

به همین دلیل رژیم‌صهیونیستی سطح تهدیدات خود را بالا برده و شیوه جدیدی برای صحبت در مورد جبهه شمالی انتخاب کرده است و مقامات آن سعی می‌کنند آن را از تحولات پرونده غزه جدا کنند و این کاملاً از اظهارات روز گذشته «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر حین بازدید از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی مشخص بود. او در این بازدید گفت:«اسرائیل از حملات در جبهه شمالی علیه حزب‌الله دست نخواهد کشید، مگر اینکه به وضعیتی برسیم که ساکنان شمال بتوانند در امنیت زندگی کنند.» به نوشته الاخبار، موضع گالانت نشان‌دهنده ترس دشمن از این است که آتش‌بس در غزه به تداوم وضعیت موجود در مرزهای لبنان منجر شود، بنابراین تلاش می‌کند از طریق این موضع، مقاومت و داخل لبنان را تحت فشار قرار دهد.

شبکه ۱۲ رژیم‌صهیونیستی نیز در این‌باره گزارش داد: تلاش‌های قابل‌توجهی از سوی امریکایی‌ها برای دستیابی به یک توافق در حال انجام است. یاکی دایان، سرکنسول سابق رژیم‌صهیونیستی در نیویورک در این‌باره گفت: در حال حاضر تلاش امریکا بر جلوگیری از گشودن یک جبهه اضافی در لبنان متمرکز است. این موضوع امریکایی‌ها را بسیار نگران کرده و دلیل آن این است که واشنگتن در سال انتخابات قرار دارد و قیمت نفت در این راستا تعیین‌کننده است؛ بنابراین ایالات‌متحده مصمم است از یک نبرد منطقه‌ای در شمال جلوگیری کند، بویژه که در همین حال رژیم‌صهیونیستی در سایه تشدید تنش‌ها در مرز با لبنان، از امریکا خواسته است به مجهز کردن این رژیم به تسلیحات جدید ادامه دهد. بنا بر تحلیل الاخبار، همزمان با تلاش‌های امریکا، انگلیس و فرانسه نیز در تلاش هستند مقوله جبهه لبنان را از پرونده غزه جدا کنند و به همین منظور «استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه دیروز تور منطقه‌ای شامل سفر به مصر، اردن، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و لبنان را آغاز کرد. طبق این گزارش، فرانسه و انگلیس درصدد اجرایی کردن طرح برای دستیابی به آتش‌بس تدریجی در جبهه لبنان هستند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو حزب الله لبنان


( ۴ )

نظر شما :