تبادل اسرا به نتیجه می رسد؟!

هنوز توافقی درباره «چارچوب نشست پاریس» وجود ندارد

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
اسامه حمدان رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز پنج شنب و ساعاتی پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره موافقت اولیه حماس با پیشنهاد آتش بس در غزه گفت: «ما هنوز در ابتدای راه هستیم و صحبتی برای دستیابی به توافق نیست.»پیش از این، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفته بود که، «حماس برای هرگونه تفاهم در مورد اسرای اسرائیلی، نیاز به آتش‌بس همه جانبه دارد.»
هنوز توافقی درباره «چارچوب نشست پاریس» وجود ندارد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که «اسرائیل» با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرده است. به گزارش ایسنا، ماجد بن محمد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر پنجشنبه شب با اشاره به اینکه اسرائیل با پیشنهاد آتش‌بس در غزه موافقت کرده است، تصریح کرد: جنبش حماس هم موافقت اولیه خود با طرح پیشنهادی آتش‌بس غزه را به ما اعلام کرده است. طی روزهای اخیر جزئیات جدیدی از مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس برای آتش بس و تبادل اسرا و موانعی که مانع از تکمیل آن می‌شود، فاش شد.

در همین باره روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که شرکت کنندگان در مذاکرات نوار غزه در حال مذاکره برای آتش بس به مدت ۶ هفته هستند، اما پس از آن، از سرگیری جنگ با همان شدت برای اسرائیل دشوار خواهد بود. اسرائیل و حماس اکنون در حال بررسی توافقی هستند که براساس آن آزادی گروگان ها در غزه آغاز می شود. مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند: تعدادی از موانع جدی رسیدن به این توافق را دشوار می کند، اما در صورت رفع آنها، توافق می تواند ظرف یک هفته تا ۱۰ روز انجام شود. 

-    اولین واکنش حماس به توافق اعلامی آتش‌بس در غزه

یک عضو ارشد جنبش حماس در واکنش به اعلام دوحه در مورد موافقت رژیم صهیونیستی با توافق آتش‌بس و موافقت اولیه مقاومت فلسطین با این توافق، گفت تابدین لحظه نمی‌توان درباره دستیابی به توافق آتش‌بس صحبت کرد. به گزارش ایسنا، اسامه حمدان رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز پنج شنب و ساعاتی پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره موافقت اولیه حماس با پیشنهاد آتش بس در غزه گفت: «ما هنوز در ابتدای راه هستیم و صحبتی برای دستیابی به توافق نیست.» به گزارش فلسطین  الیوم، اسامه حمدان تأکید کرد: «تا این لحظه نمی توان صحبتی از دستیابی به توافق کرد.» پیش از این، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفته بود که، «حماس برای هرگونه تفاهم در مورد اسرای اسرائیلی، نیاز به آتش‌بس همه جانبه دارد.»

در آن سوی داستان هم وزیر دارایی رژیم صهیونیستی خطاب به خانواده‌های صهیونیست‌های بازداشت شده در غزه گفت احتمال نمی‌دهد توافقی برای تبادل اسرا حاصل شود. به گزارش روزنامه عبری زبان «معاریو» امروز پنج‌شنبه به نقل از «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نوشت، «‌نمی‌خواهم خانواده‌های اسرا را گمراه کنم و به نظرم توافقی در کار نخواهد بود.» پیش از این نیز مرکز پخش رژیم صهیونیستی به نقل از برخی مسوولانی که در مذاکرات تبادل اسرا شرکت داشتند، گزارش کرد «اظهارات بنیامین نتانیاهو زیان‌بار بوده و چه بسا او تلاش می‌کند قرارداد (تبادل اسرا) را بی‌نتیجه بگذارد.» دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو چهارشنبه در نشستی با نمایندگان خانواده‌های اسرای صهیونیست گفت، «این روزها و در این ساعات و لحظات، تلاش جدی برای بازگرداندن اسرا از غزه در دست انجام است اما هنوز زود است بگوییم این کار چگونه انجام خواهد شد.»

-    هنوز توافقی درباره «چارچوب نشست پاریس» وجود ندارد

پیرو آنچه اسامه حمدان و نیز زیاد النخاله عنوان داشت، یک منبع برجسته در جناح‌های فلسطینی هم اذذعان داشت که هنوز توافقی در مورد چارچوب معامله مبادله اسیران وجود ندارد. این منبع برجسته در گروه‌های فلسطینی تایید کرد که پیامی از رهبری جنبش حماس در مورد چارچوب ارائه شده بر اساس نشست پاریس دریافت کرده‌اند. براساس گزارش المیادین، این منبع برجسته هشدار داد که رسانه‌های عبری «اخبار ساختگی و کذب را با هدف تحریک افکار عمومی درباره مذاکرات منتشر می‌کنند». وی تاکید کرد: «هنوز هیچ توافقی بر سر چارچوب وجود ندارد و حماس ملاحظات مهمی دارد.»

منبع یاد شده تاکید کرد که این سند «بر اساس تعیین‌کننده‌های ملی توافق‌شده در دست مطالعه است» و توضیح داد که «اولویت توقف همه جانبه تجاوز، خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه، پناه دادن به آوارگان و تکمیل فرآیند تبادل جدی اسیران خواهد بود.» این منبع برجسته در گروه‌های فلسطینی با بیان اینکه «تاکنون هیچ هیئتی از رهبری حماس به قاهره نرفته‌است»، گفت: «هنوز تاریخی برای برگزاری این دیدارها تعیین نشده‌است.» وی با اشاره به اینکه اظهارات قطر مبنی بر تایید اولیه توافقنامه «عجله‌ای است و صحیح نیست»، به «یکپارچه‌سازی تلاش‌های میانجی‌گری مصری‌ها و قطری‌ها» اشاره کرد.

-    لندن: ممکن است پیش از توافق صلح، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم

دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر پنجشنبه خود به لبنان با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای به آسوشیتدپرس می‌گوید که کشورش می تواند پس از آتش‌بس در غزه، بدون منتظر ماندن برای نتیجه مذاکرات چند ساله میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها بر سر راه حل دو دولتی، رسماً کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد، تا زمانی که حماس در غزه باشد، امکان به رسمیت شناختن کشور فلسطین وجود ندارد، اما می‌تواند همزمان با  مذاکرات اسرائیل با رهبران فلسطینی انجام شود. کامرون، نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از جمله در سازمان ملل متحد، «نمی‌تواند در آغاز فرآیند باشد، اما لزومی ندارد که پایان فرآیند باشد.»

کامرون گفت: «این می‌تواند چیزی باشد که ما آن را در نظر می‌گیریم. کاری که ما باید انجام دهیم این است که به مردم فلسطین افقی به سوی آینده‌ای بهتر بدهیم، آینده‌ای برای داشتن کشوری برای خودشان.» از سال ۲۰۰۹ تاکنون هیچ مذاکره اساسی برای تشکیل کشور فلسطین صورت نگرفته است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به نوبه خود، علناً ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی پس از جنگ را رد کرده و حتی در هفته‌های اخیر به خود می‌بالد که در جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین نقش مهمی داشته است. اقدام برخی از متحدان کلیدی تل‌آویو برای به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی بدون مشارکت اسرائیل می‌تواند این رژیم را منزوی کند و بر آن فشار بیاورد تا پای میز مذاکره بیاید.

کامرون گفت اولین گام باید «مکث در جنگ» در غزه باشد که در نهایت به «آتش بس دائمی و پایدار» تبدیل شود. وی افزود برای اینکه کشورش کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، رهبران حماس باید غزه را ترک کنند، «زیرا نمی‌توانید راه حل دو کشوری داشته باشید که غزه همچنان تحت کنترل افراد مسئول در ۷ اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) است. حماس تاکید دارد که رهبران آن به عنوان بخشی از یک توافق آتش بس، غزه را ترک نخواهند کرد. کامرون گفت که کشورش همچنین طرحی را برای کاهش تنش در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی، جایی که  حزب‌الله لبنان و نیروهای صهیونیست در چهار ماه گذشته تقریباً هر روز در حال تبادل آتش بوده‌اند، پیشنهاد می‌کند. او گفت که این طرح شامل آموزش به نیروهای ارتش لبنان برای انجام کارهای امنیتی بیشتر در منطقه مرزی توسط ارتش انگلیس می‌شود.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه فلسطین اسامه حمدان زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی بتسلئیل اسموتریچ دیوید کامرون انگلیس آمریکا قطر مذاکره


نظر شما :